AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.050

Hur mycket sälja en 520 Touring -96 för?

Br
22
Brainded
520 Touring -96
Hej.

Jag ska sälja en 520 touring -96 med 27 000mil på mätaren.
Då jag tycker priserna är väldigt varierande på blocket och denna inte direkt är i mint condition så vill jag ha lite hjälp med prissättningen

Motorn byttes 2005, den nya motorn hade då gått 11500 mil och bilen hade då gått 25 000mil så den nya motorn har nu gått drygt 13500mil.

13500mil på en bmw-spis låter för mig som att den kan rulla många mil till!

Bilen besiktigades igår utan anmärkning och får nu rulla ett år till.

Textilinredning, ingen överväldigande utrustning men i alla fall ac.

Gjort sedan 2005, dvs de senaste 2000 milen.
Nya stötdämpare bak.

Nya belägg och skivor runt om. Belägg, backar och skivor byttes så sent som i våras på bakhjulen.

Ny bättre begagnad MOTOR! Nu bara gått 13500mil.
AC'n renoverad för över 8000kr.

I övrigt så kommer jag bara på småpill som är gjort.

Nu till det tråkiga, på huven har det kommit några rostfläckar, dom går definitivt att fixa till om man har orken.

Rost i främre nederkant på samtliga dörrar. Inte så jättemycket men det syns :(

Tanklocket har lossnat då fästet i locket gått sönder.

Bilen köptes hos bilfirma i slutet av 96 med en tidigare ägare och har sedan dess varit i samma persons ägo.

Den har uteslutande gått fina landsvägsmil.

Hur mycket tycker ni jag ska ta för den? Jag funderar på 15 000kr, är det galet?

Självklart skriver jag både miltal för bilen och för motorn i annonsen men vilket miltal tycker ni jag ska fylla i där blocket tvingar mig att fylla i ett? 13000-14000 eller 25000-30000mil.

Tacksam för svar!
Anders
15tkr är lämpligt, jag hade lagt in den på 25-30 eftersom det är vad den har rullat, för dom flesta är det ett minus med bytt motor och inget som ger något extra, dock skriv att motorn är bytt det vill man veta.

Stephan
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Självklart skriver du hur långt bilen har gått. Som köpare är man normalt helt ointresserad av en 27.000 milare om man söker efter en 10-15.000-milare.
Har retat mig många gånger på sådana annonnser når man letar äldre lågmilare.

Själv köper jag hellre en bil med felfri långmilad originalmotor än en med okänd utbytesmotor, såvida det inte är en fabriksny motor från BMW.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Br
22
Brainded
520 Touring -96
Tack för svaren!
Då testar jag på 15 000kr.

Personligen anser jag att en motor som bara gått 13500mil är en stor fördel gentemot en som gått 27000mil om båda verkar gå lika fint.

mvh
Anders
Har du någon dokumentation som styrker milen på motorn. Varför byttes motorn?
I en hel del fall är följden motorras och om då inte orsaken är åtgärdad så kan det hända igen + det säger en del om det enskilda exemplaret (om det är ovanligt på bilmodell) och en hel del om bilmodellen (om det är vanligt förekommande)

Stephan
Br
22
Brainded
520 Touring -96
Jag har papper från bildemonteringen som sålde motorn där de skriver hur långt motorn har gått samt papper där de skriver hur långt bilen som motorn kom ifrån har gått. (Självklart samma miltal).

Anledningen till att den gamla motorn rasade?
Ptja svärfar körde bilen, missar helt att kylaren har spruckit i nederkant och pissat ur sig ett antal liter kylarvätska. Han missar också helt att tempmätaren skjuter i höjden. Han kör således tills motorn lägger av och är så pass illa däran att det både var billigare och bättre att byta ut motorn.
Självklart är kylaren bytt, svärfar har jag däremot kvar ;)

hälsningar
Anders
Br
22
Brainded
520 Touring -96
Dock ska jag påpeka att jag inte med annat än besiktningsprotokoll kan styrka ungefär hur långt bilen gått vid motorbytet. Men bilen besiktigades strax efter motorn blev bytt då den hann få körförbud under tiden på verkstad.

mvh
Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.