|
|
|
|---|---|
Transocean |
Verkar onödigt att köpa bilar med stora motorer då små turbomotorer så lätt kan chippas. Mötte en gammal kompis på motorvägen i går, han kör förra generations Skoda Octavia Herrgårdsvagn 1.8T som han chippade nånstans i Sverige för ett par år sedan till en kostnad av ca 8000 spänn. Det blev rejs från cirka 140 km/t, jag lät honom åka först eftersom jag tänkte att jag lätt kommer att blåsa förbi Skodan ganska omgående men så var inte fallet, tog en "evighet" att komma i kapp honom, först vid ca 200 kände jag att BMW:n var snabbare. Segern gick dock till Skodan då jag inte vågade att fortsätta dels p g a en trasig framdämpare samt allmänt sliten framvagn, dels p g a de mjuka friktionsdäcken, vid 200 kändes det som om jag kom att tappa kontrollen när som helst. Ligger framtiden i downsizing? Och hur håller de hårt trimmade motorerna? Borde finnas en viss kunskap om detta nu när chipning varit populärt i över 10 år? |
|
Ja du, man spekulera länge men tänkte du på det att Skoda väger inte lika mycket som BMW! Dessutom Skodas 1,8T motor är samma som i Audi eller VW dvs ingen dåligt konstruktion som kan lätt trimas till 250hk om inte mer o det är väll nästan 200hk i dom från fabriken. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Ja det är ju moget,, vad ska man säga. " vid 200 kändes det som om jag kom att tappa kontrollen när som helst ". Sorgligt. Man kanske börjar bli lite gammal, dock finns förståndet kvar. NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
| Tommysbmw, när jag körde på Autobahn 2006 såg jag massvis med "sletna" bilar blåsa om i minst 160km/h, har halva tyskland inget förstånd? ;) | |
|
Strongman: Dom höll väl i alla fall inte på att tappa kontrollen när som helst bara för att dom körde i 160km/h? Håller med tommysbmw fullständigt. Har svårt att kommentera inlägget i övrigt... |
|
| Om det var den 530 som du har i din profil så är det väl ändå inte speciellt konstigt om en chippad Skoda är snabbare. En 530 från -93 är ju inte nån direkt snabb kärra... | |
|
Det han syftade på, som jag förstod det, var väl att det kändes instabilt med vinterdäck? Det är väl inget konstigt egentligen? Min E39 är t.ex. mycket ostabilare på vägar, i alla hastigheter över 60 km/t, så jag förstår det han säger. Min bil Länk |
|
|
Vad är det som är konstigt? En 530-93 har 218hk på 3liter och en V8 skodan har en litet 1.8l med 180hk (eller 200hk beroende på årsmodell). Men nyare modell blir tyngre så de 200hk gör den egentligen inte snabbare. Skodan väger ca 1500kg och har ca 200kg i mindre vikt än 530in, men de har båda ca 8kg per hästkraft att släpa på, så prestandan är minst sagt jämbördig, 0-100=7.7 530in (om den är manuell och sedan), och 7,6-7,9s för Skodan bereonde på kaross. BMW toppar 237km/h och Skodan 232km/h ungefär. Om Skodan är chippad så lär ju inte 530in ha något som helst övertag då turbomotorer är tacksamma och ökar lätt MINST 20 RIKTIGA HK vid en liten chipppning, så vad hade du förväntat dig? |
|
Conan999 |
Skåda Låda Conan999 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.