AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.392

323i e21 82 ryker

Visa användare
8
juanes
323i -82
Tjena

Har nu äntligen köpt min första bmw, en 323i e21 som jag tänkt ha som sommarbil.

Var tyvärr tvungen att köpa den osedd (finns ju inte så många till salu i trafik)

I alla fall, den verkar gå bra med ett svagt tickande. Drar också ganska bra när man gasar. Drog 0,75 längs E4:an. Om de skulle vara något man hör, skulle den gå en liten liten aning "rått". Sen verkar det kanske låta lite om nån pump när den står på tomgång.

Tyvärr ryker den både kall och varm. Typ grå rök o den luktar inte gött. Jag befarar ju nån form av renovering. Nån som vet vad som kan vara fel? Ryker ibland ur ena, i lbland bägge rören.

Den är en import som skall ha gått 23000 mil och den verkar ju vara hyfsad servad. Men blev lite konfunderad när jag såg oljan jag fick med: OkQ8 10W30?? Ska man inte ha bättre kvalitet? Vad rekomenderas?

Sen är jag inte jättebekymrad, handlar ju inte om större pengar, men vore ju kul o få ordning på detta!

mvh Johan

Varför åka nytt när du kan ha en 80-talsikon?
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Hej och gratulerar till köpet, fan vilken härlig bil!
Du kan kolla på www.e21.se, inte det mest aktiva forumet men det finns mycket klurig kunskap om e21 där!

Hade en 82:a tidigare och om jag inte minns fel så mar det inte nån spec "bra" olja det skulle vara. Körde alltid castrol delsyntet i "evalf" och han var nöjd med det. Skämde bort han en gång med mobil 1 och helvete vilket såll han blev! Rann ut överallt och började ryka så det blev att gå tillbaka till "sämre" olja och sen så var han frisk igen.

Fick även grå rök på han en gång då topplockpackningen gav upp. Det for in olja i förbränningsrummet som orsakade röken. Var bara byta den (och lite allmän översyn) och sen var han igång igen.

Kan säkert vara fler orsaker men kolla om det går olja eller om det blandas olja i vattnet eller vice versa.

Su får slänga upp bilder på den sen!

//IS200-01, RX300-03
Visa användare
8
juanes
323i -82
Jepp ska kolla det. Verkar ju troligt, men jag hoppas inte att det är kolvringar eller annat. Värre bör det ju inte vara för bilen verkar ju gå bra, inget knackel.

Ja j-a rolig bil för att inte tala om bil för pengarna. Känns som en 635:a om inte roligare ( inte riktigt samma bil men ändå! )

Sen är det ju roligt att det går att skruva lite själv + att jag fick med verkstadshandböcker på svenska!

Är med på e21.se nu!

Kanske fixar bilder idag, men den är silvermetallic med fräsh blå tryginredning. Det negativa är svartlackerad huv några cm längs fram och svarta skrämkanter bak. Är smått sugen att lacka hela bilen, smått vansinnigt kanske men ialla fall huven och skärmkanterna.

Bilen ä ju den som låg ute på blocket faktiskt, annonsen kan vara kvar.

Men det viktigaste är att den känns fräsch o köra och mycket gött motorljud!

Visa användare
8
juanes
323i -82
Haha

Ja om bilen är van vid trög olja går det lite mkt olja om man skämmer bort den!

Själv är jag indoktinerad med Quakerstate, så det får han väl innan det blir vinteride ( ja kör fortfarande! )

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Säg den 323E21 som inte ryker :-) nej men allvarligt det behöver inte vara oroande. Mina kompisar hade en 323E21-79 med 24000mil, den blårök helatiden men gick verkligen kanon, men förbrukade olja ordentligt. Antingen är (ventilstyrningar)ventiltätningarna dåliga, torra eller kolvringarna eller alltihop i kombination.

Man brukar säga att ryker det då du gasar (eller startar bilen precis) är tätningarna dåliga och om det ryker när du motorbromsar så är kolvringarna dåliga.

Min personliga erfarenhet säger att det kan ryka ganska mycket om den motorn och bilen har skaplig kompression iallafall. Hur mycket olja förbrukar din bil? Min E21323 gick på mineralolja vilket verkade vara bäst för oljeförbrukningen som uppgick till 200mil per 1,5l olja, bilen gick på 0,82l/mil vid blandad körning 30%stad, 70% landsväg och ca 0.9l/mil vid 50/50, lägsta förbrukning 0.73l/mil landsväg. Min bil körde jag 5000mil med, från 30000mil
till 35000mil med och med konstant likadan oljeförbrukning. Min hade torra ventiltätningar och blårök när man startade bilen från att den stått samt endel vid fullgasacceleration eller toppfart 220km/h mätrfart nerför :-)
Mina kompressionsvärden var halvdåliga och det skiljde ca 15% mellan högsta och lägsta värde, skiljer det 20% behövs renovering vilket står i bla
en bra bok som heter Jetzt Hilfe ich mirt selbs skriven av Dieter Korp.
Mot slutet fick jag rengöra mina tändstift efter 300-500 mil pga att de blev oljiga, men jag tycker 35000mil orenoverad är ett bra betyg i vilket fall som helst, har haft kontakt med folk som kört mellan 40-50' mil med 323E21 orenoverade.

Sammanfattningsvis en ruskit rolig och robust bil som tål att användas som kan frakta 4personer komfortabelt i 200km/h :-) (med originalfjädring)

be
361
benke_berguv
I3s- 18
200... tänk om man hade fått uppleva det... min huv lossnade ALLTID i 180, varenda gång jag provade :)

antar att det är CKH du köpt, ringde lite för sent på den, tyvärr för mig, tur för dig :)

HAr alla besiktningsprotokoll från 2000 i pdf om du vill ha, bara maila mig så skickar jag

//IS200-01, RX300-03
Visa användare
8
juanes
323i -82
200 :P ska nog kolla hjullagret fram först eller vad det nu är ( lite glappt horisentalt iallafall).

Undrar vad det nu kan va, den ryker konstant kall eller varm oavsett effekt. Men har förmodligen gått ett tag så nu : )

Skulle kolla tändstiften men då har broshan den lilla nyckeln :P

Verkar inte vara olja i vatten eller vice versa ...

Kollade oljan några gånger efter vägen från stockholm till umeå, kan ha gått lite olja, men inte mkt.

Ja jag måste väl kolla kompression o tändstift o annat, tids nog får jag väl reda på vad det är! Det är väl bara det att det ser illa ut när de ryker : )

mejlen min är johan_bn@hotmail.com!

Visa användare
8
juanes
323i -82
btw jepp CKH, ja jag köpte den direkt har ju funderat, nära det blev 635 men nu vart det denna!

Tror det hade ringt 20 st efter två veckor...

be
361
benke_berguv
I3s- 18
mailar imorgon"

kom ihåg mig sen om du nu ska sälja bilen nån dag ;)

//IS200-01, RX300-03
Att ventiltätningarna är slut på gamla BMW (och VW, ford m.fl.) är (var) standard. Bottendelen är normalt mycket slittålig så där tror jag att det är ok.
Lagom till att katalysatorn gjorde sitt intåg (USA först?) blev det tätt vid ventiltätningarna, självklart ingen slump. ;-)

Det kan ryka vid motorbroms även om det är bara är tätningarna vid insugsventilerna som är dåliga.
Underbar bil du hittat!

Men för att vara allvarlig en stund. Blå rök=drar olja..vit/ljusgrå rök=drar kylarvatten..svart rök=drar bränsle/går fett. Grå rök brukar vara ok såvida det inte är på tok för mycket. Är det minusgrader ute ryker det mer, vid 10+ ungefär bör inte röken synas märkvärt efter ett par mils körning. Gör den det kan det bero på dålig topp-packning, låt någon hjälpa dig göra ett leakdown-test isf.

Tror inte det är något problem då det av din beskrivning verkar vara av det milda slaget, prova att slå i lite stp el. dyl i soppan och kör ut en tank i lugn takt. Skulle tro att det är vad den behöver! Gör även en riktig service på bilen; olja, filter och byta dåliga vacummslangar.

Grattis till en fin bil!!
Visa användare
8
juanes
323i -82
Ja tvättade upp bilen och originalfälgarna ( lääääänge sen ån tvättat dem :) )
Originalfälarna ä ju faktiskt snygga under all smuts!

Men bilen rykte faktiskt inte där inne i värmen :)

Ska kolla med alla tips ni gett, tack för dem!

Sen blir man ju bara mer och mer förälskad i bilen, oslagbar känsla med den härliga lådan, motorljudet när man drar på, designen på inredningen, styrningen etc etc. Gillar bilens uppförande skarpt.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Som sagt en fräsch 323E21 med sportpaket blir så roligt det nästan kan, i standardbilssegmentet. Hur man än kör är bilen rolig, har du också det där ljudet (låter som plåtar vibrerar) som uppdagas om man ger ganska mycket gas från 2ans växel vid låga farter typ 10-20km/h?

Tänk dig hur bilen upplevdes som ny!

Växellådans härliga precision och den klart trögtrampade kopplingen är en underbar kombination, fast bäst gillade jag att ligga på 3ans växel från ca 70km/h och bara gasa på med rutora+takluckan nere eftersom 3an räcker ända till 160Km/h mätarfart :-)

Nu vill jag verkligen påbörja min renovering av 323an, så den kan komma ut i trafik igen!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ta en titt på den här mannens E21a och njut, så ska det se ut Länk
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Grattis till en fin bil! Som tidigare redan sagt, E21 regerar! =)

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
Visa användare
8
juanes
323i -82
Tackar! Gillar min nya bil!

Ja de är faktiskt där med tvåan i och gasa från 10-20 km/h det låter som allra bäst!

Sex cylindrar låter himla häftigt! Man skulle gärna åkt tillbaka i tiden för en dag och hämtat ut en ny 323i.

Ska kolla på det maskinella i vinter i mitt nya varmgarage...

En fråga: jag funderar ju på att fixa lacken på en firma när jag sett till att den går bra (inte lacka om). Spoilern fram har lite ytrost, så funderar på att byta (sparar nat. originalen). Skulle vilja ha den där 635-locken som jag tror jag sett på några bilder. Var kan man köpa eller finns beg? Eller har någon nåt annat tips? Original är rätt snyggt iofs, har ej bestämt mig riktigt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.