|
|
|
|---|---|
|
Idag på jobbet slog mig idén när jag var ute på lagret och råkade se en ventilationsfläkt av modell större som liknade kompressordelen på ett turboagg. "Humm... undra om man kan använda sig av något liknande för att trimma bilen?" Efter lite diskutioner å funderingar med arbetskolegorna så kom vi fram till att det teoretisk var möjligt. Igenom att få tag på en ventilationsfläkt modell lagom som drivs på 230v och använda en converter(12v till 230v) överladda motorn. då för att denna inte ska gå hela tiden så måste jag ha nån "av och på"-funktion ... Jo en micro-brytare under gaspedalen som aktiveras när pedalen når stoppet vid full gas, så långt kommit och vi kom fram till att det finns risk för överladd beroende på vad fläkten ger för luftmängd så jag kom på att man kunde använda en steglös justerbar kontakt för att kunna ställa strömmen till fläkten och där med hastigheten på den. Sedan använda sig av en laddtrycksmätare(Bar) för att kunna ställa in den. Är det någon som förstår vad jag menar och tror att detta är fullt möjligt? Tell me! Mvh Fredrik | |
| Att använda elkompessor funger såklart. Men någon vinst mot remdriven får man inte | |
| ser nu att du menar ventilationsfläkt. Utan kunnskap så känns det spontant som att dom inte ger något tryck men jag kan mycket väl ha fel | |
| det jag kom på iden av var en flakt av kraftigare modell som vi har haft på verkstan till avgasutsugen men som nu är utbytt pga haveri. jag har en kompis vars pappa äger en firma som sysslar med industri/fastighets-ventilation så det ska nog inte vara några problem att fixa fram en fläkt som ska kunna ge 0,5kg övertryck :P | |
|
En 2-liters fyrtakts sugmotor 'pumpar' teoretiskt igenom 100 l luft per sekund (=360 m3/h) vid 6000 varv. För att du ska få någon överladdningseffekt behövs alltså en fläkt som ger avsevärt högre flöde än så, vid en tryckstegring som är åtminstone i storleksordningen 0,1-0,2 bar (10-20 kPa) för att det ska bli någon effektökning att tala om. En rejäl radialfläkt ger i bästa fall en tryckstegring på 700-800 Pa (0,8 kPa), det är alldeles för lite för att ge någon som helst effektökning. Axialfläktar klarar bara 100-200 Pa mottryck innan de slutar fungera. Elmotordrivna fläktar har ett alldeles för lågt varvtal (storleksordningen 2000-3000/min) för att bygga upp det tryck som behövs - jämför turboaggregat, som har ett varvtal på kanske 100.000-200.000/min. Kul idé, men jag tror som sagt inte den funkar! |
|
| Det man oftast kan konstatera i sådana här frågor är att det är extremt många som tänkt på massa olika varianter med hårfönar mm. Men skulle det vara så lätt att köpa en fläkt för 395:-och ladda 0,5bar så kan jag garantera att det skulle funnits. Om inte skulle någon biltillverkare haft det som alternativ. Då det inte finns idag skulle det dessutom vara ett försälgnings argument. Så tyvärr tror jag du kan släppa iden, men det är skoj att folk tänker till och kommer med förslag tycker jag | |
| Länk | |
|
Biltema hade förr en motorrumsfläkt till båtar som såg ut som den där Mr Shhh visade fast svart. Nu har de moderniserat den lite: Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.