|
|
|
|---|---|
|
Jag importerade just i dagarna den BMW 530D E61 med chiptrim. Effektökningen var inskrivet klart och tydligt i tyska reg beviset, inga problem alls att reg. besiktiga. Det är gamla regler som fortfarande lever kvar i forum här, och i importguiden också tror jag tyvärr. Nackdelen är att du får skatt efter vikt istället för utsläpp då bilen är ändrad från original. Jag blev minst sagt glad när jag ringde bilprovningen och frågade, jag var inställd på att de skulle säga att det var omöjligt. Men istället sa de precis tvärt om och då var det inget snack, bara att resa ner till tyskland och inhandla en fin E61:a. Totalkostnad för hela proceduren med ursprungskontroll med tillfällig registrering + reg. besiktning och vanlig besiktning blev på 2 440:- Det var första gången jag importerat en bil och kan bara säga att det kommer jag att göra fler gånger så länge det är ekonomiskt försvarbart. Tänkte bara dela med mig av detta då jag fick fel information efter att ha läst importguiden och inlägg i forum, det är en del som inte stämmer längre. /Hammar | |
|
Vad var det för typ av chip-trimm och var det utfört av en BMW-verkstad ? Tror det kan skilja mycket på vad det är för trim nämligen |
|
|
Visserligen länge sedan men jag har en bekant som importerade A6 2,7T MTM chiptrimmad. Det var omöjligt att regga bilen och han fick åka ner till tyskland och regbesikta om den som original och sedan åka tillbaka till sverige för att regga den. Sedan åkte han ner igen till tyskland och chippade den... Tur att han gillade långresor i den bilen. //Lövet |
|
|
BTW, det här måste ha varit runt 2001 //Lövet |
|
|
I mitt fall var det troligen gjort av BMW-verkstad. Men det frågade de inte när jag ringde utan så länge det stod i reg. beviset så var det Ok enligt bilprovningen. Jag tror reglerna ändrades 2006/2007 så innan dess var det omöjligt att få igenom (i stort sett). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.