|
|
|
|---|---|
| Tjena. Håller på att leta ny bil, och egentligen letar jag efter en e46 men jag sneglar lite på 318-320 e90 också. Hur är dom första årsmodellerna dvs -05? Vad tycker alla ni ägare som kanske kört 6000-10.000mil med dom nu? Något som strular eller är känsligt på dom? | |
|
Min 320d E90 är visserligen tillverkad okt 06, så den kanske inte räknas, men den har i alla fall gått 12.000 mil nu. Absolut INGET har hänt med den. Det jag bytt inskränker sig till torkarblad och glödlampor, plus att rutan spruckit pga stenskott. Inte ens däck har jag behövt byta, även om det är dags för nya både sommar- och vinterdäck. Det får dock nästa ägare fixa, bilen ska säljas eftersom jag får min nya tjänstebil nästa vecka. |
|
|
BMW har lyckats väldigt bra med E90 när det gäller barnsjukdomar. Inte alls som E46 med kamaxelgivare, länkarmar, bärarmsfästen etc som gick sönder. Det enda jag kan komma på är 325'an som har haft problem med toppen/oljetillförseln samt ryckningar vid kallstart. 335'an hade väl problem med turbos? Att vindrutetorkarna känns i bromspedalen när de går vet jag inte om det var en barnsjukdom eller om det var pga att bromsarna pumpar lite för att hålla skivorna torra. Om det är samma känsla på nya E90's kanske någon annan kan svara på men inget direkt bekymmer. Har du råd med E90 tycker jag absolut du ska satsa på en sån även om E46 är en mycket trevlig bil. Vilken modell sneglar du åt då i så fall? Min har snart gått 3.000 mil men inget har hänt än ;) |
|
|
Ja, det är ju kul att dom har lyckats i så fall! Jag har sökt på forumet men inte hittat något om problem på e90 i någon större skala. är det en standard-funktion att bromsarna pumpar lite ibland i fuktigt väder? Jag letar faktiskt i första hand efter en e46 sedan från -03 och framåt med M-pkt, alcantara och manuell låda. Men nu verkar det som att e90 börjar krypa ner i pris, så det närmar sig min ekonomiska gräns =) Det är 318-320 bensinmotor sedan, isåfall om det gäller e90. Men då räknar jag inte med någon speciell extrautrustning. |
|
| Vissa 05:or hade ganska dålig byggkvalite, dvs det var väl inte riktigt 100% passform och en del exemplar hade lite vindbrus/missljud. Provkörde ett par ex våren 2005 under releasen och det kändes som ett steg ned jmf med min dåvarande E46 kvalitetsmässigt. Upplevde att BMW skärpte till sig redan på tidiga 06:or som producerades under hösten. | |
|
Ok, bra att veta, men det är väl sådant som man märker när man provkör antar jag. Hur är det med körkänsla/körglädje om man jämför e46 och e90 då? Det är många som säger att det var bättre för och att det blir mer och mer distanserat i dom nyare. Kanske ska tillägga att det är en 320i m e46 jag söker. |
|
|
Jag tycker E90 är klart bättre i fråga om körkänsla och körglädje. Däremot maskerar E90 farten bättre, men den släpper ändå igenom den information som föraren har nytta av för att manövrera bilen, medan E46 släpper igenom en del annan information som inte är till nytta för föraren, men som kanske vissa uppfattar som "körkänsla". Jag kan inte se att det var bättre förr (dvs i E46). |
|
|
E46 är mycket trevlig att köra, med god vägkänsla, välbalanserat chassi och hygglig komfort. Det är bara det att E90 är bättre på precis allt... Ännu bättre vägkänsla, fullkomligt underbar balans och klart bättre komfort både i ljud- och fjädringshänseende. Särskilt om man förpassar E90:ans originalmonterade RFT-däck ("punkteringsfria") dit dom hör hemma - på soptippen - och monterar konventionella kvalitetsdäck, är E90 ett stort kliv framåt från E46 vad gäller chassi och komfort. Även byggkvaliten tycker jag är snäppet bättre på E90, det tycks vara mycket mindre 'småkrångel' än på E46. |
|
|
Det kan man ju förstå, att Bmw förbättrar allt när dom förnyar modeller, men barnsjukdomar förekommer väl på alla bilmärken. Bra som dåliga. E46 har jag provkört några och den gillar jag skarpt, speciellt efter faceliften. En jäkla skillnad mot min förra e34! Nu ska jag provköra en 320 e90 -05 med RFT-däck här i veckan hos en bilhandlare, så nu vet jag lite vad jag ska vara uppmärksam på. Alltid bra med lite kött på benen=) |
|
| Om det är RFT från 2005 påverkar det bilen negativt. | |
|
Min uppfattning är att RFT-däcken är ok så länge dom är nya, men när dom är 2 år gamla och 3-4 mm kvar är dom nästan farligt dåliga.. Annars tycker jag en tidig E90 känns som ett väldigt vettigt och prisvärt köp just nu, överlägsen E46 i alla avseenden och kommer garanterat hålla sig bättre i värde i framtiden. Personligen tycker jag många tidiga E90 kan se lite tråkiga ut innuti i std utförande, så leta efter en bil med sportratt, sportstolar, klimatautomatik mm. är mitt tips Min förra 318d-06 gick drygt 5000 helt bekymmerslösa mil innan den byttes, inte ens en glödlampa byttes, bara fri service gjordes BMW CS #5139 |
|
|
Inte ens nya RFT-däck är bra, möjligen "OK". Men däck går ju lätt att byta, och byte från RFT till 'riktiga' däck ger E90 ett verkligt lyft! |
|
|
Det skulle tydligen vara orginal RFT däcken på den bilen jag ska provköra, och jag ska prova på dåligt väglag också,, får väl se hur det känns.. Men som sagt, däck är ju inga problem att byta. "J.L" Jag tycker också dom ser lite tråkiga ut inuti, speciellt med standard-ratten utan multifunktion, stolar mm. Min budget är begränsad och jag skulle vilja ha en bil med lite utrustning i, så en lågmilad E46 med M-pkt faller mig mer i smaken, den har ju det mesta+ att den är riktigt snygg också=) |
|
|
Nu har jag provkört e90 320 med blandade intryck. Till och börja med: Rft-däck suger verkligen! Stötigt och högljudda. Och ingen "känsla" men det var ingen större överraskning. Men sedan tänkte jag bort däcken och upplevde att e90 är tystare än e46. Inget onormalt vindbrus på den -05a jag körde. Standard- chassit var otroligt följsamt och tight, även på dålig väg men jag tyckte den kändes lite bred på vägen. Styrningen var bra, men lite lätt-önskar mera motstånd där. Saknade 2 cylindrar)=. Bra körställning dock även med standard-stol men det som avgör mest att jag tänker koncentrera mig på e46 är att instrumentpanelen lutar åt fel håll.. Kändes för överdesignat på något sätt och tryckte bort en som förare. (sorry, lite luddigt uttryck där) |
|
|
Köpte en av de första 320i, tillverkad 2005-08 och hade lite bekymmer. - Blinkers i framskärmarna trillade ur, hängde i sladdarna. (Garanti) - Dörrhandtagen stannar ute vid minusgrader (Garanti) - Huggande koppling (Garanti) - Oljud från främre krängningshämmare (Garanti) - "Instabil" visning på hastighetsmäteren, pendlar +-3km/h vid jämn fart - Tändspolar... (Garanti) - Locken över strålkastarspolarna trillade av (Garanti) Men en jäkligt bra bil när barnsjukdommarna blev åtgärdade. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.