|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Såhär är läget: Min bror skulle byta skivor och belägg på sin 535 90:a och åkte glad i hågen till biltema och shoppade skivor samt belägg fram. Väl hemma så påbörjades monteringen. När väl skivor och belägg var på plats var det dags för provturen. Märkte direkt när jag backade ut hans bil ur garaget att pedalen gick i botten! Vid närmare provkörning så fick man dubbeltrampa för att få pedalen att ta bra. Vi bytte bromscylinder och luftade utav bara fan utan något vidare resultat. Då åkte bror min till Bilallt och köpte brembo prylar istället och bromsarna funkade då perfekt. Nu står jag här själv med en 520 24v-91:a på halsen med kassa bromsar runt om. Vågar jag köpa biltemas till denna eller riskerar jag få samma problem? Vill minnas att enligt biltema så har alla e34:or med ventilerade skivor samma förutom dom med V8. Stämmer detta? Tack på förhand!/ Daniel | |
|
Körde själv med Biltema skivor, belägg och handbromsbackar runt om på min fd. E34 525I 89:a. Aldrig några sådana problem som du nämner. Hände en gång på vintern, givetvis på julafton, vad annars att bromsbandet från den ena handbromsbacken släppte i limningen. MEM det var bara fortsätta att köra tills man kunde byta. Kanske att när ni bytte skivor och belägg till biltemas att ni pressade in kolvarna på oken så långt att dom bölrjade kärva. Dom vill ofta göra det om man pressar in dom för djupt, då kan kolven hamna iett område där den normalt inte jobbar och kan fastna där pga. exvis rost i oket med mera. Mackan Mackan |
|
|
Tack för svar:) Kan säga att kolvarna gick lätt och fint, det var nämligen så att vi monterade bara brembo grejjorna rakt över utan att göra något annat, så det var garanterat nåt fel på dom grejjorna han köpte på biltema alt. att dom inte passade på hans 535. Någon som kan bekräfta/dementera att det är samma skivor fram på alla e34 utom dom med V8? |
|
| På vilket sätt menar du att nya (biltema)skivor och belägg skulle kunna göra så att bromspedalen går i botten? | |
|
NI måste ju haft luft kvar i systemet lr liknande för bara för att ni bytte till brembo så ska de inte göra nån skillnad. Jag har läst flera resencioneroch i dem flesta fallen har det vart biltema som tagit hem segern. DOm säger att brembos skivor slår sig lättare och att bromsbeläggen inte håller lika länge som biltemas. Plus att biltemas grejer kostar en tredjedel mot brembo så du kan byta 3ggr med biltemas skivor och belägg mot en gång med brembo. Beemer 4 Life! |
|
| Inte en sportmössa att pedalen går i botten pga Biltema-skivorna. Det var antingen luft i systemet eller så hade ni fått dit skivor som inte var till en 535:a, läs för "tunna", hur det nu är möjligt isf vet jag inte...Min gissning går till luft i systemet... | |
|
Eller så var de så att ni fick dit bakskivor till 535:an då dem bak är icke ventilerade och dem fram är ventilerade och på så vis mycke tjockare. Beemer 4 Life! |
|
|
Biltemas skivor/belägg har alltid fungerat perfekt för mig, erat problem har inget med Biltemas kvalite´att göra snarare hur ni har meckat ihop grejerna. $Martens inlägg låter vettigt! |
|
|
Köp kvallitéts bromsar till istort sätt samma pris istället,bromsarna är ändå ganska viktiga. Länk |
|
|
Kör också på Biltemas belägg och de funkar alldeles utmärkt. Inte en chans att belägg och skivor gör att pedalen går i botten. Det är alltid en svampig känsla med nya belägg men detta försvinner efter bara ett par mil. Har man tryckt kolvarna i botten får man pumpa bromsen ganska många gånger innan man får full verkan tillbaka. |
|
|
Jag har bara precis nyligen bytt Skivor och belägg runt om till just biltema och det funkar precis utmärkt. Har även bytt handbromsvire och backarna till den. Även alla bromsrör på bilen är märkta med biltemas logga. Har dock aldrig upplevt att bromsskivor skulle kunna få pedalen svampig. Om man nu inte har fått in luft som sagt men då är det ju inte skivornas fel... |
|
| Har kjørt med biltemas på e39 i 4 år problemfritt,blir biltema skiver og klosser ved neste gang jeg skal bytte. | |
| Skivorna från biltema han köpte var ventilerade. När dom monterades så gick bromspedalen i botten. Nya brembo skivor inköptes, biltema prylarna plockades bort och brembo skivorna monterades dit. Ingenting annat gjordes däremellan. När brembos prylar satt där så funkade det klockrent. Biltemas skivor var aningen tunnare än brembos, det är enda skillnaden jag kunde se och förmodligen det som gjorde att det inte funkade. Men om jag inte kan svarva dom jag har nu så ska jag prova med biltemas, dels för att dom är mycket billigare, och dels för att jag är nyfiken på om det blir samma visa på min 520. Tack för alla svar! | |
| Pröva med att pumpa några gånger till nästa gång så ska du se att det löser sig! | |
| Bmw323i-84: fy fan vilket skit snack.. hur tror du det där ska kunna påverka om det är luft i systemet? | |
| BMW 323i -84: I detta fall måste du mena att "aningen tunnare" betyder "3-4 cm tunnare skivor"...Tro mig, att pedalen gick i botten med Biltemaskivorna/beläggen beror INTE på skivorna, så länge du fått RÄTT skivor/belägg... | |
| Tillägg: Min bror har Biltema skivor/belägg fram på sin 535-90 o det funkar utmärkt. Skivorna köpta för ca 1 år sedan. Bettet är det inget fel på heller... | |
Transocean |
Har Biltema runt om, dom passar perfekt, det är förresten samma skivor på V8:n än på 535i. |
| undrar om dom flesta dödliga skulle märka nån skillnad om man la biltema beläggen och skivorna i brembo-kartongen, när allt är monterat och klart, förutsatt att det ej står biltema tryckt på delen =) | |
Transocean |
Ja, man skulle så småningom märka att rostskyddet på Brembo blivit bättre! |
|
Transocean Vadå är dom rostfria eller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.