|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hejsan undrar om det är många där ute som kör med trim till sina bmw 335i? Vilket trim kör du med, hur går bilen och är det stor skillnad? Hur gör ni när ni ska in med bilen till service ser de att bilen är trimmad? | |
|
Har du läst denna tråd? Länk Du borde finna en del svar där. Mvh Johan |
|
| ja lite. Men 53 sidor :( | |
|
Rica verkar veta hur man gör en 335 rolig, läs VHDanne´s inlägg: Länk Mvh |
|
|
Finns så många olika trim. Vill ha ett som håller inget jag behöver mecka med. Det ska ej slita på några delar. Hur mycket ger avgas från turbon med racekattar? |
|
|
Att trimma utan att slita mer på bilen är nog en ekvation som inte går ihop __________ |
|
|
Snacka med användaren Heartware, han har lagt drygt 200 000 kr på trim och styling på sin 335i. Målet var om jag förstod det hela rätt, att kunna hänga på en M3 E90 i alla lägen. Vid den typen av effektuttag är väldigt täta oljebyten ett måste. Funkar med andra ord inte att köra efter SI-enheten. Men snacka med Heartware, han kan säkert hjälpa dig komma vidare. >> Länk __ Min bil: Länk |
|
|
BMW-personalen har fått info om att 335:an redan som standard ligger på gränsen för vad materialet klarar av, drivlina mm. Så jag skulle inte våga mig på att trimma den, visst kanske funkar nu men hur blir det när bilen gått 9-10000 mil. |
|
|
Kort svar, Prodece V3 eller JB3, de fungerar perfekt och har rullat i tusentals bilar utan problem. Mvh /Tobias |
|
|
Nu har jag inte den långa tråden i färskt minne, men var det inte Procede som stog för "alla" limp home-situationer? Kanske funkar om man har bilen som ren hobbybil, men inte så skoj att få limphome på en bruksbil, det sänker ju förtroendet för att bitarna håller 20-30k mil.. |
|
|
Ingen nybilsägare bryr sig om bilen krånglar när den är gammal, det viktiga är att den håller under tiden man själv äger den. Sen om allt braka samman när den gått 10 k mil och är inne på sin sjunde ägare eller håller problemfritt i 40 k mil är ju verkligen strunt samma för första ägaren. __ Min bil: Länk |
|
| Tror ej bmw skulle bygga en bil som håller till gränsen. Finns ju folk som kör runt med 100 hk mer är original och de har knappt bytt något. så 50-60 hk tror jag den klarar utan problem bara man vårdar den o servar den oftare. | |
|
Sevak: Misstror du info som går ut till BMW:s servicepersonal så visst. Den är inte dimensionerad för att klara 400 hk som man kan få ut av trim. |
|
| Ok 400 hk sliter säkert på motorn. Men tror den skulle klara 360 hk utan problem. Tror ej delarna ligger på gränsen som du sa. För då hade många i usa även svergie haft motorn rasad. | |
| Det spelar ju stor roll hur man kör så det är ju omöjligt att säga vart gränsen går. En bil är ju dimensionerad för att hålla ett visst antal mil så det lär väl inte märkas förrän efter några år och som Mugge sa vilket nybilsägare bryr sig? | |
|
Clubsport: Låt oss inte fastna i lösa spekulationer kring BMW servicepersonal..,självklart är bilen dimensionerad för orginaleffekt såsom alla andra bilar.. Drivlina: -manuell är samma låda som i M5/M6, dvs den klar utan problem 500 Nm -automat klarar officiellt 450 Nm enlig ZF -nya dubbelkopplingslådan klarar officiellt 600 Nm Empiriskt erfarenhet av växelåda och drivlina idag är att dessa klarar över 500 Nm utan några kända problem. Automaten bör man nog inte köra in mer än ~520 Nm i då många detta verkar vara en nivå som trimmare lämnar motsvarande fabriksgarant på. Problemet vid höga effekt (mer än +70hk) uttag är värmeutvecklingen, över denna nivå behövs downpipes och intercooler. /Tobias Problemet |
|
|
Bara en funderare... Alpina B3 biturbo är väl baserad på 335 och den har ju 360hk / 500nm. Är inte drivlinan "335 standard" på den? Isåfall ska man ju inte behöva oroa sig upp till den nivån. |
|
|
Kolla här... Länk Noelle nya flash 410 hp oh 530 newton. allt original förutom extra olja kylare och sport kattar. Vi pratar om en BMW , motor klarar massor. |
|
|
Tobias1980: Det är inga lösa spekulationer då jag har fått reda på det genom en anställd. |
|
|
Jag tror verkligen inte heller att BMW skulle bygga en bil som har för dålig växellåda osv. Om jag minns rätt har 335i samma storlek på diff som M3an, men utan diffbroms. Rätta mig gärna om jag har fel. Om man tittar på delar som används i vråltrimmade turbobyggen är det oftast bmws växellådor (tex ZF) och bmws diffar. Den ZF låda som tex satt i 328i och M3 e36 är ju specad för 320Nm om jag inte minns fel, och de tål minst det dubbla vid hård strippenkörning, men kanske inte i 30000mil, å andra sidan utnyttjar man inte alla sina hästar och newtonmeter 100% av tiden i en gatbil/bruksbil. __ Nisse Ljung |
|
|
En annan sak som speciellt gäller turbomotorer är att de mår bra av mer friflödande downpipes och avgassystem. Om man kör med original avgassystem och bara ökar laddtrycket mer och mer så kommer man få ett högre avgasmottryck, det blir då för varmt på turbonas avgassida vilket självklart leder till högre slitage. I nya 7-serien finns denna motor med i programmet som 740i. Den har då 326hk och 450Nm, sen om det är exakt samma downpipes osv vet jag inte? En polare som jobbar med motormappning på Saab berättade att de egentligen siktade på 300hk i nya Saab Aero X bilen, men fick lägga sig på 280hk eftersom avgassystemet var för litet för mer effekt, och de hade inte råd att ändra i produktionen till fetare delar. Det blev för varmt på avgassidan när de plockade ut 300hk. Vem som helst kan gissa vad som händer om man chippar dessa bilar och inte byter avgassystemet. Det kommer bli för varmt som gör att turbon pajar tidigare. Så frågan är ju var BMW har lagt ribban när det gäller detta. Visst är jag BMW nörd, men om jag ska vara objektiv tror jag ändå de har råd att lägga sig på en högre nivå från början. Det skulle inte se bra ut om en massa chiptrimmade 335or började paja på löpande band bara för att de ligger för nära någon gräns. Tiden lär visa sanningen om några år :) __ Nisse Ljung |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.