|
|
|
|---|---|
|
Har en låg motortemperatur. Mätaren ligger oftast på det första strecket efter den "blå-zonen", alltså strecket under mitten. Och värmen i cupen är dålig. Oftast bara fläkten till framrutan som ger värme. Har läst runt lite i forumet men vågar inte dra slutsatsen själv. Så frågan är som rubriken lyder. Är det termostaten som har gjort sitt? Och vad kommer detta kosta ca på en "vanlig" verkstad att byta? Tacksam för svar på båda frågorna:) | |
|
Jag hänger på tråden och ställer samma fråga. Fast min tempmätare går upp till normalt men det dröjer väldigt länge. Var likadant på min 6.5 liters V8. Och det kan man ju förstå på så pass stort block. Men min är ju ändå bara en sexa på 2 liter..!? Har kollat så att det är kylarvätska i och har inga läckage. BMW-320I E36, M50 B20 |
|
|
Tjena! Jag ha en 323i touring -96 som jag hade samma fel på. Läste här i trådarna och drog slutsatsen att det rimligtvis borde vara termostaten. Så jag bytte den och termostathuset för termostathuset sprac när jag monterade tillbaka det. Vilket jag seda läst här i trådar är vanligt. Därför rekomenderas det att byta termosathus när man byter termostat. Efter det så funkade tempen. Dock är det lite kinkigt att lufta kylsystemet. Finns många teorier om det. Har ingen aning om vad en verkstad tar men det kan itne vara så dyrt tycker jag det är ju ett ganska enkelt ingrepp och inga direkt dyra delar. Men vad jag har förstått kan man få liknande symtom om man har luft i systemet också |
|
|
Värkar vara samma problem på många bilar nu när det börjar bli kallt tyckr jag. Tack för svaret nyppa, får helt enkelt åka in på en verkstad och fråga va de tar för det. Men det är alltså ny termostat+hus och sen att de luftar kylsystemet som gäller? Ingen som har en uppskattning om vad det kan gå på? |
|
|
Ja precis! Glykol tillkommer ju också. jag köpte mitt termostathus från molins bil en auktoriserad bmw återfärsäljare kom inte exakt ihåg men tror locket med packning och frakt gick på runt 300:-, termostaten köpte jag från biltema. Ring och hör med en verkstad |
|
|
tja bytte min för 3 dagar sen jag hade samma problem som du det är typist tecken på trasig termostat jag köpte min på mekkonomen för 192kr men jag köpte bara termostaten men lykas du med att spräcka termostathuset tillkommer nog 2oo kr till kan jag tänka mig det är enkelt att byta man känner sig kunnig ha ha....gylicol behöver du inte köpa då du tömmer bara vätskan som finns i termostathuset men fylla på är bara bra tanke på kylan som kommer.. mvh |
|
|
Även om inte locket spricket så rekomenderas det att bytas eftersom det är vanligt med lekage annars. Finns en gör-det-själv guide om man känner att man vill göra det själv. Jag tog bort kylaren när jag gjorde det för att komma åt ordentligt och då behövs det ju naturligtvis glykol sen för att fylla på systemet. Sen ska man ju byta kylarvätska lite då och då också så varför inte då passa på när man ändå är i farten. |
|
| Å även om det bara försvinner en liten del kylarvätska är det ju kanske inte så bra att bara fylla på vatten eftersom det ska vad jag lärt mig alltid vara 50/50 av vatten och glykol för att förhindra korrision i vattenkanlerna åsså. Plus att man då har ett fullgott skydd mot kyla | |
|
Har problem med min värme likaså. Äger en 3 liters diesel och tycker att det tar lite väl lång tid för motorn att komma upp i värme även när det är flera plusgrader ute. Bilen är importerad från Italien och jag har hört att det kan vara olika termostater beroende på vilket land/klimat bilen går i. Någon som vet något om detta? Bra att få detta bekräftat innan jag lägger ner pengar på ett termostatbyte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.