|
|
|
|---|---|
|
Jag har funderat på hur jag bäst kan bättra lacken. Naturligtvis köper man en bil med metalliclack , som inte är det roligaste att lackförbättra. Dessutom är den svart!! Jag har några rätt grova repor som jag retar mig på... Hur kan man på bästa sätt trolla bort dom utan att lacka hela huven eller en dörr etc,etc? Färgburkar lämnar så stora färgrosor som syns när klarlacken kommer på. Vet inte hur jag ska bete mig .Tips i massor mottages med glädje!! Har någon provat airbrush till mindre skador?? MVH Krizter | |
|
Hej, Fick ett tips en gång som jag aldrig provat själv... Det går ut på att man lägger i färg i repan med lackstift. Sedan skall man vänta en stund så att det torkat lite. Överflödet av färg som ligger utanför repan torkas sedan bort. När färgen torkat ordetligt så polerar man upp ytan och det skall bli riktigt bra, vad jag har hört... Svartmetallic är ju en av de svårare färgerna att bättra. Prova därför på en lite yta. Lycka till! |
|
|
Beror ju på hur djupa reporna är. Är det bara i klarlacken så går det att polera bort dem. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Nja , några repor har gått genom färgen. Det lyser vitt Krizter |
|
| Hm...Om reporna är nära huvkanten (typ 10-15 cm) så skulle JAG matta ner området mellan repan och huvkanten o sedan "lackera" med KORREKT nyans (sprayburk med BRA munstycke funkar, alternativt att man kör med Biltemas airbrush o "riktig" billack). Trixet är att när man lägger klarlacken att den täcker gott väl hela det området som du lackerat med färg. Bry dig inte om det blir knottrigt, men lägg ordentligt/tjockt med klarlack. När det härdat i några dygn (så här års minst 1 vecka om bilen står ute, själva lackeringen bör dock göras i ca 20 grader) så våtslipar/polerar du ytan med lätt hand tills du får en yta du är nöjd med...Har själv lackat tex en skärmkant med denna teknik på en vinterbil o det blev mycket bra om än inte perfekt då klarlacken täckte bara precis "färgytan", men vet man inte att jag lackat där så ser man det inte, inte ens på nära håll...Alternativet är att du först mattar ner något runt repan o sedan duttar i färg tills repan är igenfylld. Därefter tar du en "airbrush" o airbrushar med klarlack, återigen rätt "tjockt" för att sedan våtslipa/polera...Det svåra är att hitta rätt nyans, gör du det har du alla förutssättningar för ett gott resultat, men det är inget man gör på 1 timme direkt... | |
|
Lyser det vitt när repan är blöt oxå? ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Japp , repan är synlig fast den är blöt... Förövrigt vet jag att färghandlare brukar kunna blanda bilfärg i sprayburk som har ett fint munstycke ( i alla fall för ca 15 år sedan , hmmm ).Airbrush låter annars som ett bra alternativ , då man kan minimera mängden färg till ett begränsat område. Nackdelen är väl att det är dyrt att köpa riktig bilfärg och lack. Det går väl inte att köpa ca 1 dl av varje eller??? Jag tycker mig också minnas att det kan se ok ut med mindre spraybättringar ( metallic ) INNAN man lägger klarlack. Då ser man verkligen var man sprayat , men det kanske är en teknikfråga , eller?? Att lägga rätt rikligt med klarlack och polera noga är väl inget jag provat riktigt. Krizter |
|
|
Ok, då är du igenom klarlacken och då går det inte att polera. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Hej! Vet någon av er om det finns någon temperaturbegränsning när man bättrar med lackstift? Kan man göra det när det är nollgradigt? Det står ingenting om det på BMW:s original-lackstift. MVH |
|
|
Det bör nog hålla sig kring rumstemperatur i alla fall , om det ska bli bra . MVH Krizter |
|
| På vw och audis står det på tyska att man ej ska göra det om det är under 15 grader. | |
|
Ska du lägga i en repa på en bil som är svart metallic, använder du en svart blank färg för bästa resultat, eller ev metallic basen blandat med klarlack. Lägga i, våtslipa och polera, dock inget man gör på en kvart. Och utan poleringserfarenhet är det lurigt. MVH/ |
|
|
"Utan poleringserfarenhet". Vad ska man tänka på ? Krizter |
|
|
Att det kan va krångligt att få bort för grova våtsliprepor, ta en pennstump etc rulla våtslip 2000/2500 och försök att bara slipa där du målat tills det målade är i samma höjd som org lacken. Ev kan du slipa med lite 3-4k lite bradare för att sedan polera... detta är enklare att göra om färgen inte är riktigt genomhärdad, men det kan då i sin tur mjukna mer av friktionsvärmen och kladda... Ang poleringen finns det ju många metoder, kör själv emd optipad och ocillerande då det inte bygger för mkt värme, och är enkel att koncentrera på en liten yta. Men som sagt så har alla sin metod. MVH/ |
|
| Man brukar kunna "smälta" ihopp en repa, jag använder ett 3M poler medel som ska han en liten mängd olja iblandat. Man använder högsta fart och gör ytan het och smyger över repa fram och till baka vilket gör att repor smälter ihop. Många undrar nog varför jag har max varv på plåt yter, men ska man få bort tvätt repor mm så är den det som funkar bäst för mig iallafall, jo en stor ricktig maskin ska det vara för att små maskiner får man inte upp rätt värme samt bra proffs polermedel!! Men är det plast så får man ha lite lägre varrv och inte stanna på en och samma plats, gå även över lycktor som då ser ut som nya! | |
| Du kan ju inte smälta ihop lacken på en yta där där repan gått igenom lacken. | |
| Inte helt borta men väldigt mycke av repan försvinner. Man måste nog visa hur det blir. Men ska man göra på dehär sättet så ska man ha polerat endel och ha bra maskiner, har själv en gammal riäl maskin av märket Flex, tung men kan gå nästan hur länge som hällst. | |
| Jo jag vet. Jag smälter samman repor med 3Mmedel på Flexen dagarna i ända. Vad jag menade var att det går ju inte att få en repa som gått ner i plåten att försvinna, den sitter ju där den sitter, så att säga. | |
| Jo man säger bra imsevimse å så försvinner allt. Ingen Flex 3M eller bucklor av sill och räster på strerion av strindberg. Nä men det beror på hur bred repan är, repa som är som om man skulle rita med en vanlig penna går att fixs ganska bra. Men som jag skrev tidigare, se det in reale live. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
