AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.722

Köpråd: Vad tror ni om denna m5.a?

Sida 3 av 3
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är riktigt dom Andreas skriver att de bilar som varit upp här på forumet mestadels varit importerade men då det ofta är bilar som rullar mycket per år som är intressanta att skruva så är det nog många andra märken av de svensksålda som är aktuella. Ett exempel är ju taxibilar som ofta får lite mätarjusteringar och det är ju inte så vanligt med BMW i denna bransch.

När det gäller import och importerade bilar så bör man skilja på att köpa en importerad i Sverige och att köpa en begagna bil i Tyskland för egen import. En begagnad bil i Tyskland är oftast ett säkert kort om man undviker de sk vimpelhandlarna då straffet att sälja en skruvad bil är relativt kännbart och framförallt för en auktoriserad handlare mycket kostsamt. Att köpa en importerad bil i Sverige är mer riskfyllt men även här är risken olika stor beroende på om bilen är importerad enbart för att säljas vidare med vinst eller om den är importerad för att brukas av importören.

Att tyskarna skulle köra så mycket längre i snitt än svenskarna råder det delade meningar om och många påstår att det är en skröna som de svenska bilhandlarna håller vid liv. Däremot är det ju så att det finns en hel del bilar i Tyskland som rullar långt och då det totala utbudet av bilar är så mycket större så finns det således också många långmilare till salu som händelsevis är populära objekt hos många av våra mindre nogräknade importörer.

Svensksålda eller tysksålda har väl båda sina fördelar och att helt förkasta importerade bilar gör ju bara att mängden intressanta bilar när man ska handla blir färre.

Och som masten säger så saltas det även i Tyskland...

___
//Ulf
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Filip_J: Gröna khmererna har ju alltid varit en källa man kan lita på...

/Masten
Filip_J
Ok, då hade jag fel.

Back to topic.
Då väntar vi bara på din länk som bevisar motsatsen Masten! Vissa har väldigt svårt att erkänna att de har fel...

Förövrigt instämmer jag med Dennis tidigare inlägg.
Visa användare
128
putte,m
m5 e39 99
köper tysksåld 9 gånger av 10 då skicket på dom finare m5 har en bättre prisbild.
och sen så är en bil som rullat 7000mil där alltid i bättre skick en en svenssåld på 7000 mil som rullat på dom sämsta svenska vägar med spår överalt som käkar på styrleder och bussningar mm..
utmanar alla som har svensksålda m5 e39 som rullar runt 5000-8000mil
slår vad om att min är i bättre skick och tätare inga klonk eller gung här utan så nära nyskick man kan komma.
betalade jag 16700 £ där för denna fina 00.skulle kostat över 20000 här hemma ..
kolla gärna mina foooton..
skälvklar skruvas många bilar som importeras från tyskland men dom skruvas här hemma hos skumma bilnasare .
hämtar du den skälv så är risken mycket liten att det är något skumt med bilen....

putte,m
Scheckheft
Streufahrzeuge im Dauereinsatz :)
Länk
Att det saltas på vägarna i D är väl ingen nyhet?

Mvh
Scheckheft
Bm
190
Bmw89
BMW M5 e39 99:a
Hej! Alla igen, har varit borta ett tag och inte kunnat skriva.

Nu är det klart iaf, hämtar den svarta M5 Hamann Imon.

Tänkte bara kolla på hur små fälgar det går på på en m5? är 17" minimum eller?

Och är det någon som sitter på ett par 17 eller 18" fälgar med bra vinterdäck så hojta till, gärna orginal m5 fälg.
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Sålde precis ett par 17" med helt nya däck :(
Filip_J
BMW89: Känns inte som att det var längesen du köpte min M3, redan tröttnat? :)
Bm
190
Bmw89
Filip_J

M3:an såldes för ett tag sen pga, mc köp och olika anledningar. Nu kommer M suget tillbaka och då provar jag på M5 denna gång.
Bm
190
Bmw89
Hej!

Nu är m5:an inköpt. Och vilken jävla bil det är alltså. Så grym komfort och går riktigt bra.

Tänkte först köra på vintern, men då den alldrig vart vinterkörd och det inte finns några fälgar, plus att det känns inte bra så blir det till att ställa av.

Har 2 frågor jag hoppas ni kan svara på.

* Hur nollar man färddatorn(förbrukning mm) hittar inte någon reset knapp.

* När ska inpektions 2:an göras? den är gjord vid 8000mil har jag för mig och nu har den gått 17000mil cirka. Dem 2 senaste servicarna är gjorda själva(har kvitto på olja och det)
samt är det bytt olja i växellåda och bakaxel 2006 eller om det var 2007.
Tänkte det var lika bra att göra en inpektion 2:a
Det är olja, tändstift och ventilkoll å så då va?

Antar att dem typ ska göras var 8000Mil så den skulle väll gjorts vid 160000mil så för 1000mil sen. så det är la dags.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Har du ingen instruktionsbok eller servicebok till bilen? Allt står där... ;)

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Bm
190
Bmw89
Ja det har jag, får leta där då.

Listade iaf ut hur man nollade datorn.
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Det finns inga exakta serviceintervaller för M5an, samma som för M3an.
Bilens serviceintervaller avgörs av körsättet.
Det sitter en sensor vid insprutningen som känner av hur mycket bränsle som har förbrukats om jag har rätt för mig.

Bilen var väl en -00?
Isf är det bara att köra in på BMW och lämna över nyckeln till en som jobbar vid servicemottagningen, de har en liten läsare som kan kolla tidigare service och uppskatta tiden till nästa.
De kan även avgöra vilken service som är gjord.

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.