AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.039

e21 motor byte

e2
13
e21 racing
e21 320-79
hej jag tänker sätta in en m30b28 motor från en e28 i min e21 320, hur mycket jobb krävs för att passa in motorn. jag har för mej att det ska vara nästan bolt on eftersom den motorn är ganska lik en 323 motor..

har någon nått tips om hur jag ska göra med bakaxel? vill ha skivor runt om och samtidigt stadig bakaxel har haft funderingar på volvo bakaxel, haha

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Du får bygga egna motorfästen, och om du nu vill ha någon viktbalans i bilen så lär du ta fram släggan och justera torpedväggen så att du får motorn så långt bak som möjligt.
Ganska lik en 323motor, ja det beror väl på vad man ytterligare jämför med. =)

Enklast är att ta 323ans bromsar om man nu vill uppgradera bilen lite.
Bygga om till stel axel kräver en hel del ombyggnad, och köregenskaperna kommer att ändras en hel del.

www.e21.se
e2
13
e21 racing
e21 320-79
tack för tipset är ganska ny inom bmw =)

jag har tänkt åka brett på asfalt så därav iden med stelaxel, då jag hört om bmw,s oförutsägbara, ostadiga och dyra bakaxlar...

jag har sökt bmw 323 bakvagn men inte hittat något. hur gör man för att få skivor bak? måste man byta till 323ans bakvagn?

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
jo, det går om du gör som braxen skrivit. Att massera torpetväggen är nog ett krav om man vill få plats med kylare.
När du ändå tänkt byta till en M30-motor kanske du kan slå till på en M30B35 istället? Denna ser exakt lika dan ut till storlek och utseende, men har mer effekt och vrid. Kom ihåg att ta växellådan från den också!

Ang bakvagnen så är det nog lättast att få tag i en 323-bakvagn. Att ta en från en 5-serie kräver betydligt mer jobb.

Jag har bara skruvat med 323or så jag är inte hundra på hur mycket som skiljer mot en 320 i bakvagnen, men det är kanske bara naven som skiljer?

Många 323or har också diffbroms, vilket är väldigt bra om man vill åka på bredden, så försök få tag i en sådan bakaxel också. =)

Mvh Johan
e2
13
e21 racing
e21 320-79
jag tror nog jag håller mej till e30b28an då jag får byta den mot en volvo b20 =)

hur stadig är bakaxeln på en e28 528 jämfört mot volvos axlar som håller för ungefär 300hk?

någon som vet om det sitter lilla eller stora framvagnen på min e21 320 -79?

mvh/ krille

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.