AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.030

520 1993 går upp i temp ! ! !

Ho
5
Hook66
bMW 520 1993
Hej har en 520 som går upp i temp när jag kör & ingen värme blir det, när jag står på tomgång håller sig tempen på normal nivå.
Detta kom utan förvarning, var ute & körde dagen innan & då funkade allt riktigt.

Övre kylarslag samt en vid torpedväggen blir varma, vad är det för "Grunka" som sitter till vänster i motorutrymmet som 3 slangar går till ?

Kan vattenpumpen ge sig bara sådär ?

Tacksam för alla svar . . .
Vattenpumpen ger upp genom att den släpper från drivaxeln, spricker. se bild på min. Länk
Resultatet blir väldigt ojämn temp.

Använd sökfunktionen så hittar du massor om detta problem.

PeterB
Länk
Ho
5
Hook66
bMW 520 1993
Tack Bornius, kan det vara så att min har lossnat/spruckit helt då ? eftersom jag inte får någon värme alls.
Ga
230
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

"Grunkan" som sitter till vänster i motorrummet vid torpedväggen är den sk värmeventilen. Den reglerar kupevärmen i bilen med två elektriska ventiler. Hög värme på reglaget i kupen innebär lång öppningstid och låg värme kort öppningstid på ventilen.

Dessa ventiler kan kärva med resultat såsom utebliven värme, eller bara värme ingen kyla. Kolla mektips där finns mer beskrivet.

Om din vattenpump trots allt är ok, kolla: kylvätskenivå, termostat, ev. luft i kylsystemet, ev. skräp som hindrar genomströmmning av luften till kylaren då du skriver att tempen ökar då du kör.

Mange

Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Topplockspackningen...
Ho
5
Hook66
bMW 520 1993
Tror inte det är toppackningen (hoppas inte det iaf) pga det är inte olja i vattnet eller vatten i oljan eller onormalt tryck i systemet, & den går på alla cylindrar.
Ska iaf byta pump & termostat imorrn Så håll tummarna för mig tack...
al
48
aluc
525 tdsa -93
540 iat-95
Börja med det enklaste först....
Byt termostat,men kör nu för gudsskull inte mer med bilen innan detta är gjort,annars riskerar du en massa följd fel typ topp-packning eller dylikt.

Ho
5
Hook66
bMW 520 1993
Har rivit bort pumpen nu & som jag hoppades på var denna kass.
Plasthjulet var sprucket & helt löst Yipieee enda gången man jublar när något är trasigt he he..
Ho
5
Hook66
bMW 520 1993
Nu går den som en klocka igen, tog 2tim allt som allt.
Tack för tipsen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.