AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.291

Observation kring titansilver metallic, färgkod 354

ke
71
kes0
318 E30 -88
S60 -06
Har under en längre period irriterat mig på att det skiljer på nyanserna mellan vänster framskärm + förardörren och övriga bilen, sett från sidan. Har alltid trott att min bil av någon anledning blivit omlackerad och därmed nyansskillnaden. För ett tag sedan upptäckte jag att flera bilar från 3-serien har identiska nyansskillnader. Är detta vanligt förekommande, bara ett sammanträffande eller en synvilla? :)

Se bifogade bilder så förstår ni vad jag menar. Titta noga där förardörren slutar och bakdörren börjar så ser ni skillnaden.

Random bil från garaget 1: Länk
Random bil från garaget 2: Länk
Random bil från blocket: Länk
Min bil: Länk

Är det bara jag som har hängt upp mig på det här eller har fler observerat samma sak?

/M
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Intressant! Min är titansilber också, och även jag har en annan nyans på förardörren ...

Jag frågade tidigare ägare ifall den hade blivit utbytt, men de sa att den inte blivit det. Dessutom verkar rosten bita lite sämre på förardörren jämfört med de tre andra av någon anledning också. Så jag har varit övertygad om att dörren har blivit utbytt nån gång trots att de som haft bilen längst (14000 mil) förnekar det, men när jag nu ser dina länkar så kanske det är en standard feature?!
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Det är inte alls ovanligt att BMW återförsäljare i Sverige lackar om vissa delar på nya bilar pga leveransskador så det kanske rör sig om ett "standard fel" vid leveranser, alltså att skärm och förardörr blir skadat vid leverans och därmed lackeras om. Och om det är så att BMW lackat om delarna inför nybilsförsäljning så är det kanske svårt för tidigare ägare, t.o.m. första ägare att veta om det.

Din bil som är svensksåld kan väl möjligtvis BMW då ha uppgifter om ifall den är omlackerad inför leverans? Kolla vilken återförsäljare som sålde den ny i Sverige och prata med dom?

Min bil
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det där är ända ganska hyfsat, titansilver är en svår kulör att få till, jag såg häromdan i en rondell en lokal E39T som på 20 meters håll hade en helt "annan" titansilver kulör från bakdörren och bakåt, det var ingen höjdare alls.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ke
71
kes0
318 E30 -88
S60 -06
Jag är medveten om att silver metallic är en svår kulör att få till oavsett bilmärke. Men det intressanta är att jag sett flera Bmw med exakt likadana nyansskillnader. För att stilla mitt sinne vill jag gärna tro att det är mer än bara ett sammanträffande..

The Stig: Även jag har varit i kontakt med tidigare ägare och frågat om ev. omlackering. Dock har visste inte denne om något sådant.
ke
71
kes0
318 E30 -88
S60 -06
e34briliant: Den här teorin tror jag mest på! Frågan är bara hur man ska gå tillväga för att få reda på vilken återförsäljare som sålde den ny i Sverige.
Första bilen på garaget och den på blocket är ju samma bil! KBP889.. Det enklaste du kan göra är att mäta färgdjupet finns mätare för sånt, motormännen och liknande bör ha sådana.

Stephan
ke
71
kes0
318 E30 -88
S60 -06
Stephan735i: Haha så sant så! Det såg jag inte :)
Mäta färgdjup.. Vad får man ut utav det och hur isf?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Finns ingen lack som är exact lika tjock om bilen är delvis omlackad.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Angående vilken återförsäljare som sålde den ny så är det ju dom som var registrerad första ägare på bilen, har du dom uppgifterna? Eller så kan du Powerposta mig reg.numret så kan jag kika på det imorgon på jobbet. Om uppgifterna är för gamla finns dom ändå lagrade hos VV så det ska bara vara att ringa dom.

Och mycket riktigt så har Motormännen instrument för att mäta djup på lacken men även om du mäter och får reda på att den varit omlackerad så vet du ju inte anledningen till omlackeringen! Därför hade jag iallafall tagit kontakt med den BMW återförsäljare som sålde den ny först. Det är dessutom gratis :)

Min bil
Länk
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Har exakt samma nyansfenomen på min...men där ser det ut som om det bara är vänster bakdörr som har en annan nyans. Har tyvärr inga uppgifter på ifall den är omlackad eller inte. Tror dock att den är original, eftersom den i övrigt var väldigt väldokumenterad när jag köpte den.

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Visa användare
170
mac-jones
X3 3,0iA -04
Sapphireblack metallic

Har själv retat mig på samma fenomen på min bil, har en annan nyans på vänster bakdörr+skärm när jag upptäckte det så tog jag kontakt med tidigare ägare, men ingen hade lackat om eller bytt ut någon dörr.

Så man får väl lära sig att leva med det.....men det tar emot.

///BMW CS #6780
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död.///M

an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
har nyss lackat båda vänsterdörrarna, ingen nyanskillnad alls! Det är väldigt olika tror jag. Motorhuven är också omlackad och det syns...

Less is More
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Jag har likadant på min, men den är omlackad på ena sidan vid ett och samma tillfälle. Funderat lite på detta och undrar om det inte kan vara ett skuggfenomen då det helt enkelt är så att det är en lätt böjning av plåten vid dörrslutet som framkallar denna illusion.

Hur var det här då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.