|
|
|
|---|---|
|
Har köpt en e36 touring där föregående ägare avaktiverat airbag på passagerarsidan pga barnstol. (Detta utfört på bmw-verkstad) Vill nu återaktivera den för det kommer inte att sitta något barn där i min ägo, däremot min flickvän och henne är jag rädd om :) Har ikväll kopplat in kontakten själv, undrar nu om jag måste åka till just BMW för att få datorn återställd till normalläge? Eller räcker det med en välutrustad oberoende verskad som har rätt diagnosverktyg?? | |
| Lyfter, frågan är alltså om endast BMW verkstäder kan detta eller alla verstäder med rätt diagnosverktyg/mjukvara? | |
|
Uppdatering: Har nu tagit tag i detta igen och har testat att nollställ felkoderna först hos en polare med "universal" diagnosverktyg. Där stod det bara "okänd felkod" givetvis tändes airbaglampan direkt igen när vi slog av/på tändningen efter nollningen. Åkte sedan till en verkstad som har BMW's egna diagnos verktyg och fick ut ett felmeddelande som löd ung. "Error Passenger Airbag Firing Circuit" Frågan är vad detta beror på? Kopplar BMW ur något annat än själva airbagmodulen när de avaktiverar den? Läste lite om sensormattor i stolarna, men finns de i e36 också? Detta gäller en 318i touring -96. Kan det vara denna som är urkopplad på passagerarsidan? Eller kanske någon annan sensor till bältet eller så som airbagsystemet är beroende av? Har allstå papper i bilen på att det är BMW göteborg som kopplat ur airbagen från början... |
|
Gemini__ |
Då kanske det är läge att slå en pling till dem så får du höra exakt vad som är utfört. Hoppas det löser sig. |
|
Har läst på lite till om detta, och besökte därefter BMW i Växjö (Autopartner fd. RS bil) och fick följande bekräftat: För att Avaktivera ELLER Återaktivera airbag måste en hel del pappersexercis utföras. Dessa papper (Ansvarsbefrielse mm.) ska skickas till Tyskland och först därefter skickas en speciell kod tillbaka som används för att stänga av/på airbag. Dessutom kopplas den ur rent fysiskt. Detta kan (läs får) endast utföras av aukt. BMW verkstäder, därav mina tidigarde misslyckanden. Dessutom byts bältet ut beroende på om airbagen ska vara aktiv eller ej. (Mer elastiskt då airbag är aktiverad) Jag bad inte ens om något kostnadsförslag på detta då jag inte har kvar gamla bältet, och dessutom har BMW monopol på detta ingrepp varför jag har känslan att det skulle bli lite dyrt. (Har hört/sett allt mellan 1500-4000:-) Istället valde jag att koppla ur sladden till passagerar-airbagen igen och åka till en billigare verkstad och släcka airbaglampan för 50:- (2min jobb) Nu är jag alltså tillbaka på ruta ett, ingen airbag på passagerarplats och så får det vara tills jag byter bil. |
|
|
Har också köpt en bil (e46 325 touring) med passagerarbagen återaktiverad och fick med ett löst bälte på köpet. Tror att vid av-aktivering av airbag så tas även bältessträckaren (krutladdning) till bältet bort så inte barn ska få bältet får hårt åtdraget vid krock. När det gäller säkerhet får det nog kosta resonerar jag. Och vad det gäller barn så är det nedräkning i dagar innan frun och jag blir tre men bebisen får åka bak istället för att fippla med airbagen igen. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.