AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.733

M3 E46 (sv.såld) Rycker lite på mycket låga varv, ibland tjuvstannar.

Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Jag har nu sett i gamla kvitton att det nyligen är bytt
LMM, kamaxelgivare, tändspolar och stift för ca 1000 mil sedan, finns det något annat som kan få bilen att rycka lite på låga mycket låga varv och ibland tjuv stanna när man kör sakta och släpper gasen fort.
Bilen går helt klockrent genom det övriga registret utan konstigheter.
Motorlampa tänds som visar felaktiga avgasvärden.

Symptom 2.
När man släpper gasen så går den snällt och fint ner till ca 800 varv för att sedan dippa snabbt ner till 4-500 varv och upp igen.

Övrigt:
När man drar ur kontakten till LMM så går bilen hur fint som helst genom hela registret, tomgång, låga varv. Helt perfekt.

Bilen är besiktad med bra avgasvärden.

Mvh

Mvh
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Bilen har short ram air system (KN) + sport avgas.
Jag har ju beställt en ny Lmm till fredag, men jag undrar om det är att kasta pengarna i sjön om det är något annat.
Konstigt är ju att den går perfekt med kabel urdragen från LMM, vilket borde visa att den inte fungerar !!???
Det kan ju vara så att LMM har pajat igen, har sett inlägg här på forumet att sportluftfilter kan paja LMM.

Mvh
Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut med avgasåterföringsventil på M3 E46, men jag hade exakt samma problem med min RS4 -07, då agerade bilen jäkligt lustigt precis som du säger. Efter avläsning och byte av avgasåterföringsventil var problemet borta!
Hör med din närmasta BMW-verkstad!
De borde kunna avläsa problemet.

Lyscka Till!!

München
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Håller med Munchen där....bättre o låta en duktig Bmw verkstad kolla på bilen i stället för o provbyta grejer själv....:-)

Mvh Peter
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Som jag berättat tror jag, gjorde en diagnos på BMW i måndags.
Dom säger att det troligtvis/sannolikt är LMM.
Därför har jag en inbokad tid nu på fredag för byte.

(Förra ägaren tror dock att den är bytt, det står på ett Bmw kvitto att den är bytt, men det finns ingen kostnad upptagen på något kvitto på någon LMM, bara spolar,stift och kamaxelgivare.

Det jag ville ha var kanske några råd att kolla innan byte, så jag inte kastar bort tusenlappar i onödan på något som ev inte hjälper.

Tack ändå Munchen för en fråga att ta upp

Mvh
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"Jomenvisst"

Hej!

Har du en kass lmm så märks ingen skillnad när du kopplar ur den som brukligt är. Har du där emot en fungerande så ska den gå sämre när du rycker kabeln. Skulle tro att lmm är kass. Har haft samma på min m3 och den märktes det inte nåt på. Mer än att jag märkte att den va ruggigt mycke snabbare med en hel lmm.

Körde också med k&n filter vid det aktuella tillfället. Lmm:en tål tydligen inte oljan som är i filtret. Och till alla som snackar om att det är för att jag har använt för mycket olja kan jag bara säga att jag inte använde mig av nån olja då det var sprillans nytt. Så enligt mig är k&n synden för en m motor.
Kör med orginal filter igen och har inte varit några som helst problem. Blev till och med piggare med orginal filtret. Mvh
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej igen ;)

Vill du inte köpa en ny så testa att göra rent lmm:en. Sök på forumet vad det ska vara för spray. Kommer tyvärr inte ihåg det nu. Men det kan vara så enkelt att det kommit olja från filtret på lmm:en så den inte kan läsa av rätt luft mängd. Då blir även lambdan lurad och bilen kan misstända som följd. Bara en tanke. Mvh
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Fritte !

Min går bättre med LMM kabel urdragen. (dock inte prestanda)
Men jämnt och fint dvs.
Då slutar den rycka lite, lägger aldrig av, men den drar lite mer soppa ca 1 dl/milen.

Mvh
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
testade också igår att spraya med elektrospray.
Blev tom lite sämre på vägen hem då.

Mvh
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
kan det vara problem med vanos

kolla under "symtoms"..

Länk

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Låter inte som vanos relaterat. Låter mer som ny lmm skulle göra susen . Mvh
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
LMM bytt i fredags.
Går som vanligt igen

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.