|
|
|
|---|---|
|
Hej. Besiktigade bilen häromdagen. Blev grymt besviken när sista nålsögat skulle passeras. Förhöjd tomgång och CO halten steg från fina 0,00 på vanlig tomgång, till 0,80 vid 2500 varv. CO 0,00 (0,50 gräns) CO-2500 varv 0,80 (gräns 0,30) Lambda 0,97 (0,97-1,03) HC 001 (gräns 100) Varför fel avgaser bara vid förhöjd tomgång? Är det nån komponent som inte "hinner " med ? Nytt luftfilter, motorolja och oljefilter för 50 mil sedan. Bilen var varmkörd. Var ligger felet? Luftmassemätaren (jag märker ingen effektförlust), hål i luftslangarna, lambdasonderna, motortemp-sensorn, spridarefel, tändspolarna, eller ve o fasa; Katalysatorn ?? Nån som vet. (Jag ska till BMW för diagnostest nästa vecka) Hälsar Bulan2 | |
|
Bilen har gått 19 000 mil Alltid servad på BMW. Idag hörde jag en konstigt ljud vid acceleration på 3:ans växel, 80 km/h och 3700 varv. Ett väsande metalliskt ljud under passaerarplatsen. Jag trodde jag skavde plåten mot vägräcket, men så var det inte. Ljudet var borta efter 3 sekunder. Kanske nåt skräp på vägen som fastnade under bilen. Aldrig hört ljudet tidigare, eller senare./Bulan2 |
|
|
Det var Lambda-sond nr 1 (cylinder 1-3) som var trasig. Genom att mäta resistensen mellan pin 1 och pin 3 i kontakten så konstaterades avbrott (oändlig resistens) i lambda-sonden. Ska vara nånstans mellan 3-10 ohm (beroende på hur varm sonden är vid mättillfället). Kostade 3 700 kr att byta på BMW. (Felsökning, lambdasond och arbete) Ska ombesiktiga snart. Mvh, Bulan2. |
|
| Skönt att problemet verkar vara hittat. Lycka till på ombes.! | |
|
Tack för stödet Lill-myran! Besiktigade idag och den klarade avgas-provet. CO 0,00 CO-2500 varv 0,10 (förra gången för en vecka sen 0,80) Lambda 1,00 HC 30 (förra gången för en vecka sen 01. HC har ökat. Kanske pga det kyliga vädret idag?!) Men det bästa av allt är att motorn går helt utan vibrationer. Den känns gör-bra! Tidigare när jag motorbromsade i utförsbackar ryckte motorn till (bara lite) när jag passerade 1500 varv. Detta är nu borta. Skönt. Men varför det ryckte till vet jag inte. Nån som vet? Och BENSINFÖRBRUKNINGEN har sjunkit med nästan 10 % ! När jag i ishalkan idag körde i 70 km/tim drog den 0,53 lit/mil. (523i -98 sedan) Senare på torra vägar: 120 km/tim och 0,77 lit/mil. Jag tror jag har kört omkring med en (halv)trasig lambdasond i snart två år - även om den gick igenom besiktningen förra året. Konstigt att BMW inte såg något på Inspektion 1 förra året. Men de kanske inte undersöker alla konstiga felmeddelandet diagnosverktyget spottar ur sig...? BYT era lambda-sonder! Hälsar Bulan2 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
En verkstadbekant har sagt att VAG har en rekomenderad bytesintervall på 14.000 mil på lambdasonder, de slits självklart och tendensen är att de tar längre och längre tid på sig att börja reglera optimalt. När det är något annat fel som påverkar bränslet antingen för lite eller för mycket så att lamdorna hamnar utanför sitt reglerområde så sätts det felkoder som talar om att de är out of limit. Annars kan man se hur lamdasonderna reglerar med en livedatadiagnos. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Vad är en "livedatadiagnos" ? Kör man diagnosverktyget med motorn igång, dvs på tomgång inne i verkstaden? /Bulan2 |
|
|
Naturligtvis varmkör man motorn iaf hjälpligt en sväng innan den rullas in, sen finns det ju avgasutsug. ;) Man borde se att lambdan/orna går in i "closed loop" - alltså att lambdan/orna börjar reglera istället för att gå på förinställda värden - "open loop": Länk Mvh |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Bulan2: Typ ja eller bilen rullande med en laptop i bilen. Då ser man om en lambdasond aviker i värdet genimot de andra se länk. Länk Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso: Betyder bilden du länkade till att Någon av de två lambdasonderna är mer sliten än den andra? Den ena visar 0,66 V. Den andra visar 0,77 V. Vilken av dem visar "fel" värde? Går det hyra dessa diagnosverktyg? Stoppar man in en sensor i avgasröret, med en sladd in genom bagageluckan? Du märker, jag fattar inte hur det går till. Det du skrev att lambdasonderna tar längre och längre tid på sig att reglera, när de är slitna, tycker jag att det har märkts på min bensinförbrukning. Ungefär 20 km tog det tidigare innan momentanmätaren sjönk från 1,00 lit/mil till 0,80 lit/mil, efter kallstart på sommaren. Kan alltså varit symtom på att motorn tog lång tid på sig att komma in i "closed loop". Tack för era svar Bulan2 |
|
Ingen visar fel värde det är de värden som ska vara. dvs jag kan använda dessa värden som referens om bilen skulle börja gå dåligt tex. Nej man använder bilens diagnosuttag. Finns att köpa Interface och mjukvara finns ofta på nätet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för föklaringen Hasso. Mvh, Bulan2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.