|
|
|
|---|---|
|
Hallå allihopa! Hoppas attd et finns någon här inne som kan ha en förklaring på mitt problem. För det första hackar tomgången när bilen är kall, sen försvinner det. Men idag tappa den helt plötsligt ork, som att den är stryp på något sett. Fördröjning på gasresponsen och det är inte alls samma klipp som förut. Vad kan det bero på?? En kille tror det kan vara en slang som inte håller tätt. Mvh Rikard | |
|
kamaxelgivare kanske? // Mvh. Daniel |
|
|
Om fallet skulle vara så, vad kan det kosta och fixa? Tack för svaret! Mvh Rikard |
|
|
snackar vi E36 eller E46? E46 har haft en del problem med kamaxelgivare där bilen blev orkeslös och så. Hade problemet på min gamla 328ci E46 oxå. BMW kopplade upp bilen mot deras dator och fick fram att det var den ena kamaxelgivaren (fanns 2 olika) så jag köpte en för ca 900:- och bytade den själv efter beskrivning jag hittade på nätet. // Mvh. Daniel |
|
|
Det är en 328ci e46 som jag har. Det var ju inte alls så farligt, kunde ha varit värre! :) Om det nu är det som är problemet. Men just i dag på morgonen när jag skulle åka till jobbet så var symtomet borta, går som vanligt igen??? Det kanske är något som kan komma tillbaka när som ? Mvh Rikard |
|
|
På min kom det lite då och då. Men oftare allt efter tiden som gick. Efter bytet kom de aldrig igen och ännu inte gjort för den nya ägaren :) // Mvh. Daniel |
|
|
Det låter bra, kommer det tillbaka är det ju bara och byta. Inga pengar direkt. Har pratat med en kille som är duktig på bmw som jobbar i samma hus som mig och han säger samma sak. Tack för svaren! Mvh Rikard |
|
|
Låter som det är kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren. Det var vevaxelgivaren på min 528 som gick sönder. Började som du säger, att problemet kom och gick, men plötsligt så gick det knappt hålla den vid liv på tomgången. Jag lämnade in på M-bilar i västerås, kostade 2008kr inkl. felsökning och montering. Bekymret med monteringen är väl att om man inte vet hur det ser ut (vana och gjort det förr) så behöver man låssa insuget. Men vet man vilken kontakt (vev- eller kamaxelgivaren) man ska byta så är det bara sticka in handen/armen under insuget och byta. Lycka till! |
|
|
Okej, jag jobbar på Volvo i Linköping så skulle det återkomma får nån slå en kik på det, en kille äger en m3 e46 så han kan säkert lösa det då :) Mvh Rikard |
|
| Är garanterat kamaxelgivaren om felet försvann när motorn kallnat. Oftast kommer felet när du stannar en varm motor och startar rätt omgående igen, innan den svalnat. | |
|
Okej det känns betryggande om det är så, det är ju inte så dyrt att byta. Man blir ju lite rädd när det går sönder något nu när man kör bmw. Mvh Rikard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.