AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
718

Hur är en BMW 635?

KI
28
KITT
325 -89 M-paket, M-Technic
Hej!
Fundera lite på att dra ner till Tyskland och köpa mig en 635:a årsmodell 86-88 för jag tycker helt klart de är fräcka. Men frågan är om det är någon som vet något om dessa bilar som kan ge mig tips. Hur mycket bensin drar de tex och hur pass dyra är reservdelarna till dessa bilar?

Tack på förhand!

Mvh Richard
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Jag är inte kunnig men jag äger i alla fall en 635:a sedan någon månad tillbaka... Den är helt underbar att köra kan jag tala om :)

Dom drar allt mellan 0.8-1.2 under normala körförhållanden... Sedan om man "leker" lite med den så kan det kännas att man har hål i tanken :) Men det e ju en trots allt 3.5 liters 6:a så det får man räkna med...

Jag hade tur med min 635:a som gangsta nyligen var renoverad i motor och växellåda, av förra ägaren som var 75 bast om jag minns rätt... Det tråkiga är att min bil är dålig i lacken (dock nästan ingen rost) och att sätena e utsitna...

Vad du ska se upp med är ett rostigt exemplar då (ekonomidelar) är dyra /ca 8 000 för 1 framskärm... Sedan ska du lyssna efter missljud från motorn(ev kamaxel) Om motorn brakar ihop så kan du mycket väl få punga upp väldiga mängder pengar för att få det lagat. Det bästa är nog att köpa en 635:a som nyligen är totalrenoverad i motor för då vet du att den rullar ett tag till...

Jag e långt ifrån expert... Men självklart ska du köpa en 635:a, det sägs att dom kommer stiga i pris framöver så det blir nog en god investering :)

Lycka till !
KI
28
KITT
Okej jag har dividerat fram och tillbaka mellan olika BMW modeller till bra priser och tycker helt klart att 635:an är den som är snyggast. Det lutar helt klart åt en sådan. Vilken årsmodell har du?

Mvh Richard
KI
28
KITT
Såg nu att du har en 83:a, är lite blind ibland =). Men en liten fråga. Är AC standard?

Mvh Richard
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Jag vet inte om AC är standard? Jag har det inte i alla fall... (tror jag)
Färddator är nog standard tror jag men jag tror att dom flesta har hunnit blivit defekta sedan den tiden mer eller mindre. Det enda som funkar på min är klocka & timer sedan har jag inte kollat in dom andra funktionerna... Om du har gott om pengar borde du nog försöka få tag på en bil av sista årsgångarna 87-89 då standarden på utrustningen nog e lite bättre skulle jag tro! Själv så e man fattig som en kyrkråtta då man går i plugget... så det fick bli en lite sämre/äldre 635:a för 19 000 kr... Men det var nog värt pengarna även fast jag kommer få lägga ut 20-25 000 till innan den blir en riktig pärla...

Jag tror bildelsimporten fixar rätt billiga reserv-delar från tyskland, men dom är ändå dyra även fast dom e billiga =)

H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Läsvärt:

Länk

Länk
JH
Har haft en -88 635 Csi i två år och har nu med saknad sålt den. Det var en av de underbaraste bilar jag har ägt (ca 25 st)och kan bara rekomendera dig att skaffa en snarast. Det du ska se upp med är i första hand rosten som H-L påpekat då ekonomibitar är både ovanliga och dåliga i passform. Annars är chassit lika som det e28 använder och där är det lättare att hitta både delar och "förbättringar" till relativt humana priser. Om du köper i Tyskland finns det hur många utrustningsalt. som helst då standardutrustningen är rätt klen. Bensinförbrukning utifrån körsätt men räkna med en hög försäkring. Om du har råd köp en M635 Csi som har starkare motor (286hk) och en del chassiförbättringar. Dyrare men ännu underbarare!

JH
KI
28
KITT
Kom just på det att om bilen är äldre än 87 så måste man ju hela tiden hälla i blytillsatts för att inte förstöra motorn + att det finns en hel del ställen man inte kan tanka på längre. Kör ju själv med Jet kort och hur ska man då göra???

/Richard
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
"blytillsatts för att inte förstöra motorn"
Hur menar du då?

Jag kom rät billigt undan med min försäkring måste jag säga... Fast jag skrev den på farsan som har jordbruk + en massa maskiner försäkrade i samma bolag. 2 200 kr/halvår är inte så farligt tycker jag?

KI
28
KITT
Jo om bilen inte kan köras på blyfri bensin så krävs ju blytillsatts. Det är inte många bensinmackar, om det nu finns någon, som har bensin med bly i nu för tiden. Vad kör du själv på för bensin?

jp
27
jps
525 TDSa touring -92
Angående bly så har det inte funits i bensin i sverige seda -86 då det förbjöds. men då hällde de flesta bolag i tillsatsen själva men det har man nu slutat med

JPS
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Vanlig 98 oktan...

Så är det någon som vet var man ska få tag i blytillsats? Vilka proportioner ska man blanda i så fall?
KI
28
KITT
Vad jag vet så finns det i alla fall att köpa på statoil. Hur mycket man ska ha i kan säkert de svara på där men det borde ju också stå på flaskan.

Men om du nu kör på vanlig 98 oktan så måste ju motorn ta rejält stryk då det inte är någon bly i bensinen?

Detta verkar i alla fall vara lite bökigt, men de e klart ska man köpa en bil som är äldre än 87 så får man antagligen räkna med detta....*suckar*
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Jag leker lite polis nu. Det heter Kaluimtillsats eftersom (precis som jps säger) man tog bort det mycket giftiga ämnet bly ur soppan 1986 och ersatte det med Kalium. Kaliumets uppgift är att "smörja" ventilerna (och framförallt venilstyrningarna tror jag) så kör man utan kaliumtillsats kör man utan smörjning till ventilerna. Det gäller dock bara motorer som behöver kaliumtillsats och jag har för mig att det var bl.a. såna motorer som har vetilstyrningar frästa direkt i toppen (=gamla motorer). Jag körde en gammal Ford Escrutt -83 ett tag medans jag ren. 528:an och missade/sket i kaliumtillsatsen och det började låta väldigt konstigt efter ett tag men å andra sidan var det världens skitbil så det ju ha berott på lite vad som helst (kanske min inte helt milda behandling av den bilen).

//Kalle
528i -86
KI
28
KITT
Nej efter noga övervägande så har jag nog bestämmt mig för att sattsa på en 535i istället. För det första kan jag få en nyare bil för samma pengar och sen slipper jag problemet med blytillsattser.

Mvh Richard
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Ytterligare ett inlägg i "bensindebatten".
OK-Q8 har nu ocså börjat med att tillsätta 5% metanol i sin bensin. Som flera kanske redan vet så ger metanol en sämre verkningsgrad i motorn än avd besin gör. Mao. OK-Q8 ger oss mindre HK. men behåller vinsten som de gör på att sälja oss utspädd bensin (Metanol kostar ca 8,40 kr/l) Allt detta gör de för "miljöns bästa". Läs gärna vidare på :

Länk
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
KITT: Men oj vilken bil du får för pengarna!!!
Men å andra sidan så ska en bil av den här klassen bara köras på söndagar :)
Om du letar efter en bruksbil ska du inte välja en e24 det e ju självklart... Eftersom jag pluggar och inte har körkort (ännu) så kommer bilen inte rulla så ofta... Sedan när man börjar jobba så köper jag en skrotbil för 5-10 tusen som man har till och från jobbet... Hajnosen ska bara rastas vid speciella tillfällen...

Hur du än gör så kommer du säkerligen ångra dig om ett par år när E24 blir lite mer ovanlig och när priserna kommer stiga...
KI
28
KITT
Haha jo det är ju sant. Jag ska ju ha bilen i jobbet, ska jobba som utesäljare så då behövs det nog en mer "vanlig" bil tyvärr.

Mvh Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.