AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.951

Vilket verktyg används för att demontera stift/hylsor i multikontakt?

A
223
A A
540iA Touring -99
Hej!
Jag har tänkt flytta över de små diskanthögtalarna som sitter i stora ljudsystemet på E32 till min bil som saknar dessa.

Kablarna går via den stora multikontakten som blir synlig när man öppnar framdörren. Upptäckte att i min bil var hålen lediga för de stift som hör till högtalaren. Det borde alltså gå, att med rätt verktyg, demontera stift och hylsor från donatorbilen och enkelt flytta över dessa till min bil.

Frågan är alltså, vilket verktyg använder man för att demontera stiften. Är det ett special BMW-verktyg, eller är det något som används i el-branschen?
Gärna tips på inköpsställe.

Mvh

A A
Hej.

Jobbar själv med reservkraft och dieselmotorer. Vi använder ett verktyg till mångpoliga don, se länk --> Länk

RS-Components, art.nr: 466-876.

Dessa finns i varierande storlekar, men är ett MÅSTE för att få bort ett stift utan att ha sönder det.
Hoppas det hjälper.
A
223
A A
540iA Touring -99
Hej Mackan 79!

Det är precis ett sådant verktyg jag behöver.
Ska mäta lite på BMW:s kontakter och se om RS-Components har någon storlek som passar.

Annars funderar jag på om det går att tillverka ett eget.
Det ser ut som om verktyget egentligen bara består av ett tunt rör med ett stift som kan skjutas in i röret? Är det så? I så fall borde det räcka med ett tunt rör, om man samtidigt drar i kabeln på baksidan av kontakten.

Tänkte prova att slakta några gamla teleskopantenner och se om där kan finnas ett tunnväggigt rör i rätt dimension.

A A
Japp, stämmer.
Behövs endast ett tunt rör för att frigöra hullingarna som stiftet griper i plasten.. Tror även RS har stift som passar.
Finns ungefär lika många special verktyg som det finns varianter på kontakt don alla skall ha sin egen variant på sift verktyg + crimptång finns massor med olika från dom stora kontaktdons tillverkarna ( AMP,Tuchel,Binder, Harting etc etc)
Kolla även hos t.ex Elfa och Bejoken t.ex

Om du backar en sida hos RS components till: Länk så ser du att utbudet är enormt!!
Skrotade teleskopantenner är ett gammal bra knep för att demontera hylsor/stift med hullingar. har man tur så hittar man ett rör som stämmer i diameter.
Demonterar man ett gammalt kablage så sitter ju en längre eller kortare kabel kvar och kan återanvändas/skarvas in osv.
AMP (numera Tyco) är en stor leverantör till kontaktblock inom bilindustrin, men flera finns.
Precis som GM skriver så finns det många och länken ovan visar några. Både t.ex AMP och Molex har egna flerakilos kataloger med enbart kontaktdon som är som hela RS eller Elfa osv...)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.