AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.849

Vattenpump och/eller Fläktkoppling?

La
3
Lave
325iA Touring, 1989
Läste detta inlägg "Orolig.. topplockspackning trasig efter luftning av kylsystemet?!?!"

Efter det att en av slangarna som går till Värmepaketet på min 325 E30 Touring -89 gick sönder igår kväll.
Jag var på skroten i morse och och hittade en bättre begagnad slang, iofs från en 320!

Glad i hågen åkte jag till bilen där jag stannade den och byter den trasiga mot en frisk slangbit.
MEN, nu till det krångliga, med full värma på i kupn så fyller jag på vatten genom expansionskärlet och väntar, fyller på och väntar lite till...

Men det kommer ingen värme till kupen, slangarna är kall, motortemp visar snart max, men baksidan (tror jag i varje fall) är iskall, jaha tänker jag och tar ur termostaten, samma visa, det verkar som vattenpumpen inte cirkulerar vattnet i motorn utan allt stannar i termostahuset.
Frågan är då: Skall jag byta både vattenpump och fläktkoppling, har inte tagit i kopplingen för att känna ifall den är "trög"

Alla tips mottages tacksamt

Lave

Inte bara BMW
Si
9
Sir_MW
328IA E36 -96
Vet inte hur det är på e30 men på e36 mfl så är det lite projekt att luffta kyl systemet i sommras råkade jag ut för följande motorn kokade efter någon km efter en del felsökning mm konstaterades att vatten pumpen var trasig fast fläkten snurrade på som den skulle efter att inhandlat en ny vatten pump samt nya remmar printade jag ut gör det själv manualen vattenpumps byte från Autopowers hemsida och skred till verket efter demontering av den gammla pumpen kunde jag konstatera följande pumpen fungerade när kylar vattnet höll lägre temperaturer men så snart tempen steg så lossade vatten hjulet i pressningen från pumpen samt att vattenhjulet hade blivit så skört att man det gick sönder bara man tittade på det de gammla vatten hjulen var gjorda i plast medans de nya är av lätt metal efter avslutat arbete samt luftning så har jag inte haft några temp problem annat tips att du även kollar i expantions kärlet efter lösa delar från locket etc så där inte är något som täpper till mvh Marcus

La
3
Lave
325iA Touring, 1989
Hej,

Tack för tipsen,
Beställer prylarna på måndag,

/Lave
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
E30 har inte samma problem med vattenpumpshjul som lossnar, som finns på nyare modeller.

Ditt problem är att du måsta lufta när du fyller på vatten, och termostaten måste sitta i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.