AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.756

Temperaturmätaren stiger på min Bmw 850

bm
7
bmw forever
850 CiA - 93
Hjälp! Var ute och körde för ett tag sedan och då började det ryka in i kupén, jag tror att det bara var kall luft som kom in...Riktigt tjock rök. Jag stannade naturligtvis och kollade motorrummet men kunde inget se.. Väntade ett tag och körde vidare mycket sakta och hade då stängt ventilationen. Kände då bara en svag annorlunda lukt av rök. Igår skulle jag kolla hur det låg till med bilen och körde en liten runda men då steg temperaturmätaren en markering över mittenmarkeringen låg där ett tag och sjönk tillbaka efter ca 30 sek- 40 sek.
Hade väldigt lite soppa i bilen vilket jag aldrig brukar ha men tyckte att effekten var märkbart sämre(kan ju bero på soppan). Tycker även att ljudet är annorlunda i motorn. Det jag egentligen vill uppnå med detta inlägg är väl bara att försäkra mig om att det inte är topplockspackningen. (Har aldrig varmkört bilen). Motorn har aldrig tidigare gått över mittenmarkeringen. Ska nämligen ställa av bilen i veckan. (Ska bara fetta in knutkorsen och byta däcken till original fälgarna). Sedan blir det inspektion 2 och lite diverse motorrenovering till våren att se fram emot... Mvh Bmw forever

Samma symptom blev det på min bil då den bakre cirkulationspumpen gick av i sina slanganslutningar.
Om det är det som hänt så har du tömt motorn på vatten, laga pumpen och fyll på igen så borde det funka igen.
Pumpen Sitter under värmeventilerna
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Troligtvis Cirkulationspumpen som get sig. Finns bra begagnade på skroten, eller nya på realoem.com
MP
36
MP
740-95
850-91
325 cab-91
Hej!

På min 850 var det expantiontjärlet som behövdes bytas

mvh mp
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Jag har haft mycket problem med värmen. Min kylare sprack, så den är bytt. Bytte expansionskärlet, efter råd från en vars kärl spängts. Har luftat systemet till förbannelse, men det har inte hjälpt.

Senaste teorin är värmeventilerna. De värmeventiler satt helt fast och cirkulationspumpen verkade inte helt kry, har beställt nya.

Att köpa begagnat hade jag inte vågat mig på. Aningen dyrt från BMW, men jag vill verkligen ha nytt och orginal. Schmiedman är lite billigare.

Värmeventiler kostar 2300kr, Schmiedman: 1500kr. Cirkulationspumpen kostar 1155 hos BMW.

Artikelnummer:

VV: 64118391417
Cirk.pump: 64118390090

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.