|
|
|
|---|---|
|
Naturligtvis har jag [min bil] pixelfel. Irriterande. Har läst om "gör det själv", men för den som är osäker på "GDS"? Dom som finns på skroten? Hur stor range är det på dom som kommer att passa [förutom rent fysiskt identiska]. Hittade massor mellan 95-99, och alla hade "klass A". Mest uppenbart blir ju att milen inte stämmer, men resten då? Kommer det att funka? | |
alain |
jag har hört flera gånger att det går att köpa en på skroten men den måste omkoda på BMW. det finns ett företag i Stockholms som fixa pixelfel men vet inte vem. Lycka till. MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Jag har testat några instrument på min E39 -98 som också har pixelfel. Instrument från skroten fungerar bra. Dock får man mycket riktigt mätarställningen från instrumentet, plus den lysande dotten intill trippmätaren (som indikerar att det inkodade chassinumret i instrumentet inte stämmer med bilens). BMW kan enligt uppgift inte koda om begagnade instrumenthus, bara koda in nya instrumenthus. Köper man ett beggat instrument så bör man nog försöka ta ett från en bil som är så lika årsmodell som ens egen som möjligt. Jag har exempelvis testat ett instrument från en -99 och en från en -02. I bägge fallen tändes antispinnlampan konsekvent efter 200 m körning. Jag testade flera gånger och bytte fram och tillbaks. Misstänker att det nyare antispinnssystemet som introducerades till 99 års modell är kompatibelt med äldre instrumenthus, 98 och tidigare. Jag har däremot hört ryktesvägen att BMW kraftigt sänkt priset på instrumenthus på senare år. På samma sätt som touringbakluckor har gått ned från 10.000:- till runt 4.000:- på några år lär nya instrumenthus nu kosta lite över 3000:- och inte som tidigare 6.000:-. Det är dock obekräftat än så länge men jag skall kolla saken nästa gång jag har ett ärende till BMW. |
|
|
Aha! Ja, det där med årsmodell klurade jag nästan ut verkade lämpligt - helst på året då, men hade ju hoppats på lite större spann eftersom nyare hade inneburit [kanske?] mindre pixelfel? Att dom inte kan koda om beg. hus var ju värdefull info, precis som att dom nya sjunkit i pris igen. "Klass A" jag hittat på skroten låg på ca 2.000. Vore ju trevligt se vad det står (och kanske ett par ringar när man ändå ska byta?) |
|
|
Köper du ett instrument av den äldre typen med din bils individuella kodning i den löstagbara IKE-boxen på instrumentets baksida går ett byte utmärkt. Du flyttar helt enkelt över din box till det nya instrumentet och kodningen följer därmed med.. Även instrument av den nyare typen (från -98:a) går att programmera om med exempelvis den nyaste versionen av PA:s BMW-scanner men det är omständigare. Slutligen stämmer uppgiften att BMW sänkt priset på utbytesinstrument till dryga 3000:-, därtill kommer dock programmeringen som enligt uppgift ligger på runt 600:-. |
|
|
Thanx! Oops - I did it again. Kanske ska tillägga att min bil är en 735E38/97. Det betyder att den har den löstagbara IKE? |
|
|
Jag är inte helt säker, de -97:or jag sett intrumentet på har haft den gamla medan -98:or och framåt haft den nya. Ta ur instrumentet och kontrollera, det är busenkelt. Två torx-skruvar i ovankanten på instrumentet, ratten i yttersta lägets och det är bara att plocka ur det. |
|
|
Om priset sjunkit kanske ett nytt är en bra ide. Så står milen på noll om jag sparar in 600 spänn? "735 - 97 säljes; Noll ärliga mil"... [Lysande tolkningsfråga] Ja, men då ska jag kolla det åxå på samma gång. |
|
|
Ja, det stämde ju lysande som Janne och Joholm sa - nytt instrumenthus E38 3.300spänn ink moms. På skroten "klass A", men citat; "pixelfel - det vet vi inte". Ganska lätt val mao... Det blir ett nytt, och "kromringar". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.