|
|
|
|---|---|
|
Är i tankarna att köpa mig en felkodsläsare till mina E34:or. Hade tänkt mig något så jag kan läsa ut felkoder från DME, nollställa serviceindikatorn och även ev.radera felkoder. Har ingen Laptop så jag antar att en handhållen enhet är lämpligast. Vad använder ni för något, eller är det någon ni hört ska vara bra? Enda jag hittat som verkar lämplig är en vid namn R5/FCX-3 som säljs på Länk. Vad tror ni om denna? Alla råd, tips och förslag mottages med glädje! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Dina behov av att läsa av DME radera felkoder och serviceindikatorn motsvaras bra av den felkodsavläsaren. Men den är för dyr för vad den kan. Dessutom får du en häfte med en översättningstabell för att kunna tyda koderna som visas. Leta på en gammal fungerande laptop med seriell port och köp ett diagnosinterface BMW/INPA Ediabas eller carsoft interface det är betydligt bättre investerade pengar och kan läsa alla system i bilen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Okej, låter vettigt. Hittade "BMW Interface for Carsoft 6.5" på Unifix.se, ser ut som att det verkar bra. Detta ska väl vara lämpligt till mina E34:or? |
|
|
Någon som vet om Carsoft 6.5, som följer med paketet är kompatibelt med Windows 95? |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Du kan köpa 3 set + frakt 250kr och ändå inte komma upp till Unifix pris som lagt på minst tre dubbla priset + frakt. Funkar med Win-98 som jag har i någon gammal laptop, Win-95 vet ej. Mjukvaran finns på nätet att ladda hem, är en fulversion som behöver lite trix för att komma igång (originalmjukvaran kostar ca 30tkr) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Slutade med att jag beställde ett från 24.se. Har även laddat ner CS 6.5 och prövat lite på den stationära datorn, det verkar fungera. Dessvärre har jag inte någon laptop med serieport, ska testa med en USB-serieportsomvandlare då jag har tillgång till laptop med USB, annars får det bli till att köpa en laptop med serieport. Inte sådär superlätt att hitta laptop med serieport begagnat under 1000-lappen. Väntar just nu för fullt på interfacet. |
|
Transocean |
Jag bara undrar, enligt Bentleys kan man se felkoderna även på bilens display...Finns ju en anvisning hur man aktiverar systemet samt en lång lista med felkoder... Får man nån info då överhuvudtaget om man inte har några felkoder alls eller överdriver Bentley-boken? Jag trampade ner gaspedalen enligt Bentleys utan att något hände? |
Ljungblom. Glöm det där med USB/serielladapter 1 av 50 lyckas med den bedriften.Carsofts är inte heller avpassade att köra med USB inte ens originalinterfacet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Är det dågon som har provat denna produk? Hittade den på www.24.se (Klicka för en större bild) Årsmodell 1987-2003 Artnr:13452 Beskrivning:Visar felkoder, Nollställer Motorlampan (Check Engine eller Service Engine Soon) Nollställer Oilservice och Inspection lights, och även service mileage OBS! Ingen support lämnas på denna produkt, all användning av bildiagnostikverktyg sker på egen risk... Pris: 995,00 kr Enhet: st. Antal: |
|
|
Har någon provat denna? 700 kr ... Länk |
|
|
Är väl förtegen om att USB-serieport adapter inte är någon högoddsare, men då jag inte har någon laptop och min fästmö bara har en med en massa USB-portar så ska jag försöka iaf, men nu tror jag att jag har en laptop med serieport på G. Men tack för tipsen. |
|
|
Måste bara kommentera en sak jag hörde när jag ringde till Killen på Unifix, han sa det som iof var självklart, att programvaran han skickar med inte är något original och att han kunde det för att vem som helst kan ladda hem programmet. Det jag tyckte var lite modigt är att han faktiskt säljer en piratkopierad programvara värd sådär 30 000:-. |
|
|
Det vore kul att höra om någon provat biltemas som länkas här av elwe82? Lite trevligare gränssnitt än carsoft. //Roger BmwCS #5251 |
|
|
plus att det är usb... //Roger BmwCS #5251 |
|
|
Har nu lånat en laptop med serieport och Windows 98. Hade ett himla krångel med installationen, men det kan varit ett handhavandefel :). Har läst på 518i:n nu, det enda som svarade var DME, vilket inte var helt oväntat, där statusen var ok, resten: Module does not respond. Såg det där "livedata", någon som vet om det funkar eller har testat på en E34? vågade inte starta bilen då vattenpumpen lade av igår |
|
Nej livedata går inte att köra på en E34 mig vetligen, BMW från -96 är det möjligt på de flesta. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.