AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.720

Köpråd: Vad tror ni om denna m5.a?

Sida 2 av 3
Bmw89: Den bilen tillhör en kille här på AP. När jag letade m5 eller m3 så bad jag honom om lite bilder och historik. Fick ett mycket bra intryck av både bilen och säljaren. Nu blev det ju ingen affär pga att jag valde m3 istället.

Men visst kan man ju tycka att den rullat lite väl mycket. Å andra sidan så om man inte har några problem med många mil är den helt klart ett mycket fint och välvårdat exemplar....

M.V.H
Dennis
Gasar-Magnus tror jag han heter här på AP.
Bm
190
Bmw89
BMW M5 e39 99:a
Vad och kolla på denna idag: Länk

Blir till och hämta den i helgen. Var RIKTIGT fint skick på den.
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
"Lasse Karlsson" Var det en M5 importbil du köpte? En M5 01 med 10000 mil tycker jag är värd mer än vad du fick ge dvs om det var en Svensksåld.

Den blåa känns igen....var det inte den som det väldigt skum historik på,med miltalen m.m. ?

Den svarta för 155' är grymt fint skick och prisvärd tycker jag! Har själv provat den och den går som ett spjut och är riktigt fin inne och ute.

Man skulle nästan ha 2 eller 3 st E39 M5:or för de e så underbara och prisvärda eller hur?!

"It's furious to be fast!"
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Kommer nog alltid att hålla fast vid att Svensksålt är bäst!
Skulle aldrig köpa en M5 import, men det finns väl de som tycker att import är bra med..M5 import skall vara extra lågt pris på!

fredde 7
magnat:I sverige tillverkas inga M5:or;)
Om historiken är 100% så borde det du menar med import va skit samma, eller? Gör kanske tysken sämre bilar till den egna marknaden....Är BMW sverige bättre på att ta hand om din M5:a som beggad? Är svensken bättre bilägare än tysken. Är svenska vägar/vägförhållanden bättre för bilen?
Är svensk bensin bättre än tysk?
Det blir nog "nej" på alla dessa frågor:-)

Men: Är det lättare att kontrollera historiken på en bil som endast körts i ett land?

Svaret blir ju då såklart: Ja.

M.V.H
Dennis
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
"fredde 7" borde väl du veta att dessa underbara bilar inte tillverkas i detta bromsspår i kalsången Schweden :)
"fredde 7" har en importbil verkar det som...

Importbil är alltid en risk! Inte bara en risk utan det är riskfyllt men betyder inte att det e fel eller har fifflats med alla bilar.

Borde ju finnas en lag i Sverige vilket gör det olagligt att importera redan befintlig bilmodeller till Sverige, men vem vill ställa upp på en sådan lag?

Filip_J
Magnat: Hade du sett avsnittet i insider där de kontrollerade mätarställning på SVENSKSÅLDA bilar så hade du nog aldrig skrivet det du gjorde, om jag minns rätt så var 7 av 10 skruvade.

Straffet i Tyskland på att fuska med bilar, krocklaga utan att rapportera eller skruva är så hårt att många inte vågar, sen finns det ju självklart de som gör det ändå.

Visste du att i Tyskland saltar man inte vägarna? Inget salt, mindre risk för rost.

Jag är trött på kommentarer från personer som tydligen inte verkar veta vad dem skriver, att importerade skulle vara sämre. Oftast är det något en kompis farsas farmor sa för länge sedan, och då måste det ju vara så ;)

Faktum är ju att svenskar i allmänhet prioriterar svensksålt. Alltså är en svensksåld bil lättare ett sälja då de potentiella köparna blir fler.

Och anledningen till att det är populärt att skruva importerade bilar från tyskland är att där går bilarna många fler mil i snitt/år vilket gör att priserna sjunker snabbare på nya bilar samt att det inte behöver kännas så misstänksamt för en svensk att köpa en bil som gått 7500 mil på 3 år, när den i själva verket rullat 15000 mil. Och mätarfifflet sker ju inte i Tyskland. Det sker ju givetvis i Sverige av någon som har med importen och vidareförsäljningen att göra. Och självklart kan en svensksåld bil lika lätt bli skruvad. Men då antalet bilar som är lockande att skruva är mindre än antalet i Tyskland samt den rent praktiska problematiken i att kolla upp historik på en bil i ett annat land gör ju att risken att bli lurad är större på en importbil.

Detta är ju också en uppfattning som hänger kvar från den tiden då folk importerade bilar för att sälja vidare. Nu för tiden importerar ju folk privat vilket givetvis minskar risken för att just den bilen är skruvad. Så sammanfattningsvis vill jag påstå att just pga dessa faktorer kommer alltid en svensksåd bil att vara mer attraktiv.

Nu är jag själv inte orolig för att köpa "rätt" importbil. Men jag tänker också på hur det ska bli när man säljer...

M.V.H
Dennis
Filip_J
Har den all historik, är i bra skick för de milen den "gått" och komplett ifylld servicebok från stämplade verkstäder med kvitton, intyg ja gud vet allt så spelar det ingen roll för mig.

Sedan är det kanske lättare att ringa runt till verkstäder/ägare i Sverige och kolla upp bilen men för mig är det inget hinder att kolla upp en importerad, även om det kanske är lite svårare.

Mvh Filip
Jag håller med dig Filip.

Men det är just den lilla lilla barriären du nämner som gör att vissa hellre tittar på svensksålt. Rätt eller fel? Vad vet jag....

M.V.H
Dennis
Filip_J
Gå på magkänslan så brukar det bli bra, finns inga rätt eller fel, fördomar däremot finns det gott om :)

Nej, men varje individ fattar ju sina egna beslut. Vill man ha en bil med exakt spec. och man är kunnig, samt vill ha ett stort utbud: Importera

Är man inte lika kräsen gällande exakt rätt utrustning osv och man hittar en fin svensksåld där man lätt kontrollerar historik och värderar att den blir lättare att sälja: svensksåld.

Och detta är ju inga fördommar. Det är ju upp till var och en vad man värderar.

M.V.H
Dennis
Lasse Karlsson
magnat!

Nej! min är inte Svensksåld! den är faktiskt en Italienimport! Kan inte garantera att bilen inte är skruvad! men den är milkollad ok, samt tror man märker på skicket om en bil gått 10 eller 20 tusen mil! Sen är känslan att serviceboken + vem som tagit hem bilen känns rätt viktigt

Men visst! helt säker kan man ju inte va! Är dock mycket nöjd med min bil!

HA DET!!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
När man kollar de bilar som uppdagats som skruvade på den siten är den runt 50 st vid det här laget sedan jag började läsa. Av dessa har 3-4 st varit svensksålda...

Det är möjligt att det absoluta antalet skruvade bilar är lika stort bland svensksålt vs importerat, men om man tar hänsyn till hur många svensksålda det finns så är andelen skruvat hos importbilar mycket, mycket större.

//Lövet
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Filip_J skrev: "Visste du att i Tyskland saltar man inte vägarna? Inget salt, mindre risk för rost."

Hörrödudu, man saltar friskt i Tyskland också, så det där argumentet håller inte.

/Masten
Filip_J
Citerar:

"Vägsaltet är redan förbjudet i flera länder t.ex. i Tyskland.."

Länk:

Länk

Magnats kommentar var fan mig den mest fördomsfulla- och dumdristiga kommentaren jag hört på länge. Dock, skönt att få skratta så här på en måndag...
Ska tilläggas att jag aldrig köpt en bil vilken redan är importerad då det, som tidigare har nämnts, är vid införseln den riktiga bedrägeriverksamheten begås. Därför tar jag alltid hem en bil från tillverkningslandet Tyskland själv - enbart för det goda skickets- och den goda överblickens skull.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.