AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.753

Vilken typ av olja i växellåda?

Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Ska byta olja i växellådan (manuell), bilen är en 520 -93 24v
Är detta rätt val av olja?

Har kollat runt lite och fått fram att en del rekommenderar:
Castrol SMX-S 75/85
Och även Castrol ATF TQ DIII

Det jag funderar, spelar det nån roll vilken av oljorna som jag väljer, och om det är en är tex ATF TQ DIII och jag byter till Castrol SMX-S 75/85 kan det påverka lådan på ett negativt sätt?

Mvh/Palle
Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Hej Palle

Har du inga problem med växellådan så rekomenderar jag Castrol Smx-s alt. om den kärvar/går trögt så testa med Redline MTL. Hade en likadan bil och bytte till Redline-oljan och lådan kändes faktiskt som ny efteråt.

ATF TQ dextron 3 ska du inte använda till den manuella lådan då denna används i automatlådarna och vissa andra manuella lådor ex. M5 (finns märkning i form av en klisterlapp)

//Jonas
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Tack Jonas

Tror att det blir Castrol SMX, så det spelar ingen roll om det är ATF olja i den nu då?

Nån klisterlapp har jag inte sett till, säkert av naturliga skäl:) bilen e ju inte ny.

Mvh//Palle
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Har för mig att det även finns 520 som har lådor som ska ha ATF olja. Dock skulle jag inte välja Castrols TQ olja utan Transmax som är helsyntetisk.
Lär inte vara så lämpligt att hälla ATF i en lådan som ska ha en GL4 olja (som t.ex SMX) eller tvärtom.

Inte så dumt att byta i olja i bakdiffen i samma veva.
Castrol SAF-XJ 75w-140 är ett bra val där.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Här Länk har du Castrols rekommendationer. AMX för båda auto och manuell låda.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Okej tack..

Tacksam för alla svar, blev lite fundersam då en del säger att man ska ha Castrol ATF TQ DIII.
En polare som pratat med Burlin motor (bmw) rekommenderade den.

Därför så blir man lite tveksam.

Mvh/Palle
Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Hej igen

Det finns som sagt vissa manuella lådor till 5 serien som ska ha "automatväxellådsolja". Hade samma problem som dig med både en 520i -91 och en M5a -91. Fick kolla efter en klisterlapp på lådan (olika färger). Min 520i skulle inte ha Dextron-olja medans M5an skulle ha det.
Håller också med uffe_530d att du bör välja en helsyntet ex. Castrols Tansmax-z om det nu skulle vara "automatxäxellådsolja".

Tyvärr så har inte alla företag riktigt rätt i deras rekomendationer tex. Castrol som inte har med flera alternativ till din bil utan bara har med ett.

ps. Kolla om möjligt färgen på den gamla oljan. Är det röd så vet du med säkerhet att du ska ha "automatolja".

//Jonas

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det brukar vara ATF olja om bilen har AC ...
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Ja den har AC, men har det betydelse för växellådan?

Var en som påstod att den blir mer lättväxlat på vintern med en ATF olja, kan det stämma?

SMX-S oljan ska väl vara en syntetolja eller?

MVH/Palle
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det är oftast ATF i bilar med AC därför att det ska gå lättare när AC:n är i drift..
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Tror att jag köper Smx-s och hoppas på att det blir bra, får väl byta igen om den blir tungväxlad med den oljan.

Mvh/Palle
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lyfter tråden något - lite offtopic men ändå relaterat.

Har en 535i -89 E34 och kör med Castrol ATF TQ DIII oljan i växellådan. Inga konstigheter då detta är vad BMW rekommenderar för just den lådan (Getrag 260/6).

Man tycker då att Castrol borde ha liknande rekommendationer.

Går man in på www.castrol.se så får man rekommendationen SMX-S 75W-80. Är en transolja för manulla lådor där API GL-4 föreskrivs. Visst, det kan jag köpa, den fungerar nog fint. De nämner även Syntrax Universal och EP 80W men det ser jag som andrahandsval.

Går man nu in på VillaRosa:s länk (Castrol Tyskland) så är förstahandsrekommendationen fortfarance SMX-S men plötsligt dyker Castrol TAF-X (för lådor med transaxel där API GL-4/5 föreskrivs) och TAF-XS (API GL-4 växellådsolja) upp som övriga alternativ.

Är det nordiskt klimat vs Tyskland som spökar nu igen?

Men varför nämns aldrig Transmax Z? Borde ju vara den absolut rimligaste alternativet till ATF TQ DIII ju!?! Transmax Z är ju en helsyntetisk ATF olja. Visst, den är inte Dexron III klassad (nu får ju inte Castrol ha Dexron namnet med då den tydligen inte uppfyller GM:s krav som de gick ut med typ runt 2005 - men ändåså).

Så går man på rek-tabeller så går det bra att använda följande
SMX-S
Syntrax Universal
EP 80W
TAF-X
TAF-XS

Tjo, det är nästan "hela" Castrols utbud ju (lägg till TQ DIII och Transmax Z så har du nästan hela rubbet). Men de har inte med den varianten som BMW stenhårt förespråkar och säljer!?! Och är TQ DIII med borde väl Transmax Z också fungera - men den nämns inte alls.

Är det någon som förstår ovanstående logik? Det här med oljor är klassisk frågestållning och kan vara svårt för en vanlig konsument att få grepp om. Jag tycker inte Castrol bidrar särskilt mycket med att försöka minska frågeställningarna och göra saker tydligare.
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>Visst, den är inte Dexron III klassad (nu får ju inte Castrol ha
>Dexron namnet med då den tydligen inte uppfyller GM:s krav
>som de gick ut med typ runt 2005 - men ändåså).

Vill gärna korrigera mig själv - inte helt korrekt det jag skrev. GM bestämde att alla DEXRON III licenser skulle gå ut vid 2006 årets slut och inga förnyelser skulle få göras (de satsar allt på DEXRON VI licenser istället). Då DEXRON III licenssystemet inte finns längre får man således inte kalla sina produkter för detta - vilket förklarar varför det inte nämns DEXRON III på några av dessa produkter längre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.