AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.224

Dessa eländiga coupéfönsterhissar!

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ett antal gånger har frågan varit uppe gällande coupémodellernas problem med att sänka sidorutorna de där 7-8 mm som krävs för att kunna öppna o stänga dörren, så fort det blir minusgrader.

Denna morgon - 1,5 minusgrader - och givetvis får jag inte upp dörren på förarsidan pga detta ständiga problem.

Har någon någonsin funnit ett konkret svar på vad detta beror på och hur det åtgärdas på enklast sätt? Att något fryser fast är ju uppenbart, då det ibland går att slå ovanpå rutkanten och på så vis få den att släppa taget o glida ner, men VAD är det som fryser fast och HUR åtgärdar man?
na
80
nadaclue
BMW E81 118d -11
VW Polo 1.4 -15
jag löste de genom att koppla in kupévärmare. men går att förhindra fast frysning genom att köpa ett siliconstift på typ okq8 och dra de på listerna. trist o slita sönder gummilisterna, dyrt o byta, bökigt o limma ihop dem med licvisol.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Det är inte listerna som fastnar, det är något i mekaniken i dörren.
Listerna smörjer jag också med silikon plus att jag smort själva låsanordningen med låsspray.

Någon annan med liknande problem i samband med kylan som nu kommer?
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Alltså något i själva hissanordningen för rutan, inte i gångjärn eller lås för dörren i sig.

Den fryser fast och släpper taget vid tillräckligt kraftigt slag ovan på rutan, vilket man ju INTE vill hålla på med naturligtvis.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jo jag håller med, det är ett elände. Korkad konstruktion helt enkelt. Finns andra bilmärken som löst detta utan att behöva sänka ner rutan vid öppning och stängning av dörren. Någon lösning har jag inte tyvärr.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Har du haft problemet förr? Din första vinter med en coupe?

Är det samma problem på passagerarsidan?
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Det där känner jag igen från mina vintrar med 330ci! Enligt mina efterforskningar så är det rutan längst ned som fryser fast i gummilisten så jag smorde fönstret på längden längst ned ca 2 cm brett och körde sen fönstret upp o ned 2 cm och då vart det liksom frostskyddat på insidan av gummilisten som ligger an emot fönstret och det hjälpte faktiskt! Har det frysit fast så släpper det direkt om man varvattenbegjuter denna nederkant på fönstret. Värt o pröva för den som råkar ut för detta.
Jag har blivit varnad för detta också, har dock inte haft problem än, har dock garage, men bilen har ju stått ute när jag är på jobbet exempelvis, enligt vad jag hört säljer BMW någon spray eller likande som man kan använda, ska forska vidare i detta.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Så här är det varje gång det fryser till framåt senhösten/vintern.

Vad menar du Cab-Ingemar med att smörja rutan "längst ned"?
Menar du så långt ner man kan se rutan mot dörren utan att skruva isär dörren? Du smörjer alltså den synliga delen av rutan längst ned?

Och vad gäller varmvatten..det lär ju frysa rejält om det är minusgrader ute.

Som det låter när rutan "lossnar" så är det någonstans längre ner den fryser fast, alltså inte i gummilister uppe vid dörrkanten eller så. Låter mer som det är nere i mekaniken.
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Just precis längst med hela nederkanten stryker jag ca 1-2 cm sen juckar jag rutan upp o ned flera ggr ngn cm och då är tanken att medlet också kommer på insidan av gummilisten. Det har fungerat riktigt bra ändå tycker jag. Ja jag är ganska helt säker på att att det är där det fryser. Men det är en dålig konstruktion som verkligen inte är testad i nordiskt klimat. I Tyskland ställer dom väl sina pärlor i nåt tempererat torrt garage å kör inte en meter förrns det är 15 grader varmt igen-typ mars kanske.
Jag tyckte att det var upptill som det frös, under "gummikanten". Och när man då tryckte in dörrhandtaget typ halvvägs, så skulle ju rutan åka ner 7-10 mm så att man kunde fortsätta med dörröppnandet.

Jag provade lite olika varianter, sprayade "de-icer" snett upp under listen, kletade ut lås-olja på de översta 10-20 mm av rutan (kvällen innan). Bägge varianterna fungerade bara ett litet tag, så man får göra det minst ett par gg/v vintertid...

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Glömde: ...och, naturligtvis, kunde det fungera med ett någorlunda kraftigt slag på plåten/takkanten... (INTE direkt på glaset)...

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det är likadant problem på alla dörrar utan fönsterbågar . Har en Ford
eskort cabbe och det är samma problem med den , löste problemet med
motor och cupevärmare
mvh stefan
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
ufo - det är inte upptill rutan fryser i mitt fall.

Även i de fall jag fått ner rutan någon millimeter tillräckligt för att få upp dörren, går den inte ner utan ett slag eller tryck ovan på kanten.
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Nej det är inte uppe den fryser, på min 330 kunde jag öppna dörren utan att glaset åkte ned och inte åkte det ned sen fast dörren var öppnad. Alltså det är nertill den fryser fast.
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Då är ju frågan hur bra det är att använda silikon, är ju inte så bra om det kommer i kontakt med lack(metall),silikon gör ju att det börjar rosta.

Finns väl annat att smörja lister med, glycerin tex

Mvh/Palle
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Exakt så aom du beskriver Cab-Ingemar, rutan är fastfrusen oavsett om dörren är öppen eller stängd. I mitt fall kan den dock ibland lossna med ett litet "kras" om jag knackar till eller trycker på rutan ovanifrån. Men så vill man ju inte göra dörren skev genom att hänga på den varenda gång den ska ned heller...

Finns det verkligen ingen som lämnat in sin bil pga detta och fått veta exakt vad det är som fryser fast och hur det avhjälptes?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
På grund av detta så har jag börjat ta med mig isskrapan i innerfickan. Jag brukar försöka skrapa loss isen på hela rutan ordentligt innan jag öppnar dörren.
Har även jag provat med medel längst ner på listen men jag tycker bara det funkar en liten stund och dessutom blev rutan kladdig. Kupévärmare funkar sisådär då man har en tidsinsälld stolpe och blir man senare än man angivit tiden till så har smällt snö runnit ner och frusit fast igen.
Dessa är bara tillfälliga halvlösningar tycker jag. Ingen som kommit på nåt så man slipper göra nåt på hela istiden.

Varmvatten i en påse är nog bättre än att hälla på vatten direkt på bilen. Brukar använda den metoden till frusna lås. Funkar klockrent.

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.