AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.505

Kraftiga vibrationer runt 90km i timmen, sen försvinner dom...

Hej

Är ny här, hittade ej någon sökfunktion här på sidan för foruminlägg, därav kanske jag ställer en fråga som redan är ställt 100ggr.

Det är så att jag var och provkörde en e34:a 535ia igår, 91:a

Den går fint i motor/ v-låda oftast, ibland så går den inte alls så bra, troligtvis det smutsiga/ fuktiga sportfiltret som satt i som gör detta, verkar gå i ”limp mode” ungefär. För när den går som den ska efter ett tag så går den ruggigt bra, efter att typ luftfiltret har torkat till sig.

Men det är jag undrar över är om det jämt är hardyskivan/ stödlager som spökar när det blir kraftiga vibrationer i bilen runt 80-90 för att sedan försvinna en bit över 100 igen?
Eller kan det vara obalans i däcken som gör det?
Ratten skakar fram och tillbaka 1-1½cm just då, precis som vid vanlig obalans.
Bilen har stött över ½ år orörd i ett garage, körd 20-30 mil senaste tiden, kan däcken ha blivit ojämna när den stod still?

Bilen är förövrigt nybes/ nyskatt och har gått 32k mil, säljes för 15.

MVH//
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Troligtvis obalans i däcken, är det drivlinan så borde det inte skaka i ratten enl. mina erfarenheter iallfall.
gl
14
glennevert
316i Compact -95
Om du kollar i begagnatguiden och sedan E34 här på autopower så står följande:
Vibrationer. När man är ute och provkör en E34 ska man vara mycket uppmärksam på vibrationer som uppkommer kring 90 km/h, vilket oftast orsakas av sliten drivlina. Kardanaxelns stödlager eller hardyskivan brukar vara boven i dramat.

Du kanske redan har sett detta men tänkte att annars är det säkert intressant. Själv har jag ingen erfarenhet av bmw ännu, men letar så smått efter nästa bil som antagligen blir en bmw. Lycka till med ev. bilköp.
Jo, har läst det där i begagnatguiden.

Tycker också att det borde vara däcken, så dom ska balanseras imorrn för att se om det är det som är felet.

Undrade mest om fler hade erfarenheter av att det skakade i ratten samtidigt när stödlager/ hardy var slut.
Jag har samma problem att det skakar just vid det läget, jag har kommit fram till att det är mina däck som är dåliga, och de hjälpte inte med att byta fälg med samma däck eller bara balansera. Men när jag har vinterdäcken på är det ingenting alls.
Så, nu var problemet löst :)

Köpte och satt dit centrerings ringar på fälgarna och nu går bilen helt stabilt och inga tendenser till vibbrationer alls.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.