AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
766

oljeläckage i 325/e36

mo
142
molle
325iA coupe -92
Hej!

När jag skulle byta tändstiften så upptäckte jag att det fanns motorolja i hålen där stifter sitter + att det fuktar lite omkring själva kåpan. Oljan kommer från ventilkåpan och det ser man för det är en smal ränna från själva packningen, det är dock väldigt *lite* olja som har kommit dit. Packningen är nyss bytt det är det som är det konstiga. Kan det bli nån form av övertryck i motorn. Vad kan det va?

../molle
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Du har förmodligen hög vevhuskomp, blocket eller kolvringar kanske slitna. Låt en verkstad göra ett komptest på cylindrarna.

JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Tjena!

Molle menade nog att oljan hade läckt ut från ventilkåpspackningen och runnit ned i tändstiftsbrunnarna, inte att det var olja inne i cylindrarna. Antar att det beror på att dom dragit åt ventilkåpan ojämnt, för löst el. att packningen är sned/trasig, kolla detta.

Mvh Jens
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Åhåå!!! ok, tänker man lite när man läser så är ju det bra också.

mvh Andy

vatsug
Om det kommer som molle säger lite olja vid tändstiften kan det bränna tändspolen?
Axel
Kolla oljepåfyllningslocket,är det lite otät kan samma fenomen uppstå,det är bara att känna att det sitter orcentligt fast.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Jo
102
Joppe
BMW 325iC 93:a
Kanske glömt silicon när du bytte ventilkåpspakningen
mo
142
molle
325iA coupe -92
tack för alla svar! jag får åka till verkstaden och klaga helt enkelt. När jag va där förut och klagade på att det fuktade runt själva kåpan snackade han bort det om nån ventil? som kunde va igensatt och därför blir det nån form av övertryck i motorn.. jag vet inte, men tycker det låter som skitsnack.

../molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.