AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.359

Ovanligt tickande från 528 touring -97:a?

Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
hej!

har ett märkligt tickande, inget metalliskt tickande utan ett mer tyngre, kanske nästan dunkande....

funderar på motordialyser och mirakelmedel som slick 50 o sånt där

ventillyftare som håller på o gå eller nåt värre kanske?

hjälp?!
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
tilläg:

innan tickade den bara när den var varm nu är det både och....

oljan är 10w-40 från okq8
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
Har lyckats fixa till detta själv nu!

ett av de mest ovanliga felen jag varit med om....

rullar in bilen på mekverkstan på jobbet, hade gett mej f** på o hitta var tickandet kom ifrån, skruvade loss plastkåpan över ventilkåpan och hör hur de låter som lyft åker ut från någonstans, råkar av en händelse märka att det kommer från ett tändstift?????

tar loss tändhatten och skruvar loss tändstiftet, det satte aningen löst men till min stira förvåning så lossnade överdelen på tändstiftet och satt kvar i tändhatten?!?!

har inte ens märkt att bilen gått på 5 tändande cylindrar

ännu konstigare var att de böjda metallbitarna som går mot stiftet är av???? alla 4?????

bytte tändstiftet och nu går motorn så fint så de e inte klokt

skickar med bilderna på tändstiftet hur det såg ut mot ett annat som var likadant

[IMG]Länk

[IMG]Länk
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
Länk

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man ser att packningen på stiftet som havererat, inte är tillplattad och därmed har man inte dragit stiftet tillräckligt hårt.

Troligen har det sakta men säkert gängat ur sig tills det satt löst och sedan skakat sönder. Elektroderna som saknas har troligen lossnat pga utmattning i metallen efter x timmars vibrerande och sedan ramlat ner i cylindern. Om du har tur har de följt med avgaserna ut direkt, men har du otur har de repat cylinderloppet och eller orsakat skador på ventilerna eller dess säten...

Frågan är hur gängorna ser ut till stiftet och om tändspolen har skadats?

För övrigt är de stiften inget som BMW rekommenderar i motorn....

Håll dig till NGK som satt i motorn från fabriken.
BKR6EK eller longlifestift med platinaelektrod: BKR6EQUP

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
de roliga är ju att bilen gått såhär i ett år ungefär, min far har ägt den sedan innan, och ljudet fanns där redan då.

bilen har gått och går fortfarande hur fint som helst, gängorna verkade det inte vara nåt fel på mest sot i kanalen där stiftet sitter

bilen har gått ca 1000 mil på detta sättet, men den funkar ju ännu bättre nu då
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag är inte förvånad, BOSCH är bra på precis allt förutom tändstift!
De är på tok för mjuka vilket du också har bevis på nu. Jag känenr till flertalet varav en kille som haft 30-40 BMW under 20 års tid och det är ofta problem med BOSCH.
Proctologist
Har haft ett liknade problem då jag hade min 325: e36 fast då märkte jag det direkt då jag köpte den att den hade någe konstigt tickande på tomgång som även följde med då man varvade motorn, dock gick bilen som idetta fall helt normalt då man körde den.

Var orolig att det var någe dyrt som var sönder och lät bmw lyssna på den med stetoskop han trodde vad jag minns att det var någe lager eller någe och meddalande att dom var nog tvungen att riva motorn för att leta efter felet

Av en slump bad jag farsan kontrollera stiften medans jag var i väg på jobb då han tittade på det första stiftet verkade det sitta som det ska så han var nästan på väg att skruva tillbaka kåpan, men kände på det andra stiftet innan han skulle skruva tillbaka allt, och då märkte han att det satt löst drog fast det stiftet samt drog fast ett stift till som satt löst startade sedan bilen då var den knäpptyst =)
Men det är nog inte Bosch fel att folk inte klarar av att dra åt ett tändstift som man ska.?
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Lite fel att skylla på bosch i detta fall ja,

Har använt mig av bosch många gånger
och är nöjd med dom men man kanske
måste dra åt dom...

//Roger
BmwCS #5251
Proctologist
Nu var det ju mest lite komiskt att stiften satt löst så det vart ett tickande ljud åp e36,an speciellt så det var bmw som servade den sist med stift osv.

så nuförtiden dubbelkollar jag alltid då bmw ska montera stift osv :)
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Jag hade exakt samma problem med min gamla e46 328. Tickande
ljud som följde motorvarven, Var bara lösa stift och tidernas billigaste
reparation =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.