AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.542

funktion på bensinvärmare till 540 E39 gämfört med motorärmare?

gr
20
groover
540iA Touring -00
jag undrar hur funtionen på en bensinvärmare webasto är gämfört med att montera en motorvärmare typ defa är...

antar väl att defan ger mera, men den kostar ju en hel del mer oxå om man ska ha hela paketet med motor och kupe´.....men 4000-6000kr ....plus montering eftersom mina tummar med resterande finger kompisar sitter långt upp där bak.....så blir det ju en saftig kostnad..
har hittat en webasto bensinvärmare för 1200-1750 st. står så här om dom:
MOTTAG. TELESTART X-VÄRM....innebär vad??

jag har som rubriken tyder en 540iA -00 så det vore ju bra för motor,soppafbr och miljön med något som fixar någon typ av värme i vinterns kalla tider....

tacksam för all hjölp angående detta...

groover
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Var har du hittat bensinvärmarpriset? Verkar saknas en nolla? Till min 740 kostade den 20.000 fabriksmonterad.

Defan värmer ju med el och värmer kylarvattnet, dvs motorn når snabbare arbetstemperaturen = mindre bensinförbrukning och mindre utsläpp. Men den kräver ju 220 volt.

Bensinvärmaren värmer primärt vattnet i värmepaketet och använder bilens ordinarie fläktsystem för att värma kupén = isfria rutor. Motorn blir endast obetydligt uppvärmd. Webaston har du alltid med dig. Men kräver ett friskt batteri.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
gu
159
gusse
320i Touring 2009
Vattnet i värmepaketet? Menar du att det är separerat från kylarsystemet? Jag trodde det hängde ihop.
gr
20
groover
540iA Touring -00
aha.....upptäckte att det bara var mottagaren för den lilla pengen...
är en nolla till.....
tack..
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
VillaRosa:
Nu snackar du bara bajs....
För det första så är "vattnet i kylsystemet" och "vattnet i värmepaket" en och samma sak.
Och det er tvärtom. DEFA/CALIX, ja alla blockvärmare fungerar med el, det är riktigt, däremot så tar det a)lång tid at nå hög temperatur i kylarvattnet då det inte är någon sirculationspump som kör vattnet runt i systemet, utan värmen sprids "passivt" , kupevärmen är ok om man har grenuttag.
En bensinvärmare(Webasto eller Ebersprächer) som är avsedda som "parkeringsvärmare" har en vattenpump som sirculerar vattnet runt i HELA systemet. Därmed blir motorn uppvärmd mycket effektivt. Dessutom så är värmaren oftast på 5kw eller mer, så det finns massor av effekt.
I dag i ca 0 grader var bilen säkert +10 invändigt og började blåsa varmt direkt också efter start. vattentemp efter 30 min oftast mittemellan min och normal, klart utanför det blåa fältet.
Vill man ha en effektiv uppvärmning av motorn så kan man slå av kupefläkten så att ingen värme går till "spillo"
Fördelen är som du säger, att man är helt oberoende av eluttag (batteriet måste dock vara i bra skick)
Det finns folk som har konverterat sina webastoer som har varit avsedda baraa som tilleggsvärmare under drift(när bilens egen vattenpump fungerar) til parkeringsvärme, och då får man en värmare som inte är effektiv då vattnet sirkulerar inte.

Groover:
Om du hittar en beg. apparat till de priserna där så har du tur, men uavsett tillkommer ca 10h monteringstid(eller mer) på en verkstad(om du inte har kompetens för detta själv, ngt mer kompliserat än blockvärmare) + ev. delar som måste förnyas/saknas- det är ju oftast bara brännaren som sälges, sällan de är kopletta "paket" ute...

MVH
Sakke
ma
315
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
DrSakke: Hade en 528i -96 E39 med org.monterad bensinvärmare och den fungerade som VillaRosa säger. Hade mycket problem med den och felsökte och skruvade med den rätt mycket. Blev förvånad när det visade sig att den bara värmde kupen med hjälp av "flödesventiler", men de kanske ändrade på funktionen på senare årsmodeller.

Mvh Kent
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Låter märkligt. Jag hade en M5touring med eftermonterad Ebersprächer som var MYCKET effektiv som motorvärmare. Och här är det ju snack om eftermontering.
Har en 530d -99 nu och det verkar som at den värmer bra både motorn och kupen. Och fort går det. Nu när du säger det så börjar den faktiskt värma upp kupen på en gång, altså fläkten går i gång. På den gamla M5:n började fläkten gå först när kylvattnet hade nått 30 gr C. och den värmde opp til 70C så bilen var VARM.

MVH
Sakke
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
I stand corrected:Var visst jag som snackar bajs
Läste faktisk BMW:s manual till Webaston nu (skam att kalla den manual, var väl 3-4sider/model, mest inställningar på klima) och den kallas faktiskt bara kupevärmare. Inte ett ord om att den skulle värma motorn också. Detta var märkligt. Verkar vara ren komfortsak. Jag bor ju i Trondheim, och det er ikke noen riktig vinter här, så har inte reflekterat så noga över detta. har dock intrykk av att tempnålen rör på sig när man slårpå tändningen, så ngn effekt har den.
Förklarar ju också varför kuen blir så fort varm.....
De eftermonterade fungerar dock som motorvärmare .
MVH
Sakke
Tilläggas kan: Om inte bensinvärmaren, oavsett tillverkare, arbetar med nån slags ventiler som styr flödet till endera block eller kupévärmare, eller båda, så finns en cirkulationspump redan på plats i bilen. Används för att bättra på flödet samt för att driva runt kylvätskan när man kör med restvärmefunktionen, i de fall denna finns. Obs, ej att förväxla med latentvärme.
Så visst kan man få både motor och kupévärme med både elektrisk blockvärmare och med bensin eller dieselvärmare. Skillnaden är att de sistnämnda har flera kW effekt, medan elpluggen har kanske 800-1000W, vilket inte räcker så långt i vinterkyla.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.