|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är precis nyregistrerad på AP och tycker detta verkar vara ett kanonställe för att utbyte information och erfarenheter. Har en liten fråga som jag söker svar på. Har en M3 e46 med manuell växellåda. Jag tycker växelspaken känns väldigt lång !! körde z4 coupe förut och senast 1-serie m-sport och steget från dessa till m3:an växelspak känns väldigt olustig. Går det med enklare medel att byta ut befintlig växelspak mot en kortare?? erkisson | |
|
Välkommen hit! Har dålig koll på E46 dessvärre, men visst måste det finnas shortshiftkit av olika typer och kvalité... UUC Motorwerks (Länk har ett shortshiftkit som jag funderar på att köpa till min E36'a. Kostar en rätt bra slant men verkar vara finfina grejer det där! Annars om du använder sökfunktionen och söker på typ "shortshift AND e46" så borde du hitta liknande trådar innan! |
|
|
Köp en vinkelslip eller höj stolen! Annars kan du gå in på motornords hemsida , där finns grejer . mvh stefan |
|
| Ett alternativ kanske kan vara att byta till den låga knoppen som sitter i vanliga E46 med M-Sportpaket. Då blir spaken betydligt kortare, och slagen lite kortare i och med det. Short shift gör nog slagen ännu kortare dock. I ala fall vissa, de finns ju i så många varianter. | |
|
Det man kan göra, är att man köper ny knopp och dammask från BMW, till t.ex. en BMW 3:serie med M-paket, man kan välja antingen läder eller mocka, du måste ha dammasken med för på våra bilar så sitter knoppen och dammasken ihop. Såhär ser original ut. Länk Och här har de bytt. Länk Redan här får man ner knoppen en hel del, och det påverkar såklart även känslan. Vill man få lägen kortare och distinktare, kan man ju köpa massa eftermarknads short shift kit, men man kan även köpa länkaget från E46 330d, så får man ca 30% kortare lägen än original.. Man kan köpa allt detta färdigt från USA för ett bra pris, Länk Men frakten, tull och moms tillkommer, så ta deras artikelnr som står längre ner på sidan, åk till din BMW handlare och se vad det skulle kosta här hemma! Men det blir helt klart billigare än eftermarknadskitten som finns, samt snyggare! MVH István |
|
| Jag hade samma m-sport växelspak som Istvan har länkat till. Tyckte den var jätteskön. Rekommenderas!! | |
|
@Istvan Ditt alternativ verkar vara en vettig lösning. Hur pass mkt lägre är spaken till du länkat bilder på? Är alla m-pkt spakar samma till e46?? MVH Erkisson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.