AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.149

Byta kylare 523 e39 -00

BM
74
BMWe38
Audi A3 - 03
520i -01
Hej!
Har en läckande kylare som jag skall byta, frågan är, hur lätt/svårt är det att byta den? Har inte bytt kylare förr.
Hur tappar man på all vätska? Hur luftar man helt?
Kan man kolla att det inte är mer läckage från någon annanstans efter att man bytt?

Tack för hjälp i förhand!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan tyvärr inte hitta en bytesbeskrivning, men sök på byta kylare så kommer det upp måånga trådar... Länk Länk Länk

Mvh
BM
74
BMWe38
Audi A3 - 03
520i -01
Tja, har kollat på dom men ingen av dem visar riktigt hur man skall gå tillväga.

Körde bilen till en bekants lilla garage som fick stå halvöppen, ljuset var nästan obefintligt och kunde heller inte lyfta upp bilen ordentligt, så det var krångligt o meka.

Så, efter några timmar och svordomar senare så är jag hemma och bilen står kvar, med 3 slangar av 4 borttagna, och den fjärde som går till kylarpåfyllningen bakom ett rem, går inte nästan att nå, och sitter som bara den.

Har lösgjort kontakter, även slangarna som sagt, även den lilla slangen som går till toppen av kylaren, MEN varken kylaren eller "kylarbehållaren" vill åka ur. Har provat allt möjligt och tittat från alla håll, så nu har jag slut på alla idéer.

Finns Det Ingen Bra Beskrivning På Hur Man Byter Kylaren?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

jag har haft loss kylaren 2 ggr i samband med byte av drivremmer till AC och generatorn. Fick även byta vattenpumpen (efter detta). För mig var det inga som helst problem med att demontera denna.
Jag använde då detta mektipset: Länk

Lycka till!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja detta tycker jag inte bådar så gott, att byta kylare är väldigt enkelt elimäntärt jobb och har man inte rättkunskap så man ser hur delar sitter ihop, ska man absolut låta bli, får man inte isär grejerna hur ska man då få ihop dom samt lufta systemet på ett korrekt sätt om man inte har lite känsla för det man hålls med. Ett prefekt fungerande kylsystem utan det blåser man toppen och kostar 25tkr i reparation.dvs vet man inte vad man gör ska man låta bli kylsystemet när det är så här enkla grejor och lämna bort jobbet.
Kan låta okamratligt att skriva detta men jag blir orolig när jag noterar detta. Det har blåsts allt för många toppar just pga att man inte är säker på vad man gör.BMW är inte den första bil man ska ge sig på att skruva kylsystem på.

Ser ut så här. om det kan avar till nån hjälp
Länk

Du kan även kika i min 540 blogg finns några bilder på kylarbytet på min 540. 2004-12-17

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
BMWe38:

Köp en Haynes eller Bentley verkstadsmanual: Länk Länk

Håller med om att det inte är ett särskilt lämpligt "premiärmek" just med tanke på eventuella följder, bra belysning och bra/omfattande verktygssamling är ett måste.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.