AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
915

Problem med kopplingen på en 530 -01!

Visa användare
120
Brännvik
535dAT M-sport -07
Can-Am 800 LTD Max -11
Corvette C4 -96
Tjena,

Min far äger en 530 -01 där det har uppstått ett problem. Problemet yttrar sig som så att när man kopplar ur helt alltså trycker pedalen i bott ger bilen ifrån sig ett fruktansvärt oljud! Det är svårt att beskriva det men det låter allt annat än bra :) Det går att koppla ur även om man inte trycker pedalen i bott och då låter det inget. Pedalen känns ojämn i tryck om ni förstår vad jag menar. Bilen går alltså att köra men det är ju uppenbarligen något fel. Finns det någon som vet vad det skulle kunna vara?
Mycket tacksam för svar!

Mvh Brännwik
Försök förklara ljudet.

Om det är ett brummande lagerljud som hörs när kopplingen är nertrampad, lättast att höra när bilen står still, är det trorligen urtrampningslager.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Borde inte vara urtrampningslager om det går att koppla ur helt (utan att pedalen bottnar) utan oljud. Har inte hört något liknande faktiskt. Det verkar som någonting tar i någonstans. Som sagt, hur låter ljudet?
Visa användare
120
Brännvik
535dAT M-sport -07
Can-Am 800 LTD Max -11
Corvette C4 -96
Tja,

Nej jag tror inte heller att det är uttrampningslagret då ljudet är mycke värre än när lagret är slut. Det låter nästan som när man drar på starten när motorn är igång! Pedalen bir väldigt trög de 5 sista cm. Ljudet är inte lika gällt som när man drar på starten med motorn igång. Bilen går helt perfekt om man inte kopplar ur helt, men det är ju inte en hållbar situation naturligtvis.

Mvh Brännwik
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det känns som om att lådan måste bort för att åtgärda felet och då ser man ju samtidigt vad som är fel.
Ja bort med lådan så ser du nog vad som hänt , knas med tryckplattan kanske?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.