AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.122

Huggande koppling

_Lalle_
Kopplingen på min E36 börjar hugga när motorn är riktigt varm. När jag startar den på morronen är den helt som den ska vara. Har också lagt märke till ett rasslande ljud när kopplingspedalen är uppe. När jag trycker ner pedalen försvinner ljudet.

Någon som vet vad det kan bero på? Och är det i såfall dyrt att fixa?
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Låter som kopplingen och urtrampningslagret är slut...
Vet inte vad en kopplingssats går lös på till din bil men skulle tippa mellan kanske 1500-2000:-

//Cosmos
"4000rpm = körglädje"
E28 Registret #160
Lasseman3
Ditt rasslande ljud är med stor sannolikhet lagringen av växelådans bottenstock, läs i detta forum:

Länk

Kontakta verkstaden för korrekt prisuppgift.

Lycka till! Mvh /Lasse
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Angående den huggande kopplingen så är du inte ensam! Det verkar vara ett ganska vanligt fenomen på åtminstone treserien. Det kan bero på flera olika saker.

1. Lite olja på lamellerna (typ en droppe).
2. Oxid på lameller/tryckplatta.
3. Kopplingslamellerna är slut.
4. Friktionen minskar i lamellerna då de blir överhettade (behövs tydligen inte så mycket för det).
5. Slappa upphängningar i motor, växellåda, kardanaxel.
Det finns säkert fler tänkbara anledningar!

Om du söker på "huggande and koppling" med sökverktyget uppe till höger får du upp flera trådar.

En lösning som åtminstone temporärt kan hjälpa är att "slira bort" oljan/oxiden från kopplingen genom att ställa dig i en brant backe och ha 4:an i och slira en liten(!!) stund.
Hjälper inte det är nog ett kopplingsbyte det enda som hjälper.

Mvh
_Lalle_
Tack för alla vettiga svar!

Det kan mycket väl vara så att kopplingen är slut...killen som hade den innan mej hade bara kört i stan.
Ska ringa till BMW och höra med dom. Det låter ju inte billigt men å andra sidan är det inget som är sådär jätte akut att fixa

//Lalle
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
min kompis har en e36a och när han trycker ner kopplingen så uppstår ett "vinande" ljud. samma sak när man ligger på basgas i typ 70-80km/h
vad kan de vara för något?

----------------------------
King of the road
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.