AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.062

Onödigt att byta kylarvätska?

Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Var inte på Wölkes i ett annat ärende och passade på att fråga om byte av kylarvätska efterom bilen snart är 6 år gammal och kylarvätska inte hittills bytts enligt serviceboken.

Svaret jag fick var att det inte alls behövde bytas om man inte kunde mäta att fryspunkten började bli låg/hög (hur man nu ser det). Efter vad jag läst mig till här på forumet pratar man om serviceintervaller från 2 till 4 år, men som sagt, enligt Wölkes är detta onödigt och görs endast i samband med att man byter kylare eller liknande.

Några åsikter om detta?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu har kylarvätskan mer än frysskyddande egenskaper - egenskaper som försämras över tiden när tillsatserna bryts ner....

Förutom frysskydd är glykolen ett korrosionsskydd.
Den är även ett smörjmedel för t ex vattenpump.

Personligen byter jag kylarvätska efter ca 4-5 år, just pga att korrosionsskyddet skall vara intakt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Tycker det är konstigt att en auktoriserad firma kan säga en sån grej om det nu är annat som också påverkas. Man tycker man skulle kunna lita på dessa som ju bör ha hur mycket erfarenhet som helst.
De finns juh faktiskt LL glykol som man inte behöver byta på evigheter.
Annars bör den bytas med 4-5 års int.
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Kan det vara så att det är LL glykol i BMW när de levereras? Borde väl iof stått i serviceboken isf. tycker man. Det Wölkes gjorde var att hälla på lite mer vätska eftersom dom tyckte nivån var något låg när jag bad dom kolla. Vänligt så sett eftersom det inte var något snack om att dom ville ha betalt.
bara frysskyddet är ok, men det skadar inte att skölja ur och byta.
Personligen är jag skeptisk till det här LL konceptet, om det verkligen är så bra så borde alla bilar leveraras med detta, så vi spar på miljön.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
LL-glykolen bygger på principen att hela kylsystemet får en fet hinna invändigt, som motverkar korrosion.

Problmet är att denna hinna samtidigt medför sämre kylning...

Dessutom finns det risk för att någon blandar i fel glykol och då kan du dels få utfällningar som proppar igen trånga kanaler och dels lösa upp "hinnan" så du får korrosion!

BMW använder vanlig monoetylenglykol, så vitt jag vet! Byts med jämna mellanrum och är giftig, men bra rent tekniskt i motorn...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.