AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.949

Alpinas instrumentpanel har två "hemliga" varselsymboler, någon som vet?

js
42
jsvedin
Alpina B10 4.6 142/1 -02
Hej.

På min Alpinas instrumentpanel i mitten finns det tre symboler, den i mitten är antisladd-lampan men sen har jag två stycken som aldrig lyser.
Nu är jag nyfiken på om någon vet om de är till för något extra tillbehör såsom "drive distance control" eller något annat.

Den vänstra ser ut som ett par bilar som bildar kö och
den högra en fet pil med en punkt ovan.

Hittar inte symbolerna i bruksanvisningen.

Med vänlig hälsning

Nybliven B10 ägare
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Bilarna i "kö" torde vara indikation för den aktiva farthållaren som kom -00 har jag för mig. Den höll inte bara farten utan kunde även sänka farten och (tror jag) hålla ett bestämt avstånd till framförvarande bilar. Jag har en sådan symbol i min instrumentgrupp jag med på min -99 740iL

Jag tror att "fet pil med punkt ovan" har med samma funktion att göra på nåt vis. Kanske det är aktiveringen och bilarna är varning om systemet knasar?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
js
42
jsvedin
Alpina B10 4.6 142/1 -02
Hej.
Tack för ditt svar.
Ja, det känns som att det verkar logist.

Nu nästa fråga. Jag har PDC fram och Farthållare men jag tror inte att den är aktiv.
Eftersom jag har prylarna borde jag väl kanske bara sakna mjukvaran till aktiv farthållning eller kanske ett litet krestkort, eller i bästa minst troliga fall en omprogrammering.
Någon som vet vad som behövs?
Har provat min farthållare och den verkar inte aktiv, dvs upphunna bilar kommer bara närmre och närmre och när........

Med vänlig hälsning

Jesper
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

jsvedin: de symboler du ser i instrumentet tror jag sitter i de flesta E38/E39, jag har dessa i mina vagnar också, dock lyser dom aldrig.

Aktiv farthållare har vad jag vet aldrig funnits i E39 så att man har vanligt farthållare och PDC räcker inte. PDC har ju knappast den räckvidd som behövs för att hantera detta. Tittar man t ex på E60 eller E90 som har aktiv farthållare så sitter det ett "öga" snett under nummerplåten för att kunna ha koll framåt. Huruvida aktiv farthållare fanns redan -00 på E38 och hur den då funkade har jag ingen aning om.

___
//Ulf
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

jsvedin

Grattis till en fin bil! Biler och info om den?

Har inte kollat mina instrument än, men fet pil uppát? Tänker pá min E61 nu, är det inte nágot med niváregleringen? Alt. felkod automatládan?

/Christian

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Dessa kommer inte ens fram i funktiontest av instrumentet.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
js
42
jsvedin
Alpina B10 4.6 142/1 -02
Hej.
Tack för era svar.

Chrisod: Tack. Inga bilder än, info, tja, det är en 142/1 vilket betyder att den har någon form av uppgradering, vet ej vilken men jag tror att bla effekten har ökats med 15 hk, dvs 347 + 15 men att söka efter den infon på internet har varit fruktlöst. Otroligt fin i lacken inte en poler-repa vad jag kan se.
Silver utan stripes eller emblem bak. (Det gillar jag, att diskret "glida" iväg).

Mycket lull lull utrustning. Som tex. skinn. Nu fick man ju lusläsa allt om hur man underhåller sådan klädsel, tack alla ni som diskuterat det här!
Köpte faktiskt idag balsam på noname flaska ifrån en aukt. möbeldoktor. Samma medel som leathermaster. Har rengöringskittet sedan tidigare till bycastmöbler. Om doktorn fick råda tyckte han att jag skulle "balsamera;)" förarsätet en gång i månaden, hmm får väl göra det då. Övervägde mellan BMWs rengöringskitt eller detta, gissar på jämt skägg men inget jag har belägg för.

Försäkringen tyckte jag var hutlös annars är jag mer än nöjd. I höga hastigheter har jag aldrig åkt/kört i en skönare och tystare bil.
Lite tuff dämpning och lågprofildäck (275/30/19 bak) för att åka på stadsvägar av svensk kvalitét, det klarade 540ian som jag hade innan (förvisso med mer moderata dimensioner på däck och fälgar).
Men oj oj oj vilken skillnad på kraft och väghållning.

Av ren nyfikenhet undrar jag ju fortfarande vad dessa symboler betyder.
Pilen med en punkt //rättelse//nedanför, kan nog vara nivåreglering för touringmodellen, men köbildningen?

Undrar också om någon vet vad uppgraderingen innebar för 4.6l B10 modellen när man började med "/1" omkring 2001-, nu byggdes det väl bara ca: 200 sådana samt det finns nog bara drygt fyra i Sverige (reg. på inoff. alpinaregistret).

Med vänlig hälsning

Jesper
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den vänstra med en bil och pil upp o ned är nivåregleringen i mitt instrument enligt manulen, det konstiga är ju att den inte tänds vid instrumentcheck.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

jsvedin: blir lite konfunderad över dina uppgifter om bilen. B10 V8 4,6 tillverkades ej så sent som 01/2002 utan då var den ersatt med B10 V8s som hade den nya 4,8-liters motorn på 375hk. V8s (sedanmodellen) tillverkades i 145ex (enligt Alpina) 01/2002-06/2003. Om din bil är tillverkad 01/2002 så borde 142/1 innebära bil 1 av 142 och den borde då vara en V8s. Ett kännetecken för V8s är att bromsoken fram är blålackerade med texten Alpina i silver och skivorna är hålborrade.

Alpina anger att dom slutade tillverkningen av B10 V8 4,6 i augusti 2000 men kan omöjligt stämma då jag sett åtskilliga V8 4,6 av modellår 2001, dvs med facelift.

___
//Ulf
js
42
jsvedin
Alpina B10 4.6 142/1 -02
Hej.

Programmer: Bilen är en BMW/ALPINA B10- 4,6/1, och du har rätt i att det är -fordonsår 2001, med trafik första gången 2001-07-31.

Vad fordonsår betyder är jag lite osäker på, jag får efterforska lite på det, men ett datum som förekommer på Fahrzeugbriefet är 28.03.01 vidare följt med 16.07.01 och ALPINA som Firma.

Med vänlig hälsning

Jesper
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ok, då är det en 4,6. Fordonsår är bara vägverkets sätt att kategorisera din bil då den är tillverkad eller uttagen 2001. Även enligt BMW är den modellår 2001, dvs en 01:a.

___
//Ulf
js
42
jsvedin
Alpina B10 4.6 142/1 -02
Hej.
Programmer: Nu blev jag nyfiken igen.
Jag läste någonstans att BMWs modellår bestod av 1 mars ex. 2001 till den 31 februari 2002 och kallades då - modellår 2002.
Provar med en länk Länk
(aldrig lagt in länk förut så det kanske inte fungerar att klicka)
Vart kan man ta reda på sådant?

Går man in på VIN koden får jag fram "Productiondate" 2001-04 på den gamla VIN koden alltså BMWs, hittar inte vin register för ALPINA
Med vänlig hälsning

Jesper
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jesper: i den länken var det nog bara ett exempel. Oftast löper BMW's modellår från 1/9-31/8 och det gäller t ex för E39 under 2000-talet. Jag har själv en 530i som är tillverkad 29/8 2001 och som är av modellår 2001. Just i fallet E39 med M-sportpaket så gjordes det förändringar för modellår 2002 då den fick den nya M-ratten samt kromade ringar runt mätarna och detta saknade min (dock har jag i efterhand bytt ratten mot den nya...).

Alpina är ju lite lurigare då dom har två chassinr och således två produktionsdatum men då din är uttagen innan den 1/9 så är den garanterat av modellår 2001.

Det du skriver ovan om att de sista 4,6 skulle haft en högre effekt än 347hk är något jag ockkså hört någongång men det är i alla fall inget Alpina officiellt gått ut med och dom är ju reggade med 347hk.

Var länge sugen på en B10 Touring men i slutändan blev det en M5:a istället...

___
//Ulf
js
42
jsvedin
Alpina B10 4.6 142/1 -02
Hej.
Ulf: tack för alla dina svar.
Ska försöka undersöka saken lite själv, det verkar ju vara en ren djungel ang. modellår/tillverkningsår och fordonsår. Det känns som att det är godtyckligt ifrån biltillverkarna, och då blir det än mer invecklat med ex. en ALPINA-tillverning.
(Det med effektökningen som inte är officiell kan ju vara för att ALPINA inte ville köra hela pappersexercisen runt om i världen ännu en gång för endast ett fåtal bilar på slutfasen av en motormodell? Jag har specen på vad som är ändrat, men det är lite invecklat tycker jag....)
Tack än en gång.

Med vänlig hälsning

Jesper
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Korrigering av mig själv, körde min bil i helgen, det är inte en fet pil (igen som vet om det inte är automatládan?) utan jag har ocksá en bil med pilar upp och ner. Det var samma bild i E61 och den blinkade alltid när bilen och jag brákade om vem som hade rätt i att lägga i eller ur växeln, ähhh...ännu struligare det är niváregleringen....

/Christian

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.