|
|
|
|---|---|
|
Vad säger ni om det här: I våras köpte min farsa en ny E91:a. Han fick med fyra vinterdäck som enligt försäljaren endast skulle ha gått ett par hundra mil, om ens det. För någon vecka sedan var det dags att lägga på dem. Till min förvåning var det inga friktionsdäck, vilket försäljaren hävdat – farsan kollade aldrig i däckpåsarna...) utan dubbdäck utan dubb. Yokohama av någon sort med små hål där dubbarna borde sitta. Däcken är tydligt märkta med "stud". Om jag har rätt för mig så är det inte bara dubben som skiljer dubb- och friktionsdäck åt utan även sajpningen och gummiblandningen, vilket borde innebära att dubbdäck utan dubb bara är sådär att köra med på vinterföre. Konstigt nog hävdar en Vianorkille som farsan har förtroende för och som borde vara helt objektiv i det här fallet motsatsen: att de här däcken motsvarar friktionsdäck och att farsan inte behöver låta dubba dem, vilket jag föreslagit. Vad hade ni gjort, krävt att bilhandlaren bytt ut däcken mot "riktiga" friktionsdäck, dubbat Yokohamadäcken ifråga eller tutat och kört enligt Vianorkillens rekommendation? | |
|
Nu äro det kanhända en generations samt även en skillnad i hur säker man känenr sig såsom förare. Ett dubbdäck sliter upp til 40x mer på asfalten än ett utan dubbar samt ger även "falsk säkerhet" bakom ratten. Såsom jämförelse kan man välan enkelt säga att om du frågar din far när han är ute och går då det är halt ute, behöver han dobbar då?:) Kan folk inte köra bil och anpassa hastigheten efter väglaget då har de inte i trafiken att göra, det äro dock min privata subjektiva åsikt och lär inte vara en majoritetsåsikt:) Ta Ni lungt och kör vidare på det, däremot tala med försäljaren och be denne speca vad det var Ni fick. Mvh Asken |
|
|
"Nu äro det kanhända en generations samt även en skillnad i hur säker man känenr sig såsom förare. Ett dubbdäck sliter upp til 40x mer på asfalten än ett utan dubbar samt ger även "falsk säkerhet" bakom ratten. Såsom jämförelse kan man välan enkelt säga att om du frågar din far när han är ute och går då det är halt ute, behöver han dobbar då?:) Kan folk inte köra bil och anpassa hastigheten efter väglaget då har de inte i trafiken att göra, det äro dock min privata subjektiva åsikt och lär inte vara en majoritetsåsikt:)" WORD |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Asken : det finns inget odubbat däck som är säkrare i vinterföre än ett dubbat, det har flertalet oberonde testteam fastslagit, VV går dessuom ut med falsk information och hävdar motsatsen enbart för att slippa asfaltera så ofta. En långtradare sliter lika mycket på vägen som 1000 personbilar, det är de som ska bort från vägarna inte dubbdäcken, de räddar liv. Dessutom krävas det mera saltande om det enbart ska åka dubbfritt, i vår stad är det i princip omöjligt att åka utan dubb om man ska ta sig till jobbet 05.30 så ingen saltar och plogarna inte hinner med gatorna. Visst man anpassa farten efter körhållanden men det gäller ju i alla väglag och omständigheter inte bara på vintern. Nu verker det dock som vintrarna försvinner i vissa delar av landet och behovet av vinterdäck överhuvudtaget kanske inte behövs alls ? Lika bra att anpassa körsättet och stanna hemma i sängen istället de dagar det är snöoväder, det blir ju billigast för alla. På vintern har man dubbdäck allat annat är surrogat och de dubbfria skulle inte funka allas vid start och stoppställen om det inte fanns dubbdäck har man ju också konstaterat, men var o en bestämmer ju som vanligt själv. Men förmodligen kommer dubbdäcken att förbjudas inom några år och då får man väl ta fram hovtången o rycka ur dubben. Gmag: Funderar du på att dubba däcken gör det INNAN du kört nått längre på dom, det går in småsten i dubbhålen och förstör hålen så dubben kommer inte att sitta kvar, dessutom så är det inte kul att sitta och peta ut alla småsten ur hålen innan man ska slå i dubben, har gjort det vid nått tillfälle då jag fick däck med en bilinköp som var i samma kondition som de ni fick med tog väl 3 timmar per däck att dubba. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Bara en liten fråga... Hur sitter dubbarna i hålen? |
|
|
Asken: "Kan folk inte köra bil och anpassa hastigheten efter väglaget då har de inte i trafiken att göra, det är dock min privata subjektiva åsikt och lär inte vara en majoritetsåsikt:)" Du är i inte ensam i din åsikt, håller fullständigt med dig. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Men snälla köra med Dubb däck när det ligger is på vägen 1 gång på en hel vinter !! Bara ta det lungt och friktion funkar utmärkt ! Funkar även att ta ett par turer till nordligare bräddgrader utan dubb och krock. Sen har man fått några ställ ibland men som sagt bara ta det lugnt så löser sig det med :) /Alex |
|
|
Slex, är det is på vägen en dag per år i hela SV? ;) Man behöver inte åka så mycket norrut från dig för att tycka att dubbdäck är ett måste! M3 E30Länk |
|
|
Nu handlade väl den här diskussionen om dubbdäck utan dubb, och det är ingen bra idé. Ett dubbdäck utan dubb går inte att jämföra med ett sajpat friktionsdäck. Jag har själv på en tidigare bil dragit ur alla dubb, (Försökte åka in i Tyskland med dubbdäck!). Det fungerade inte något vidare som vinterdäck, och definitivt inte på Is. |
|
|
Det kan stämma dok så förstår jag om man kör mycket och långt mor norr att man kan vilja ha dubb men kolla bara hur många bilar som rullar inne i stockholm som har dubb ! Jag kan igentligen bara säga att i stockholm är det inte nödvändingt med dubb (dom senaste 3 åren) då det har varit extremt mild vinter samt att VV gör sitt för att få våra bilar att börja rosta (mycket salt). Kan ifs vara för att bussarna inte skall blockera allt ! Detta kommer kunna diskuteras av många hur länge som helst men sant är att dubb på väg vid 10 grader varmt och regn inte heller är så bra ! |
|
Transocean |
Åter till frågan!!! Ett dubbdäck utan dubbar är nästan lika dåligt som ett sommardäck på vintern. Sajpningen är annorlunda liksom gummiblandningen. De som har kört både med dubbar och utan vet att dubbfria däck känns mjuka/ostabila. Och så skall de vara för att kunna skapa fäste. Jag skulle inte ens överväga att be någon att sätta dubbar i dom där däcken, de är förhandlaren som har agerat skumt här och får följaktigen byta alla fyra däck till antingen riktiga dubbdäck eller friktionsdäck om så önskas. Det är ju klart, din far borde ha tittat i påsarna och då det handlade om "lätt" begagnade däck kan ju förhandlaren vägra att byta ut dom. Men det är värt att försöka i alla fall. Sen så tycker jag att Herrarna Asken och Hasso drar det hela till ytterligheter. Det finns faktiskt folk som inte kan köra bil men gör det ändå, min bättre halva kan fungera som exempel. För henne är dubbdäck ett måste. Att dubbdäcken sliter ned vägbanan är också ett faktum, liksom att våra 60-tonnare gör det. Men att påstå att dubbdäck är det enda som fungerar är något som hela Sveriges kära Collin har hittat på, ty friktionsdäck fungerar alldeles utmärkt i både Norge och Finland med likadant klima. Jag gick själv över från dubbat till odubbat förra vintern och trodde att jag skulle dö, krascha ha inget som helst fäste etc, men körde genom hela vintern med knäpptysta däck som fungerade alldeles utmärkt även när vi hade isiga vägar. Inte en enda gång var jag nära att tappa kontrollen med de Yokohama IG-10 som sitter på trots att de kom sist bland märkesdäcken i nån av Collins många och tvivelaktiga tester. Jag tror att den där Collin får sin semester betalt av Nokian? Sen är det definitivt så att den hårdare gummiblandningen i dubbdäck samt att man kan höra hur dubbarna "biter sig fast i isen" ger en falsk trygghetskännsla. När det sedan släpper åker man pulka. Med friktionsdäck kör man automatiskt lite försiktigare utan att man förlorar något i restid. Om ett dubbdäck är 10 sekunder snabbare på Ringen jämfört med ett friktionsdäck är samma fan för mig, endast en idiot kör hela tiden på gränsen när det är is på vägbanan. Men som sagt, det finns folk som inte kan köra bil och det finns även idioter som kör bil, för dom rekommenderas isracing-däck med 5 cm långa spikar. |
|
Det här har blivit en dubb- vs friktiontråd vilket inte var meningen, men okej då. Problemet är inte den där enda dagen om året när det ligger två centimeter blankpolerad is på vägbanan, den dagen krypkör man alternativt stannar hemma. Problemet är alla dagar då vägbanan är torr och fin enda tills man, gärna på kvällstid, kommer till en skuggig kurva eller en bro med en isfläck på. Då sitter jag helst i en bil med dubbdäck, även om det naturligtvis inte är någon garanti för att allt ska gå bra. Att hastigheten och körsättet anpassas efter årstiden ser jag som en självklarhet. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om herr Ask inte hade gjort en doktorsavhandling med ovidkommande miljöpladder varje gång han gör ett inlägg :) utan svara enbart korrekt på frågan som ställs så hade vi sluppit den debatten i inlägget. Som jag sa tidigare dubba upp däcken om det forfarande går och kolla ännu en gång med en gummihandlare som säljer just de däcken vad han har för åsikt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag vill föreslå byte till friktionsdäck om bilåkandet överstiger 150 mil per månad, den som åker mindre har likaså mindre rutin vid hastiga väderomslag. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Transocean. Du menar alltså att om man får en sladd med dubbade däck så tappar dom allt fäste samtidigt som odubbade däck behåller ett vist fäste under t. ex en sladd. Det kan jag inte hålla med om, dubbade däck blir inte sommardäck under en sladd eller när det slirar. Har nyligt fått hem en omgång Lappi däck med ca 5 mm utstick på dubben och kan säga att det är STOR skillnad när det är hårdpackad snö/is gentemot vanliga dubbade Nordfrost 5:er så dubben gör definitivt skillnad |
|
|
För att svara på frågan mer tekniskt Vill minnas att OM däckmodellen har varit dubbad (det är hål efter dubb i däcket) och mer än 10% av dubben är borta så är däcken inte längre godkända vinterdäck oavsett om de har M+S märkning eller inte. Men däck som är avsedda att användas med dubb och där dubben är urtagna är ju inte alls lika bra som riktiga friktionsdäck. Personligen hade jag INTE accepterat att få avdubbade dubbdäck med "på köpet" när jag handlade bil. Antingen är de för syftet utvecklade dubbfria friktionsdäck eller så är de för syftet utvecklade dubbade vinterdäck. //amullo --- Länk |
|
|
Läge att utveckla kanske.. Vad gäller min kommentar om antal dubb kvar för att räknas som godkänt så är det möjligt att detta ändrats, men det är den informationen som jag fick för ca. 2 år sedan när jag arbetade med däckkedjan "Däckteam" som kunder. //amullo --- Länk |
|
|
Ett dubbat däck har ett mönster anpassat för att ha tillräckligt mycket stabiliserande gummi runt varje dubbplats och även en hårdare gummiblandning för att dubben inte skall lossna Dessa egenskaper ger en negativ effekt med utdragna dubb gentemot ett från början optimerat däck som är dubbfritt där mönstret är mer finsajpat för att ge mer greppyta mot marken och mjukare gummiblandning för att också ge bättre grepp Så mitt personliga råd är att dubbat skall förbli dubbat och odubbat från början är min absoluta favorit efter att ha provat alla varianter under många mil på många olika bilar under många år i olika klimat i landet Dom få gånger ett dubbat är bättre är ett odubbat väger inte över gentemot dom massor av gånger ett odubbat är bättre än ett dubbat En "dålig" bilförare har betydligt fler gånger "nytta" av att köra med odubbat än den personen har med att köra dubbat enligt min uppfattning |
|
|
Skickade denna fråga till Däckbranschens Informationsråd Fråga: Vad händer med godkännandet på dubbade vinterdäck om flertalet dubb som suttit i de nya däcket är borta pga. slitage, men mönsterdjupskravet i övrigt uppfylls? Anledningen till frågan: diskussion uppkom om hurvida dubbdäck som "avdubbats" genom bortplockning av dubben fortfarande klassas som lagliga oavsett hur detta förändrar köregenskaperna Fick följande svar: Hej! Antalet dubbar i dubbade däck får inte skilja mer än 25% jämfört med det däcket som har det största antalet dubbar. Om man tar bort alla dubben räknas däcket i lagens mening som ett dubbfritt vinterdäck. Men när ett dubbdäck har använts så att de flesta dubbarna flugit ut är det stor risk att det är ett uselt däck, även om det finns mönster kvar i däcket. Åldring av däcken sker när däcken används, bland annat blir gummit hårdare. Faktorer som främst påverkar åldringen av däcken är rörelser och värmeuppbyggnad i däcken, solljus och givetvis också slitaget. Vi rekommenderar minst 5 mm mönsterdjup på dubbdäck, även om den lagliga gränsen är 3 mm. Med vänlig hälsning Däckbranschens Informationsråd Pontus Grönvall Min tolkning Det är lagligt, men en j*vligt dålig idé. //amullo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.