AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
724

Hur upplever ni er manuella låda i 540 E39?

Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Från kallstart är min 98:a oharmonisk att spaka, spaken upplevs trög att få ur & ibland "slinker" den i en växel nästan för lätt. Har börjat tänka på det på sistone men vet egentligen inte om den kanske varit så´n sedan jag började äga den. Visst är det ju kallt ute nu så det märks såklart skillnad pga det åxå. Den blir OK när man kört en lång sträcka, 30-40 km, då blir den mjukare. Kan måhända kopplingen börja bli dålig? Hur som helst har den lådan aldrig haft den där BMW-känslan för mig. Å andra sidan har jag heller aldrig haft en BMW innan med den motorstyrkan. Är denna lådan lite "stygg", eller finns det exemplar med klyschan "att skära i smör med varm kniv"? Vad är era erfarenheter? /// Daniel
Är oljan bytt i lådan någon gång? om inte gör det.

Stephan
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Byta oljan håller jag med till 100% om, byt även i bakdiffen när du byter.

Personligen föredra både jag och min plånbok "lifetime gearbox" istället för "lifetime fluid" =)

Både billigare och enklare att byta olja jämfört med att byta låda.

Vill du ha den i mina ögon bästa oljan ska du använda Castrol.
Tror inte du hittar någon olja som har bättre temperaturindex (lättflytande vid låga temperaturer utan att bli blaskig vid höga).

2,3L Castrol SMX-S 75w-85 till lådan och 1,0L Castrol SAF-XJ 75w-140 till diffen. Det är väldigt väl investerade hundralappar!

Du behöver alltså 3 flaskor SMX-S och en flaska SAF-XJ (iofs bra med en extra så man kan fylla till det rinner ut ur nivåpluggen).

Gissar att du kommer att tro att det är en ny låda i bilen efter oljebytet =)

Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
OK, ser fram emot att se om det blir skillnad. Jag kommer att fråga grannen om han kan hjälpa mig med detta. Han är kunnig på bilar, dock mekar han mest US-bilar. Finns det nå´t viktigt tips jag bör ge honom om han tänker fixa detta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.