|
|
|
|---|---|
Transocean |
Hej här i Oslo Norge har vi miljöhastighetsbegränsningar på vintern, 80 blir 60 på vintern pga de 5 % som kör med dubbdäck. Saftiga böter väntar på den som inte köpt ett abonnemang för dubbdäck eller inlöst en enkelbiljett för engångsresa om du kör med dubbar...30 + 25 kronor kostar inträdet till Oslo...men hur som helst vi har alltså även miljöhastighetsbegränsingar här och jag tycker att även ni svenskar bör få nånting liknande..snart! Så jag har mailat både det svenska finansdepartementet angående detta men även Collin som nu kanske blir av med sina dubbdäckssemestrar som Nokian har stått för. Han lät klart oroligt... För övrigt så slår Polisen i Norge av alla hastighetskameror på "miljözoner" då miljöhänsyn inte kan kombineras med trafiksäkerheten skriver dom.. Sen så ber vi här i Norge att ni slutar med såna jävla etanol bilar då de även kan köras med vanlig bensin. För det är ju klart att om en etanol saab går att köra med bensin så körs den med bensin. Därför har vi miljöstraffad såna etanol-saabar här i Norge så att dom kostar upptill 700 000 svenska med lädersäter... Å andra sidan har våran Finansdepartement en ordning som säger att bilar med låga CO2 utsläpp skall prioriteras. Därför kostar en Toyota prius endast 350 000 sek i Norge slå den ni fattiga Djävlar! |
| Förstår inte riktigt varför man ska behöva köpa biljetter o.s.v för att få använda dubbdäck tror ju inte miljön mår bättre av att staten håvar in massa extra pengar. | |
| Var det någon som sa "den sista Sovjetstaten"...? | |
| Det finns många anledningar att svenskar inte flyttar till Norge... Men tack för informationen. Jag kommer inte åka dit vare sig med dubbdäck eller ej. Lycka till med din kampf! | |
|
Gmag: Haha. Det uttalandet kommer jag fortfarande ihåg, som om det var igår ;-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Det är väl klart att Norge med sin olja är rädda för Etanolbilar :) __________ |
|
|
Du får ju en Prius för 255 000 kr i Sverige? Inte för att den är särskilt miljövänlig då den redan när den rullar ut från bilhallen gett upphov till miljöförstöring motsvarande några tusen mil i vanlig bil. Sen är det väl bara bra att folk kör på bensin istället för E85 då etanolen också är en katastrof för både människor och miljön. |
|
|
Förbud och straffavgifter är sällan konstruktivt eller långsiktigt bra. Fö. vem åsyftas som fattig?? |
|
|
Tänk bara när den innovativa norska bilindustrin kommer på hur man kan köra bilar på torskolja. Då lär de norska bilpriserna sjunka ordentligt. F.ö. tror jag Transocean var ironisk, eller är du fortfarande bitter över fartkamerafadäsen k1mzo? :-) Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Gott initiativ. Jag haver formulerat en prima skrivelse till departementen och övriga där såsom du nämner, det bästa visar sig. Bara en sådan enkel gammal ting såsom samåkning kanhända äro dags att nyttja? Mvh Asken |
|
|
Man blir ju helt förstummad av alla missriktade försök till miljöförbättringar som läggs fram. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Varför väljer man att på ett bilforum glatt informera bilentusiasterna om hur roligt det är att betala extra avgifter ? | |
| Någon speciell miljöfantast verkar han inte vara som cruisar omkring i en V8'a dessutom. Men pengarna går ju till Norsk oljeindustri samt Norska staten så det kanske finns en tanke bakom. | |
|
Tror som vanligt att den norska staten (och även den svenska fö) tycker att det är "ql med pengar". Bilen är ett mycket tacksamt skatteobjekt. Något man praktiserat länge i Norge. |
|
| Aha! Ett tröstlöst rop på hjälp är det ju! Kanske en ovanligt lyckad sarkasm? | |
|
Jag är Norsk, men jag bodde i Sverige från jag var 10 år till jag flyttade hem til Norge igen vid 21 - 22 års ålder. Förklarning på varför jag bodde i Sverige får bli en annan gång. Jag tog körkortet när jag bodde i Sverige, folk här hemma i Norge har svårt att tro på mig när jag säger att körkortet kostade mig ca 7 000 svenska kronor med allt. När jag bodde i Sverige hadde jag en BMW 318is E30 - 1990 som första bil. Efter den blev det en BMW 325 E30 - 1990, roligaste och bästa bilen jag någonsin har ägt. Speciellt dyr blev den inte, minns jag köpte den för 25 000 kronor samma dag annonsen kom upp på blocket. Några veckor innan jag skulle flytta hem til Norge igen ville jag självklart ha med mig bilen över till landet, jag ringde till någon "etat" och frågade hur jag skulle göra. Jodå, det var inga problem att ta med bilen, men det kostar 40 000 nok sa han i andra änden på telefonen. Jag höll på att ramla av stolen. 40 000 !? Jag berättade för honom att jag gav 25 000 kronor för bilen. Men det kunde han inte göra något åt, så var reglerna... jag hadde ju så stor motor på bilen, det kostade minsann. Det var mitt första riktiga möte med den sista sovjetstaten. Min ekonomi var inte bra vid det tilfället så jag var tvungen att turbo-sälja bilen i Sverige och åka över till Norge utan bil. Här har ni lite roliga siffror på bilkostnader i Norge. Varje år måste man betala "Årsavgift" om man äger en bil. På min BMW 520i - 2001 E39 är det 2 740 kr detta är den vanligaste summan. Tror ni det är gratis att byta ägare på bilen ? Inte direkt, här har vi något som kallas "Omregistreringsavgift" Den varierar lite beroende på hur gammal bilen är och tyngd. Eksempelvis en BMW 520d Aut, Touring - 2005 kostar endast 16 384 kronor att byta ägare på. Råkar du bo i Oslo, Bergen eller Trondheim (kanske är fler städer, osäker) måste du ut med 1 200 kr per sesong om du vill köra med dubbdäck. Det som också är lite roligt är att här i Trondheim använde dom av den avgiften till att finansiera snöröjning och saltande på vägarna. Nu har många börjat gå över till dubbfria vinterdäck och plötsligt har dom inga pengar att röja undan snö på många ställen. Smart att budgetera på något dom får inn mindre och mindre pengar på .. ? Det säger sig självt när man börja lägga ihop alla dessa avgifter börjar det kosta en hel del att äga en bil i Norge, och ändå verkar dom inte kunna fixa till vägnätet och infrastrukturen. Vi skall tydligen åka buss och tog, eller gå på skidor. Vad en bil kostar att köpa orkar jag inte ens ta upp. Norge måste vara världens värsta land när det gäller kostnader på att äga en bil. Men bortsett från det, så trivs jag bra här ;) |
|
|
Oj vilket fint och miljövänligt land norge verkar vara. Landet var 2004 världens tredje största oljeexportör efter Saudiarabien och Ryssland. denna svarta sörjan står för cirka en fjärdedel av Norges ekonomi och 35 % av exporten,dom producerar alltså ca 3 miljoner fat olja om dagen!! Att skinna folket på miljöskatter känns lite skevt,vill ni norskar vara miljövänner så hoppa i båten och RO ut i nordsjön och skruva åt kranarna för gott. Sen kan vi prata miljö. |
|
|
Transocean Sen så ber vi här i Norge att ni slutar med såna jävla etanol bilar då de även kan köras med vanlig bensin. För det är ju klart att om en etanol saab går att köra med bensin så körs den med bensin. Därför har vi miljöstraffad såna etanol-saabar här i Norge så att dom kostar upptill 700 000 svenska med lädersäter... Hehe Får väll anta att du inte menar allvar. |
|
Transocean |
Gå in på www.saab.no och sedan bygger du din 95 kombi. Jag landade på 620 000 norska eller 710 000 svenska när jag maxutrustade en 2.3 biopower kombi. Staten Norge utgår ifrån att dessa etanol-saabar körs med vanlig bensin och inte etanol när co2 utsläppet räknas, ju högre co2 utsläpp desto högre avgifter. Så visst är det på allvar... |
|
Ja att dom är dyra som fan betvivlar jag inte. --Sen så ber vi här i Norge att ni slutar med såna jävla etanol bilar-- Du menar alltså allvar lol,,,Vet du inte att du bor i ett land vars rikedom byggts på miljöförstöring????? En norrman som skäller på oss för att vi sabbar miljön ,,LOL OK vi ska sluta sälja saabar,,OM ni slutar sälja OLJA ,,,sicket hyckleri !!!!!!!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.