AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.465

E39 -99 AUXin / AV kanalen. Några tipps? Bilder!

sc
217
scalare
325 coupé -07
Hejsan. Har precis köpt en E39a som jag är jätte nöjd med. Dock saknar den cdväxlare. Men har tv / navi.
Tänkte därav koppla in en dator till AV kanalen, vilket jag läst ska fungera.

Vad jag förstått har jag mkII navi? Tycker dock inte det ser ut som på alla bilder jag kikat på och guider jag läst.

Vilka kablar är in video + ljud? Är det kablaget in mot navigatorn ( där man stoppar i skivan ) eller är det modulen som sitter vi reservhjulet? det bör väll vara radiomodulen? Isof vad är tvmodulen ? Har inte heller på någon av dessa hittat någon antenn kabel. Så kanske är jag helt ute och cyklar.

Alla tipps tas emot tacksamt. Bidrar även med lite bilder på hur det ser ut så kanske det är lättare att ge tipps.

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Det gick inte så bra att ladda bilderna från din sida, men....

Titta i gör det själv tipsen här på autopower och följ anvisningen för inkoppling av digitaltvmottagare.
AV ingången kopplas in i ett par stift på TV modulen.

/Andy
sc
217
scalare
325 coupé -07
Beolink. Tackar för svaret.

Näe såg att servern hade gått ner.

Den guiden som finns här på autopower tar tyvär inte upp allt. :) Har nu löst det och kommer påbörja projektet i helgen. Ett av dom större problemen var att hitta tvmodulen ( jag har touring och där sitter den tyderligen annorlunda. ) dvs precis bakom baksätet under golvet.

Ska bli riktigt kul att bytta och testa! :)
rg
41
rgfager
BMW 520i -00
Jag är inget snille på bilstereo, men måsta fråga er som vet. I min E39 har jag, nav, cd radio, kassett i ett enda paket i frontpanelen, men inget funkar. Finns det inte ett "paket" med allt detta att sätta in och skrota skiten som jag inte får att funka? Moduler och annat sitter i bagageluckan. Hörde att BMW tar 15 000 kr för ett sånt paket, men nog finns det pirat, eller?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Köp en ny mk3 (vilket sitter standard i -00) eller en mk4 enhet begagnat.
De hittar du för mellan 1500 och 4500.

/Andy
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Har du nav, cd, radio och kassett i frontpanelen så är det redan eftermarknads grejer du har för original har cd-växlare i bagaget och ingen cd i panelen i fram. Funkar ingenting och monitorn i fram är helt svart så har nog ngn säkring gått eller att ngt kabelstycke åkt isär.
rg
41
rgfager
BMW 520i -00
Modulerna sitter i bagagarummet. Tele, Navi, dsp, tv, radio modulerna sitter där bak, även cd växlaren. Säkringar är hela. Navigatorn visar, men inte där jag är med bilen, flera mil fel.!? Har fått reda på att det är ett I-Bus fel. Va fasen kan det vara? Kabelbrott sa dom på verkstaden. Med detta gyttret av kablar är det ju omöjligt att leta.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Många av Ibusfelen beror på dåligt / dåligt laddat eller gammalt batteri.
Kontrollera att du har rätt storlek på batteriet samt prova med ett annat fräscht batteri.

Kabelbrott: (sker väldigt sällan, men kan vara i kantaktstycket)
Kolla om knapparna i ratten samt på navigatorskärmen funkar till radion.
Om dessa funkar så går ibussignalen fram och du kan utesluta kabelbrott.

Navigatorn visar fel position:
Har du kontrollera att du har satellitmottagning?

/Andy
rg
41
rgfager
BMW 520i -00
Satellitmottagning? Hur kollar jag det?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Antalet stjärnor i Gpsbilden längst upp till häger alternativt i servicemenyn.
rg
41
rgfager
BMW 520i -00
I övre högra hörnet har jag bara en fyrkant med pil som rör sig lite , och en halv Jordglob???
Och så står det x antal km. Vet du hur man nollställer eller uppgraderar? Har lagt in en BMW Navigation 2008 High, (fått den) . Den kommer nog från P - bukten!?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Det är den jag menar, om du ej har några vita prickar i den så är det satellitmottagningen som du har problem med. Vill du bli säker så gå in i servicemenyn. Där ser du mer detaljerat om det är så att det bara är dålig mottagning eller att den inte hittar något alls.

Börja sen med att kontrollera att gpsantennskontakten är ikopplad bak på mk3 / mk4an. Vanligt fel om bilen uppgraderats till ny navigator.

/Andy
rg
41
rgfager
BMW 520i -00
Tack Andy för ditt engagemang:) Servicemenyn? Hur kommer jag in där?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
gå till "Set" menyn, tryck på knappen för att aktivera set menyn.
tryck och håll sedan menu intryckt i minst 5 sekunder.

/Andy
rg
41
rgfager
BMW 520i -00
Jodå, jag kom in i den menyn, och på något ställe stod det "error" . Finns det någon länk som talar om vad alla "värden" skall vara på, för att det skall funka?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.