AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.133

Sitter det ett relä till förpumpen i tanken på 525 td/tds?

td
61
td_busen
Bmw E30 320/325
Bmw E46 330xd
Bmw E39 540
Bmw E61 535d
Någon dom vet om det gör det eller var det i så fall sitter????

Får inte fram någon ström till förpumpen i tanken! Pumpen går att köra med batteriladdaren...

MVH Per
cr
Ja det gör det. Sitter under ett plastlock på passagerarsidan längst bak i motorrummet.

Mvh Calle
td
61
td_busen
Bmw E30 320/325
Bmw E46 330xd
Bmw E39 540
Bmw E61 535d
Sitter inte styrboxen där??? Eller menar du på förarsidan??
cr
Jo det gör den men där finns en massa andra reläer också. Lossa dom fyra skruvarna och öppna. Du måste även tänka på att förpumpen bara går i 15 sekunder när du slår på tändningen om inte du har varvtal på vevaxeln. Detta för att inte förpumpen skall stå och pumpa diesel vid en eventuell olycka. Så du har 15 sekunder på dig att mäta.

MVH Calle
td
61
td_busen
Bmw E30 320/325
Bmw E46 330xd
Bmw E39 540
Bmw E61 535d
OK! Tack! Vet du exakt vilket relä det är av dem då?

MVH Per
cr
Jag kommer tyvärr inte ihåg det på rak arm det var många år sedan jag skruvade med en TDS senast. Öppna och kolla så kanske det framgår eller någon annan kaske kan bistå med detta???
td
61
td_busen
Bmw E30 320/325
Bmw E46 330xd
Bmw E39 540
Bmw E61 535d
Ok! Tackar och bugar! Det var ju bra att någon visste var någonstans på bilen det satt iaf! Har ringt till Bmw här i Norrköping och de hade ingen aning om var det satt! Det är bra reklam det!!!

MVH Per
cr
Under de 7år och 26000 mil jag själv körde 525 tds var BMW i Göteborg involverade i några enkla uppdrag på bilen ett fåtal gånger och alla gånger misslyckades det med något så man fick lämna in bilen mist två gånger.

För att inte tala om när jag skulle köpa automatlåde olja till bilen och åkte till BMW för att vara säker på att få rätt olja och dom halar fram BMW longlife automatlådeolja som visar sig vara en vanlig ATF dextron 3. Det är den olja som dom själva använder vid oljebyte hävdade de. Alla BMW automater från mitten av 90-talet och fram har helsyntetisk olja fylld från fabrik och den är inte blandbara med dextron 3. Jag vände mig istället till ZF (tillverkaren av lådan) som tog fram rätt oljekvalite (Castrol Transmax Z). De sa att den går att köra på dextron om den tidigare ej varit fylld med transmax men att BMW som sagt fyllde dem med just transmax på fabriken. HELT OTROLIGT. Man undrar ju då hur många BMW lådor som rasat till följd av att man fyllt fel olja i????????? Det kan vara bra att ha med sig i bakhuvudet när man går till BMW. Många här på forumet hävdar att man skall gå till BMW så man får rätt grejor, min uppfattning är precis tvärt om. Allt de säger där skall ifrågasättas.

Inte för att detta hade med dina problem att göra men jag kunde inte låta bli att dela med mig av denna smaskiga historia.

MVH Calle

Mvh Calle
td
61
td_busen
Bmw E30 320/325
Bmw E46 330xd
Bmw E39 540
Bmw E61 535d
AJ fan! Att det var så ill avisste jag inte! Men visst är det konstigt! Bara det här med mitt brännslesystem kan den lokala skroten mer om än bmw själva!

Jaja! Tur att det löste sig iaf och sen fick jag ju reda på vad jag ska ha för olja i min v-låda! :)

Mvh Per
td
61
td_busen
Bmw E30 320/325
Bmw E46 330xd
Bmw E39 540
Bmw E61 535d
Är det någon annan som kan ha en aning om vilket relä det är under styrbox-locket som går till brännslepumpen i tanken???

MVH Per
Visa användare
61
Vilkenkarl
Numera tyvärr trista bilar, Tesla
Morsning!

Om du inte redan klurat ut det, det ska vara det vita reläet mellan styrboxarna om jag har förstått det rätt.

Lycka till!

-Ett problem är bara en lösning i arbetskläder
td
61
td_busen
Bmw E30 320/325
Bmw E46 330xd
Bmw E39 540
Bmw E61 535d
Tja!
Nix, det det är inte det vita utan det svarta relät mellan styrboxarna! Det vita hade något med insprutningspumpen att göra... Har bytt relät nu och förpumpen går som en klocka... pumpen var lite seg att få igång då den stått stilla en längre tid skulle jag tro men efter tre försök hoppade den igång... :)

MVH Per

Gasen sitter till höger...
Visa användare
61
Vilkenkarl
Numera tyvärr trista bilar, Tesla
Coolt, man kan inte ha rätt alla gånger, 50% chans att jag hade rätt :-)

-Ett problem är bara en lösning i arbetskläder
td
61
td_busen
Bmw E30 320/325
Bmw E46 330xd
Bmw E39 540
Bmw E61 535d
Hehe! Japp så är det! :)

Gasen sitter till höger...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.