AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.821

Förgasarkonverterar M20, 3st Weber45. Men vilken bränslepump?

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Hello!

Jag håller på och förgasarkonverterar en m20-motor. Hade tänkt köra den på etanol om det är lämpligt. Om inte så blir det vanlig bensin.

Men vilken bränslepump är lämplig? Hur räknar man ut storlek osv? Den skall driva 3st Weber45. Jag är helt färsk på förgasare, men tycker det är kul att lära mig nåt nytt. =)

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Du börjar förslagsvis med att ta reda på vad de olika komponenterna kostar som du skall laborera med (halsring, spridare, emulsionsrör, luftmunstycke, lågfartsmunstycke, huvudmunstycke, accelerationsmunstycke, samt kanske också nålventil, startmunstycke och insugningsventil). Sedan behöver du ju upp till 6 st av varje. Och dessutom kanske du behöver testa 5-15 olika storlekar av varje innan du blir nöjd med inställningen. Då får du klart för dig att du absolut måste samla på dig så mycket kunskap som du kan innan du börjar.

Det allra bästa vore att leta upp någon som sysslat mycket med sådant och som dels vet hur man gör för att ställa in förgasare och som dels har alla olika munstycken mm som du behöver ha att testa med!
Leta alternativt upp en liknande motor (antal cylindrar, volym, trimningsgrad etc) som haft samma förgasarbestyckning och börja med den inställning som fanns där.

Hittar du inget annat lämpligt kan du säkert spara tusenlappar på att läsa en bok om förgasarinställning.

Har du insprutning på bilen idag så lär du inte kunna besiktiga den med förgasare.

Per L

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Att det är en hel vetenskap med munstycken, nålventiler osv har jag förstått. =)
Jag har fått en del tips av garagegrannen som kör rally med en manta.

Jag har samlat ihop det mesta förutom själva förgasarna...ligger och bevakar annonser, ofast säljs dom parvis, så jag funderar på att köpa 2 par så man har en extra. Jag har hört att man ska undvika dom spanska webrarna och satsa på italienska istället. Priset är tydligen lite högre, men man tjänar på det när man ska justera dom.
Hur ser man skillnad på italienska vs spanska?

Sen när jag kommit så lång så det är dags att justera in dom så tänkte jag vända mig till en bekant till Per Larsson på Bil å motorteknik.

Motorn som allt kommer sitta på är helt nyrenoverad, uppborrad m.m.
Den ska ju köras in på rätt sätt...hur löser man det om inte förgasarna är injusterade?

mvh Johan

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Ang. besiktning så vet jag om problemet. Den kommer hamna i min e21a från -81, så det kommer inte gå att besikta den med förgasare.

Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Jag kör weber 50 på en s38 och hade weber 45or på en b9. tycker det har varit ganska smidigt att få till skaplig inställning.

Mycket viktigt:
ha "rätt" flottör nivå på alla tre förgasarna
rätt bränsle tryck
och försök lista ut vad det brukar sitta för emulsionsrör i en sådan konfiguration.

Grovsynka förgasarna. Bilen kommer gå att köra på tomgång om du är på kartan.

Tycker du ska satsa på weber 40 till en så liten motor dom kostar typ hälften dessutom. hur stor diameter har insugen?

En bredbandslambda är makalöst bra att ha, kan du köpa för pengarna du sparar på att köpa 40mm.

/Otto
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Tackar för väldigt bra tips! =)

När det gäller matningen av bränsle har jag läst att det är lätt att en av förgasarna går för snålt, beroende på hur man ansluter dom.
Ska/kan man paralellkoppla dem, eller seriekoppla dem?

Om man seriekopplar dem känns det som det finns risk att den "sista" går för snålt?

Än så länge har jag inte mätt insugen. Jag köpte dem från england och dom är anpassade för weber45 på m20-motorn. Kanske går att använda 40-förgasare också. Har dom samma "bultmönster"?

Bredbandslambta verkar ju vara en väldigt bra idé faktiskt, jag har gått i dom tankarna jag med.

Mvh Johan

Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
weber 40 passar, skulle gissa att det är bäst val i alla avseenden om du inte ska trimma väldigt mycket!

Jag körde weber 45or på men 3,5l alpina, du har 2,3l?

Om man antar att din motor ger max effekt strax över 6000rpm så bör du ligga runt 30-32mm halsring och 40mm förgasare.

Har du bilder på ditt bygge någonstans? vore kul att se!

Här är min kärra med webrar:
Länk

/Otto
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Okej! Låter bra om dom passar. Blir kanske inte lika dyrt då...dyrt blir det ju oavsett hur man gör iof. =)

Jag har ett 2,3 block som är borrat till 2,5 med nytt/renoverat innehåll. Allt är balanserat och viktjusterat.

Jag kommer också ha en lite värre kamaxel och hoppas på att kunna varva lite mer än original. Begränsningen just nu tror jag är vippor och ventilfjädrar som fortfarande är original. Dessa vill jag på sikt byta ut, allt handlar ju om pengar... =)

Effektmässigt hoppas jag på att hamna på nånsans mellan 210-220hk. På sikt och med mer pengar kanske man har råd att ta ut ännu mer effekt. Jag bygger motorn/bilen för att behålla den och har inte alls bråttom med att få sakerna klara. Bättre långsamt och rätt än fort och fel. =)

Din bil har jag sett tidigare. Får rysningar av ljudet. haha! Den är kanonfin!

Bilder på min hittar du under min profil här på AP. Bilderna är dock ganska gamla, men där kan man iaf se hur motorn ser ut. Bilen är lite annorlunda idag.

Mvh Johan

Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Hur går det, gjort något?

/Otto
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Ang uträkning av pump finns det lite här Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.