AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
777

Risk för läkage vid byte av kylare?

Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Hej på er alla,

Jag tog bort min läckande kylare idag. Det var enklare än jag trodde att ta bort kylarnslangarna eftersom de satt med en snabbkoppling på koniska anlutningar. Det var lite trångt att lyfta upp kylaren men det gick till slut. Jag vill ju inte klanta till det och få läckage när jag sätter dit den nya kylaren så därför undrar jag:

Är det bara att trycka på kylarslangarna på den nya kylaren eller ska man byta någon O-ring eller är det något trix man måste veta?

mvh Nisse
no
88
norranedre
X5 sd -08
Hej

Jag bytte på min i sommras och jag bytte ingenting då. Har funkat bra för mig. Dock har jag fått en läcka bakom motorn vid en kylarvätskaslang... hm ska bytas den med :-)

Vet inte om det var rätt av mig att inte byta några slangar O-ringar etc men det har ju funkat.
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Jag satte tillbaks nya kylaren med gamla slangar/gamla kopplingar och det verkar hålla tätt.

Sedan försökte jag mig på att sätta dit DEFA:s kontaktmotorvärmare.
Högersidan går ju bra, men vänstersidan där styrväxeln sitter lyckades jag inte med. Man ska ta bort en mutter på grenröret strax till vänster om kontaktvärmaren och sätta fast ett fäste i. Helt omöjligt för mig iallafall. Det går inte att komma åt med vanliga verktyg. Jag tyckte att 13 mm nyckeln glappade så jag försökte med 12 mm nyckeln, men det gick inget vidare. Har något på forumet lyckats sätta dit DEFA:s motorvärmare på vänster sida på en V8 och hur gjorde ni i så fall?

Jag hittade en M8-gänga i blocket strax till höger om kontaktvärmaren som man kan komma åt. Planet är att tillverka ett nytt fäste och fästa det i M8-gängan istället.

/Nisse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.