AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.405

Motorn går ej runt.

Ap
97
ApOllO325
325Cab -90
Kort saga , jag är en idiot!

Skulle sätta i en motorvärmare i frostpluggen, bankade i ena hörnet för att få ut den , men hela frostpluggen åkte in och la sig emot cylinderväggen.
Vilket jag inte visste var cylinderväggen!
Borrade med en självdragande skruv i hopp om att kunna dra ut frostpluggen!
Skulle jag aldrig ha gjort!
Råkade borra ca 1,5-2,0mm i cylinderväggen!!!!!(stressad och trött)

Jag inspekterade skadan, och det så ut som det skulle fungera, så jag monterade ihop allt och luftade kylsystemet.

Startade och kollade efter läckor.
Började märka att motorn hackade jätte lite på tomgång men gick normalt på höga varv.
Sen kom det vit rök ur avgassytemet, men inte alls mkt, typ lite mer än kondens liknande.

Körde ca 2mil hem bilen kändes normal, ryckte lite grann på låga varv.
Ställde bilen på parkeringen och gick upp och åt, tänkte att den rök fan lite väl mkt, måste ner och kolla, hade gått ca 1 timma.

Kylar vattnet var slut och jätte lite vitt klägg på oljelocket.
Försökte starta!.............................DONK!
Motorn går inte runt ;(

Fråga! Vad gör jag nu!?
/mvh idioten!
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Leta efter en bättre begagnad M20B25 med friskt kompprov på bildelsbasen.se
och plocka dom friska delarna från din maskin och kassera sedan blocket.
Verkar som den värme-nypt också.

Även om du får igång maskinen när den kallnat så tror jag aldrig den blir sig själv igen.. tyvärr :(

/L
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Osis....
Att motorn inte går runt beror nog på att du fått vatten i cylindern - vätska går som bekant inte att komprimera, så det slår tvärstopp om det är mer vatten i cylindern än som får plats i förbränningsrummet med kolven i övre dödläge.
Blocket är bara att slänga. Risken är också ganska stor att vevstake, kolv och lager tagit stryk på den cylinder du borrat hål i, och även vevaxel och ramlager kan ha blivit skadade. Toppen går troligen att använda, liksom mycket 'runtomkring'.
Det borde gå att hitta ett friskt block ganska billigt, eller en motor med bra underdel och dåligt topplock.
Det som sannolikt har hänt är att cylindern fylldes med kylvätska och när sedan kolven for upp - pang, vatten är hårt. Skadorna kan innefatta spräckt kolv, topp, krökt vevstake, ja listan är lång.
Gunnare, du var kvickare (och mer utförlig) :)
Ap
97
ApOllO325
325Cab -90
Hålet kan inte ha varit större än en nål, kan verkliga allt runtomkring tagit skada när bilen gick nästintill normalt på hemvägen.
Det var ju när jag kom hem och väntade ca en timma den inte orkade gå runt på starten.
Bilen det handlar om är min 525 -92 24v m50.
Ingen som tror att det går att svetsa?
Men tack för alla svar.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Ska du svetsa ett hål som går rätt in i förbränningsrummet???

Kort svar - NEJ. Det går inte. När du svetsar kommer allting att slå sig och rundhet är något du definitivt behöver i själva förbränningsrummet. Bara att byta block!
Jag tror inte att domedagprofeterna har rätt i denna fråga. Förmodligen är det endast cylindern det är fel på. Kolla med någon motorrenoverare om det går att sätta i ett foder.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag tror det billigaste och "enklaste" blir en komplett beg motor.
montera ur/montera in.
Att fodra om motorn med allt vad det innebär på en äldre bil tror jag faktiskt blir
MYCKET dyrt.

/L
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror inte detta har ett dugg med borrningen att göra. Om hålet blev max 2 mm djupt borrade du alltså inte in i själva cylindern.
Troligen har det funnits luft i systemet efter monteringen av motorvärmaren, toppen har gått varm och packningen har gett sig, alternativt toppen.
Cylindern har fyllts med vatten som sagt och då blir det tvärstopp. Om det var mycket vatten i cylindern är det inte säkert att något tagit stryk. Det farliga är när kolven nästan når övre dödpunkt innan det tar stopp, för då blir kraften på vevstaken oändligt hög. Har själv planat en topp och bytt packning och kört vidare många mil efter ett liknande "hydralicing"-tvärstopp.
Du skriver att motorn hackade när du startade den,De tyder juh på att du borrade igenom sylväggen.
Kom det desutom vit rök innan motorn var genomvarm så har du nog hål i sylväggen.

hade de varit luft hade bilen gått bra tills tämpmötaren va på rött och bilen börjat koka för att så småningom börjat gå illa.

Skruva ut stiften och se om motorn går runt då,sen plockar du bort motorvärmaren och inspekterar borrningen NOGRANT.

Lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.