AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.019

330 cab steptronic eller manuell ?

Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Vad föredrar in helst?
Och vad tror in är "lättsåldast" om typ 2år
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Jag tror på automaten då man ska "glida" med en cab, det är iaf vad jag kommer att leta efter till våren :P
Visa användare
61
jimmy joose
BMW 520d -07
BMW X3 3.0d -07

Automat och M-paket va krav när jag köpte i våras.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Steptronic hade varit mitt val, absolut!

Hur var det här då?
Automat
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
När var det faceliften kom till cabben? -03 men villken mån.
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Hej, hade en cab 330-04 till nu i sept. TYVÄRR med automat. Törstig som satan. Var som att köra med en gummisnoddsmotor. Med farthållaren inkopplad så gick motorn in nu o då o tjurrusade via momentomvandlaren för att sen göra en skjuts framåt ngn sekund för att sen rulla fritt. Och i nedförbackar funkar automaten som ett frihjul, överskrider ev hastighetsbegränsningar rejält med att bara rulla som sjutton i nedförsbackar. Blandad körning aldrig under 1.1l per 10km. Och steptronic=ett skämt. Den växlar ju själv ändå! MAO köp en med manuell låda.
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag hade en 530 steptronic -01. Den drog nästan aldrig över 1 l per mil blandad och jag kör inte snålt.

Vid ett tillfälle körde jag motorväg en hel tank, 4 pers, låg i 140-150 km/h och många kickdowns. Hade vid det tillfället dragit 0,78 / mil, iofs med 205/55-16 dubbdäck.
Om bilen drar 0,9l eller 1,1l skit samma.Det är ingen stor skillnad om man har råd att köpa 330 då skulle det kvitta om automaten drar 20l mer på en resa som är 1000km lång.20l=200 spänn.ingeting för en 330 ägare.annars ska man köpa en 316i istället
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tja,

Lägger också min röst på automaten men testa själv! Tycker att automaten passar utmärkt i 330. Visst drar det bensin, speciellt inne i stan, men så stor bov är inte automaten. Det går att snålköra med den också (om än kanske inte när det gäller stadskörning). Jag stör mig dock också på att det inte går att köra med motorbroms på samma sätt som med manuell och steptronicfunktionen är inte mycket att ha. Men totalt sett tycker jag att fördelarna med automat överväger nackdelarna.

Jag ligger vanligtvis på snittförbrukning på 1,05 l/mil med en stor del stadskörning. Som sagt, på en 330 cab så är det nog inte bränslet som är den stora kostnaden så det skulle jag inte fundera för mycket på. Trivs du med hur automaten är att köra så köp en sådan.

Förresten, jag är väldigt nöjd med hur kombinationen automatlåda och farthållare fungerar. Bara att trycka på resume-knappen oavsett hastighet så gasar och växlar bilen upp till önskad hastighet (förvisso ingen rocket science, men det fungerar som jag vill att det ska göra). Känner inte igen beteendet som Cab-Ingemar beskriver.

Mvh
Wiberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.