AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.386

Byta stereo men ha kvar MID

De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Har precis fått min beg 735 - fantastiskt skick.

Den hade fått stereon utbytt, och monteringen är jättesnygg, men MID är helt släckt. Enligt fg ägare så "hade dom kopplat ur den för att dom bytt stereo", men no måste det väl rimligtvis gå ha kvar MID med alla knappar och funktioner, förutom det självklara - "radiodelen" och volymkontrollen...????

Verkar ju helskumt...
De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
Ursäkta att jag specade dåligt.

735 E38, 97
HJ
78
HJH
Opel Ascona 19Sr-73
Jeep Grand Cherokee -00
BMW M6 -06
Är det bytt till "ny orginal cd" eller eftermonterat märke?

JHbimmer
De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
Tack för svar!

Eftermonterat märke. Pioneer [kanske inte spelar roll].

Fysiskt snyggt monterat så den döljs under locket, alla högtalare och allt är bytt och det låter bra, men som sagt... ingen MID :(
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag förstår hur du vill lyssna på Depeche Mode i bästa möjliga utrustning och jag själv har haft samma kamp. Tyvärr fick jag samma fel som dig och enligt Pioneer finns det ingen lösning på det. Läs min historia här: Länk
De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
Men det verkar ju jättekonstigt?

Om man hoppar över all "integrering" och bara trycker dit CDspelaren. Då kräver den ju bara en sladd till batteriet... [och högtalarna].

MID kan ju omöjligt haverera 100% och bli helt svart bara för att man kapar högtalarkablarna, och för orginalstereon - där kan jag köpa att displayen på MID på sin höjd blir svart om man väljer "audio" och det är ju helt ok, men... resten?

Ska man ha kvar den gamla trasiga stereon i en påse i bagageluckan, förlänga kablarna... för att få MID att funka för att visa bensinförbrukning? :)

Ja, då får det väl bli SÅ då...?
CK
269
CKamondi
740iA -95
Jag har en Alpine-spelare i min E38, bytte bara ut orginalarn rätt av med ISO-kablage, kopplade in MID-displayen och allt fungerade klockrent, förutom själva Audiofunktionen då självklart. Telefonfunktionen och färddatorn kan jag fortfarande använda miden till. Om jag inte trycker igång den så visar den bara klockan.

Så ryck ut den bara och kolla så kontakten sitter i tycker jag!
Min satt ganska löst så det var bara och dra lite i volymkontrollen på vänster sida så hoppade den ut :).
De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
Kan det månne vara så enkelt? (Litet glädjeskutt)

Ska ta en mejsel och se om jag lyckas pilla bort MID för att kolla. Det lite skumma är att fd ägaren sa att dom sagt på elstället att det "var tvunget vara såhär". Kanske hittar facit bakom... om en stund... :)
De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
Nehänä...

Kontakten sitter i ordentligt - "dessvärre". Men då är det i alla fall konstaterat att det GÅR, så det blir att åka till den där "radioverkstan/elstället" i Kungsbacka som gjort jobbet och fråga varför dom gjort som dom gjort, och säga åt dom att ordna det hela...

Det kan inte vara märkesberoende för stereon?? Så det bara funkar med en Alpine [eller absolut inte med den som satts i?]
CK
269
CKamondi
740iA -95
Nej, det ska inte ha någon som helst roll. Då det bara är audiokontrollkablar som går upp dit, har inget med strömförsörjning eller med färddator att göra. Det är de som har gjort fel, åk och klaga :). Eller så har de pajat MIDen. Ska kolla sen vilka kablar som behöver sitta i bakpå. Har lite bråttom nu tyvärr. Lämnar ett svar sen =).
De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
Som det är nu så sitter det en sockel i. Från högersidan, tror det var 6 stift. Thats it.

Ska försöka utröna med förra ägaren om den _verkligen_ funkade 100% innan stereobytet åxå. Men i princip skullle det även kunna vara MID som är havererad?? Det kan man bara testa med en likadan kanske? Den ser ju likadan ut [i alla fall på fronten] på en massa olika...

Undrar vad den kostar... :/
De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
Som sagt var ingen expert, men när jag kikade bak så det ut såhär; Länk

Kan månne nåt här bak ha med MID att göra? En svart sladd är märkt "cd changer", men så finns det en strömsockel, och lite annat... Jag antar att en del av kablarna är till högtalare.

[Här kanske man förresten kan plocka signal om man vill koppla in en sub?]
CK
269
CKamondi
740iA -95
Du kan testa med en likadan, ja.
Jag tror personligen att den är sönder såvida ingen kabel saknas :).
CK
269
CKamondi
740iA -95
Jag har inte CD-växlaren inkopplad och enda kabeln som sitter i på MIDen är den svart sockel på högersidan. Den är nog kaputt!
CK
269
CKamondi
740iA -95
Kom på att någon av de kablarna i sockeln kanske går upp till ISO-kontakten på stereon, det är jag osäker på faktiskt. Om min ISO-kontakt ser annorlunda än din? Osäker här faktiskt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.