AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.775

Värdet på denna alpinan? (B3 e46)

Har fastnat för denna alpinan Länk men då jag inte har någon erfarenhet av alpinor innan så vet jag inte hur jag ska värdera dom. Är detta ett vettigt pris?

BMW - The one and only
Vet inte heller något om Alpinor men personen begär mindre än andra för likvärdig bil,sen kanske färgen gör den svårsåld. Kolla ursprung, har persnen importerat den själv och haft den under längre tid och inte nyinporterad så kan det vara ett bra köp om övrig historik är korrekt.

Surfa runt lite och läs om importerade bilar så du själv får en uppfattning vilka det kan vara värt att ta en närmae titt på.

Lycka till
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Du kan ju fråga varför han har bytt ut alpina fronten mot en m-tech. Krockad?
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Och faceliften kom ju inte förren -02
Är det någon fler än jag som totalt tappar intresset när man låter sådär otrevlig i annonsen? Vad är det för att ha en artig ton i annonsen?
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
BMW528M du är inte ensam! Hur intressant än bilen hade varit hade jag tappat intresset helt efter de första raderna i annonsen!

M3 E30Länk
Tappar också intresset eftersom pga att tonen är otrevlig. Annonsören är den störste förlorare eftersom färre kommer att vara intresserade.

BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
En Alpina är en Alpina, och i mitt tycke så bör en Alpina vara så orginal som möjligt. Denna bil saknar stripes (kan man förvisso vara utan), fel front och så saknar den Alpina hjul.
Den blir mycket snygg i RS blå och rätt front, och med Alpina hjulen. Kostar några tusen att fixa till...

Tycker också att man kanske bör skriva ut att det är bil nr B3 3.3 #413 som togs in till Sverge 2003 och att första registrering är september 2000, så nästan en 2001:a, mycket snygg inredning, två tons grå inredning, samt ljusa inlägg på dörrsidor. Switchtronic 5 växlad och inte Gtrag 6 växlad låda.

Räkna med många tusen att återställa den då original Alpina fälgar + front inte är gratis. En uppsättning fälgar med däck går på ca: 25 000:- + fronten som går på ca: 5000:- + lack och montering.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
BMW-Båstad: kan inte mer än hålla med dig! Fast stripes kan vara avbeställd redan hos Alpina.

Bilen är importerad 040331 av en, nu i konkurs, firma. Och samma dag skrevs den på en herre i Rinkeby/tensta i stockholm och två år senare på en släkting till denna? Iallafall en med samma efternamn. Nuvarande ägare har ägt bilen sedan 070921.

Men extremt synd att den saknar alpina front och hjul. Då kan man ju ställa sig frågan, vem byter en Alpina front mot en M om den inte varit krockad och man inser att Alpina delarna är dyrare och svårare att få tag på än M dito.

Min bil
Länk
Ja........ Vi vet ju alla att det bara finns hederliga bilförsäljare i Rinkeby/Tensta, dessa brukar förutom att bilen är i "Top skiik" samt är "limedteed Editon" även ha en förmåga att endast rulla i snitt max 200mil per år. Glöm inte att kopior = ÄKTA i dessa kretsar. =)

Aldrig i helvete att jag skulle köpa den bilen.

MVH
>Dubilidu
>Dubilidu
Är du en sån där inskränken jävel som är modig på ett forum? Att skriva på det sättet och dra alla över en kam är ren idioti. Menar du på fullaste allvar att alla som bor i Rinkeby är oseriösa och blåser folk? Du är riktig puckad om du tror det. (nej jag bor inte Rinkeby själv).
Bilen har varit avställd sedan ett år tillbaka, eller? Ifs så ställer en del av bilen under vinterhalvåret men denna verkar vara helst avställd.

"Regnr: UEW091
Fabrikat: ALPINA B3 3,3
Färg: MBLÅ Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2000 Fordonsslagsklass: I
Chassinummer:
Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum:
Senaste EU-regbevis del 2: 2007-09-26
Handelsbeteckning:
Upplysningar:
Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (2007-11-25)
Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Ja
Antal ägare: 3 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 2004-10-14
I trafik första gången i utlandet: 2000-09-21
Utredning: Nej
Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej
Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2007-11-01 - 2008-03-31
Senast godkända besiktning: 2007-04-18
Vägmätarställning: 112666"

"BMW528M" Bla Örebro och Rinkeby ligger inte direkt i topp när det gäller seriösa bilförsäljare, därav min varning. Bilen finns dock numera i Tyringe.

Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
RS-blå Alpina? Tummen ned, Alpinor m å s t e vara original, helst Alpinablå/grön eller svarta. Punkt. :)
Jag ser tyvärr ingenting annat är en förstörd Alpina :(
Fattar inte hur man kan göra så med en äkta alpina....

Billy aka Fantômas
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Någon ägare kanske fått delar stulen och inte haft råd att köpa original delar?

M3 E30Länk
Det kan finnas massor med förklaringar. Jag rekommenderar alltid om man är intresserad att gå och titta på bilen. Därefter kan man bilda sig en uppfattning om skick. Så fort fronten är omlackad eller liknande så är inte bilen automatiskt krockad. Jag själv brukar lacka om huv och front för att det ger ett så pass mkt fräschare känsla. Det är ju där lacken slits fortast. Det är oftast ett bra tecken om fronten är omlackad då det kan tyda på att det är en petig/entusiast som ägt den (läs jag). Självfallet finns det krockade bilar också. Men man ska inte automatiskt utgå ifrån det. Precis som Abbe säger så kanske han tyckte Alpina fronten var dyr och nöjde sig med M-front. Alla är inte så religiöst orignal tokiga. Han/hon kanske tyckte att bilen gick bra och skiter fullständigt att det är en Alpina, en M bil m m. Han/hon kanske bara ville ha en snabb bil. Finns massor med ägare som kör feta bilar utan att veta vilken bil de sitter på. Tips är alltså gå och titta på bilen innan du skriver i forum att den är krockad, fuskad, och allt annat som kan hända en bil.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
528M: Du underskattar att nästan varenda Alpinaentusiast är originaltokig och är bilen inte original inkl Alpina originalfälgar så är den tyvärr inte intressant hos dessa oavsett förklaring, krockad eller okrockad. Jag vill minnas att jag sett denna bil på annons redan i våras så den säljer sig inte själv.

För att återgå till trådens ursprungliga fråga. När Alpinaentusiasterna (som är en liten grupp då marknaden för Alpinabilar är pytteliten) försvinner så sjunker bilens pris. Priserna på Alpinadelar är rejäla och försäkringspremien är sjukt rejäl (jag kan precis försäkra två 330 för samma pris som en Alpina B3 3.3 trots att det bara skiljer drygt 50 hk i samma kaross). En Alpina med switchtronic är mkt mer lik en 330 i prestanda än en M3. För de flesta som inte är Alpinaentusiaster är dessa ~ 50 hk antagligen inte värda dessa extrakostnader per år.

Hade jag varit en spekulant på denna bil hade jag utgått från ett pris i 330Ci-01 nivå (som nu är ca 100-120) och lagt till de tusenlappar jag själv värderar +50 hk och sedan dragit av för att försäkringspremien per år är dubbelt så hög som för en 330. Värderar man inte de extra 50 hk tillräckligt mkt kan alltså ens personliga värdering som spekulant hamna lägre för denna bil än vad man skulle vilja ge för en 330 tack vare den saltade försäkringspremien.

Hade jag varit säljaren att sitta på bilen i annonsen hade jag kollat upp alla chanser att återställa den till original till lägsta kostnad (man kan ha tur på ebay.de ibland). Ekonomiskt hade man nog i slutänden tappat några tusenlappar på att återställa, men jag tror å andra sidan att man skulle bli av med bilen snabbare.

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.