AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.745

PDC knas eller?

Da
18
Davvakingen
X3 -11
320d -12
Jag undrar om det finns någon hjälpsam människa som kan hjälpa mig med ett litet problem. PDC:n funkar inte på min 118. Jag har ingen varning om fel i instrumentpanelen, inte heller något konstant pip vid backning, så jag funderade på om det kan vara säkringen. Tyvärr är schemat med säkringarnas placering borta så jag har inte en aning om vilken det i så fall skulle vara.
För övrigt sitter säkringarna på ettorna rejält jävla bökigt till. Man skulle helst vara någon form av minigiraff med pannlampa för att se något.
// David
jo
14
joskim
320dA Touring xDrive -11
Fick lämna in min gamla 120d -05 för PDC fel. Till en början med fungerade den bara ibland. Inga fel i kombi instrument eller hos BMW verkstan.

Efter ett tag började allt blinka i kombi instrumentet och visade inte PDC fel, men alla andra konstiga fel.

Efter en vecka hos BMW Göteborg hittade dom att min PDC styrenhet (som ligger i bagaget) var fuktskada. Tydligen något lekage från något ställe där bak. Fick byta den och då fungerade allt som det skulle.

Hoppas inte det är så allvarligt för din del. Mig kostade det 2000.- i självrisk.
Da
18
Davvakingen
X3 -11
320d -12
Tack för svaret!
Jag får väl be någon kolla upp styrenheten, då det i alla fall inte var säkringen. Jag hade vissa förhoppningar om att det var säkringen då jag tycker min innerbackspegel är tonad även på dagen och den sitter på samma säkring som PDC.
// David
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Kolla om baksensorena fungerar genom att lägga örat imot dom och lyssna, ska vara ett snabbt tickande ljud från en bra fungerande. Det är inget jätte högt ljud så rekomenderar ett tyst ställe.
Kan hända att backväxeln måste vara i lagd för att dom ska vara på.

Mvh Tobais
Da
18
Davvakingen
X3 -11
320d -12
Nu har jag fått tummen ur r**** och gjort felsökning via diagnosuttaget. Det skumma är att PDC enheten inte svarade alls trots försök med tre olika program. Kan man misstänka att styrenheten helt enkelt sagt upp sig. Jag upplever inga andra av de symptom som de som joskim beskrev.
/ David
jo
14
joskim
320dA Touring xDrive -11
Innan jag fick alla andra fel visade kombiinstrumentet inga PDC fel som sagt. Jag märkte det för att jag höll på att backa in i en annan bil. Åkte till BMW GBG där dom sa att det inte var något fel. Trodde dom och höll på att backa på en annan bil ute på BMWs parkering. In igen och koppla upp den mot tyskland. Inga fel givevis. Körde i en vecka och sedan började alla möjliga konstiga fel komma upp i kombiinstrumentet. Lämnade in den igen.

Sedan som sagt så hittade dom felet...

Vet iof inte om min PDC enhet svarade eller inte när den var trasig. BMW hade inga felkoder på den när jag lämnade in bilen första gången. Bara massa andra skumma felkoder iom att det var fukt i elsystemet (PDC enheten)
Da
18
Davvakingen
X3 -11
320d -12
Enligt RealOEM så verkar det som att man har en annan styrbox efter ett visst datum. Möjligtvis så är det fler som drabbats.
trevlig helg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.