AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.010

Rostskydd, erfarenheter?

Visa användare
146
ratata
540iA sedan -02
230e xDrive Active Tourer -26
Jag skall lämna in min E39 02' på någon form av rostskydd. Min fråga är, vad har ni för erfarenheter av de olika metoderna? Finns det någon firma i Lund/Malmö-regionen som inte bara kör på efter sitt eget program, utan också tar hänsyn till olika biltypers svaga punkter när det gäller rost? De jag har frågat är säkert jättebra, men ingen av dem tar hänsyn till E39:ans svagheter (m.a.o. lämnas E39:ans svaga punkter helt utan åtgärd). Jag har sökt i forumet utan att blivit klokare.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
E39:ans svagheter är mycket svåra att behandla med konvensionella petroleum-/vaxbaserade behandlingsmetoder. Visst är det alltid bra att spruta hålrum och underrede, men problemområdena på E39 sitter inbyggda i konstruktionen. Otäta kittade/lackade fogar kommer man aldrig ifrån utan att "börja om från början" med rätt grejor.
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
alla firmor ska ha ett program utarbetat efter just den bilmodellen med schema som är utarbetat av rostskyddsexperter och ibland representat från biltilverkaren som demontera ner bilen och letar efter ingångar hålrum med mera.

mvh kim
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
jag vet i alla fall att firmor som arbetar med märket Dinitrol har ett sk "sprutschema" som biltillverkaren i några fall tillhandahåller för firman. I bmw:s fall vet jag dock inte om det finns.
Men det brukar finnas en enklare typ av schema där det är markerat var man ska borra om det behövs för att komma in med slangarna, och var man ska gå in i befintliga hålrum. Men det är som Anders-72 säger, det går inte att komma åt varenda hörne och vrå på en bil.
Visa användare
146
ratata
540iA sedan -02
-> Anders-72: -Ok, jag hajjar, men vad skulle du säga om du fick frågan 'vilka är E39:ans svagheter'? Och vad menar du med "börja om från början"? Bränna bort allt kitt, skrapa och lägga på nytt??

-> spacco: - Det är just Dinitrol jag fastnat för, i synnerhet en verkstad nere i Vellinge som fått gott betyg av just E39-ägare. Han verkar ha förstått just E39:ans svagheter och utgår i första hand därifrån. Faktum är att jag bokade en tid hos honom just i eftermiddag. Kalaset skulle gå på 7 200:-. Överkomligt, tyckte jag. Jag vill behålla min bil länge. :D
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
då jag har jobbat som bland annat rostskyddare på en PDI-anläggning i malmö där vi använde dinitrol kom det ibland tekniker från dinitrol och biltillverkaren som lånade våra lokaler och bilar för att ta fram sprutscheman.
jag vill inte tala om enskilda firmor men när vårt företag flyttade lämnade vi ut rostskyddet på ett antal firmor i Malmö/Lund-området och resultatet på vissa av de bilarna var skrämmande dåligt.(observera att den i Vellinge inte var en av dem de har jag bara hört gott om)

mvh kim
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
jag skulle ju säga att har man varit i branchen ett tag och är seriös så vet man ungefär hur man ska behandla en bil även utan schema då man lär sig rätt bra att se hur de är uppbyggda med plåtar skarvar och hålrum

mvh kim
Visa användare
146
ratata
540iA sedan -02
-> kimwe: -Ok, jag förstår. Du verkar ha rätt torrt om fötterna när du uttalar dig. Precis som du säger, pojkarna i Vellinge har rätt gott rykte, MEN...om DU fick säga ditt, vad skulle just DU ge en femma extra för om dom omsedde just det du sade? Berätta! Du verkar ju ha erfarenhet i just rostskydd, och dessutom rostskydd hos just E39:an? Vad skall jag säga till dem vilka detaljer de skall vara nogranna med, och kunna locka med en pall öl som belöning??
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Man kan fixa rostskyddet ganska enkelt själv, se dagen blogg. Jag började göra jobbet själv efter att jag betalat ett proffs för en behandling för några år sedan, men vid kontroll visade det sig att han fuskat rejält. Känns bättre att ha koll själv:)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
För mig är E39:ans svagheter i rostskydd att vatten utifrån tar sig in under kittet oavsett hur bra sprutat det är inne i dörrar och luckor. Dock ingen nackdel att rostskydda. Bra exempel på att fukt tar sig genom lacken/kittet är botten av fågelbadet (innanför tankluckan), runt dräneringshål i dörrar o.s.v.
Största problemet med att rostskydda själv är att få bilen riktigt torr. Rostskyddsfirmor torkar i avfuktad luft där bilens fukt sugs ur av den torra luften.
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
Jag tror faktiskt killarna i Vellinge har bättre koll än mig på just hur man behandlar en e39. Det är några är sen jag jobbade med rostskydd och min
e39 tog en av mina förra kollegor hand om, slipper man skita ner sig så är man glad.
som Anders-72 säger är det svårt att rostskydda bort problemen vid tanklocket

mvh kim
Jag lämnade min E46:a till en firma i Lund i våras som behandlade den med Dinitrol. En sak som jag undrat över är om rostskyddsmedlet är vattenlösligt. När det regnar blir det svarta ränder under dörrarna och bagageluckan. När man kör på våta vägar blir det brunt runt hjulhusen bak. Jag trodde det var övergående men det håller fortfarande på efter ett halvår. Mycket irriterande.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag lär göra en Dinitrolbehandling på min cab för ett år sen, och jag har inte sett att det runnit något över huvudtaget efter det.

BMW CS #5206
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har gjort en noxudolbehandling(rostskyddsbeh.) på min 735:a...betalade endast 3600kr för en komplett behandling(fanns en lite dyrare också, men han rekommenderade denna "basbehandling" på min äldre vagn)..

Komplett utförd..dvs dörrar,balkar,underrede osv..
Tvätt,tork över dygnet+behandlad sedan efter "konstens alla regler" :)

En icke lösningsmedelbaserad historia,dvs en miljövänlig behandling....Wooow ;)

Mvh Janne.
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
Jörgen L:
det låter lite märkligt, det tunna rostskyddet som man sprutar i dörrar mm kan rinna en vecka efter behandlingen men det tvättar man av med avfettning det är inte heller svart till färgen.
det ska inte vara vattenlösligt men man rekomenderar inte högtrycksunderspolning med avfettning på en behandlad bil

mvh kim
Det är vattnet som rinner ut under dörrarna som lämnar svarta ränder efter sig. Svårt att få bort med vanligt schampo. Runt skärmkanterna bak blir det en brun beläggning som måste komma av det rostskyddsmedel som de sprutat under skärmarna. Det blir alltid så när man kört på våta vägar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.